• 5
  • 6
2024-02-17, 19:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Hallå alla, ville bara uppdatera. Verkstaden ringde idag och berättade att dom fixat bilen.
Dom sa att råttor tydligen hade bitit av några slangar.
Jävligt galet, men tydligen sant. Får betala ca 2600 kr så de känns ändå lättande.
Tackar er alla som tog er tid att bidra till tråden Ha en trevlig helg!
Det är inte ovanligt att gnagare är på bilar, oftast är det möss som knaprar lite gummi eller skumplast utan att göra nån större skada, ibland kanske det är råttor som ju är större, bor du i Skåne kan det vara Mård. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...reder-ut-sig-i
Citera
2024-02-18, 11:00
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Hallå alla, ville bara uppdatera. Verkstaden ringde idag och berättade att dom fixat bilen.
Dom sa att råttor tydligen hade bitit av några slangar.
Jävligt galet, men tydligen sant. Får betala ca 2600 kr så de känns ändå lättande.
Tackar er alla som tog er tid att bidra till tråden Ha en trevlig helg!

Gott att höra.
Min hobbygissning föll platt med andra ord
Citera
2024-02-18, 11:06
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast normalt sett har man ju långt innan dess fått en varning på att partikelfiltret måste regenereras, och det är en annan gul symbol som ser ut ungefär som en ljuddämpare.

Japp, sant. Men det har hänt att den inte tänts. Symptomen har dock varit detsamma så jag har motionerat bilen och den har återgått till att funka som normalt igen.

Fast nu blev jag fundersam. Har den alltid tänds utan att jag inte ens tänker på det?
Jag måsta försöka komma ihåg nästa gång det inträffar.
Citera
2024-02-18, 12:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Japp, sant. Men det har hänt att den inte tänts. Symptomen har dock varit detsamma så jag har motionerat bilen och den har återgått till att funka som normalt igen.

Fast nu blev jag fundersam. Har den alltid tänds utan att jag inte ens tänker på det?
Jag måsta försöka komma ihåg nästa gång det inträffar.
På de två dieslar med partikelfilter jag haft syntes det på momentana bränsleförbrukningen att den stiger en del när den regenererar. Jag har då fortsatt att köra tills förbrukningen sjunkit igen. Bara någon enstaka gång lös varningslampan och det efter att jag struntat i att köra vidare när regenereringen startat.
Citera
2024-02-19, 12:47
Medlem
zoombos avatar
Jag har en allmän fråga som har med glödstift att göra; en bekant har en Kia Ceed som gått 16000 mil som man måste gnugga startmotorn en stund vid kallstart när det är under -10 så det är nog dags att byta glödstiften.

Har dock hört att det inte är ovanligt att något av dem går av när man ska demontera dem och då blir det inte kul så vad är risken att detta inträffar och hur gör proffsen för att undvika det? Utgår från att dom aldrig är bytta från när bilen var ny 2013.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in