2024-02-13, 20:52
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Man lagar inte glödstift utan man byter dem.
Wow
Citera
2024-02-13, 20:53
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns något som kallas bilverkstad, åker man till dem så kan man få ett uppskattat pris på att laga bilen. Bäst är att åka till en märkesverkstad även om det kanske är lite dyrare. Är det en äldre bil så kan du åka till Alis bilar och hundmat.
Citera
2024-02-13, 20:54
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Glödstift lampan har börjat lysa och bilen accelererar långsamt.
Seat Leon FR 2014 Diesel Automat.
Dyrt att laga?

Detta brukar hända på min pendlare.

Det är inget fel på motorn. Det som hänt är att ditt partikelfilter är igensatt. Motorn går därför i LIMP-mode vilket på VAG-bilarna innebär att du inte kan varva mer än 2800 varv.

Det du kan testa är att köra ett antal mil, och hoppas på att regenerering startar, dvs en renbränning av partikelfiltret. Annars kan du skaffa nån OBD-pryl som du kan tvångsstarta regenerering med.
I annat fall får du åka till en verkstad så kan dom se till att regenereringen startar.

Men jag kan ha fel om det är lika på din bil.
Citera
2024-02-13, 20:55
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Detta brukar hända på min pendlare.

Det är inget fel på motorn. Det som hänt är att ditt partikelfilter är igensatt. Motorn går därför i LIMP-mode vilket på VAG-bilarna innebär att du inte kan varva mer än 2800 varv.

Det du kan testa är att köra ett antal mil, och hoppas på att regenerering startar, dvs en renbränning av partikelfiltret. Annars kan du skaffa nån OBD-pryl som du kan tvångsstarta regenerering med.
I annat fall får du åka till en verkstad så kan dom se till att regenereringen startar.

Men jag kan ha fel om det är lika på din bil.

Tusen tack för svaret stoppsmäll! Ska ringa Mekonomen imorn.
Citera
2024-02-13, 20:56
Bannlyst
Citat:
Alright tack för tips
Har för övrigt läst lite mer om symtomen för dåliga glödstift och det stämmer in på att motorn blir segare under körning. Så direkt motorfel som någon sa här tidigare tror jag inte på. Det ska kunna gå att lösa genom att byta glödstiften bara enligt vad jag har läst.
Förvärmer du inte alltid stiften? Har du en diesel borde du känna till detta sedan länge. Har du inte gjort det innan så är det definitivt läge att börja med det.

Hoppas det ordnar sig.
Citera
2024-02-13, 20:59
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Tusen tack för svaret stoppsmäll! Ska ringa Mekonomen imorn.

Hoppas att det löser sig på samma sätt som för min pendlare: Köra den ca 4-5 mil så blir det bra igen.
Men bra att verkstaden kollar upp utifall det är annat knas. Återkoppla gärna vad meken hittar för fel.
Citera
2024-02-13, 20:59
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
https://www.trodo.se/blog/fem-tecken...dina-glodstift
Motorn är svårkörd efter uppstart
När motorn kallstartas kan den vara svår att få igång, ungefär som en bensindriven bil med dåliga tändstift eller tändningskablar. Det beror på att glödstiften i en eller flera cylindrar inte fungerar, och det medför ofta att svart rök kommer ut ur avgasröret. Det kan ta några minuter för motorn att fungera som den ska, och under den perioden tappar man accelerationsförmåga. Det kan kännas som att motorn tvekar eller hoppar.

När du kör lär motorn gå på alla cylindrar, gör den inte det är det dålig kompression, kassa ventiler, kassa spridare, kassa kolvringar, fel på dieselpumpen, etc.

Startar motorn och du kan köra iväg med bilen har det inget att göra med glödstiften.
Glödstiften är inte i funktion när motorn är igång.
Citera
2024-02-13, 21:00
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Förvärmer du inte alltid stiften? Har du en diesel borde du känna till detta sedan länge. Har du inte gjort det innan så är det definitivt läge att börja med det.

Hoppas det ordnar sig.
Nope. Noll koll på bilar och det är min första dieselbil med. *skämskudde*
Hur förvämer man dom?
Citera
2024-02-13, 21:01
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Hoppas att det löser sig på samma sätt som för min pendlare: Köra den ca 4-5 mil så blir det bra igen.
Men bra att verkstaden kollar upp utifall det är annat knas. Återkoppla gärna vad meken hittar för fel.
De lovar jag dig att jag ska.
Citera
2024-02-13, 21:04
Medlem
Dr.Brauns avatar
Alla verkar säga olika här och jag får även annan info när jag googlar. Ska bli "spännande" att se vad som är de verkliga felet då.
Rent spontant kan jag känna att ifall det är ett direkt fel på motorn så borde motorlampan lyst.
Citera
2024-02-13, 21:04
Bannlyst
Citat:
Nope. Noll koll på bilar och det är min första dieselbil med. *skämskudde*
Hur förvämer man dom?
Som tiigare skribent skrev. Innan du startar bilen så vrider du på tändningen - då tänds alla lampor på panelen en kort stund. När glödstiftlampan efter ett par sekunder slocknat, då startar du.

Et vóila. Lär underlätta dina kallstarter i vinter
Citera
2024-02-13, 21:06
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Som tiigare skribent skrev. Innan du startar bilen så vrider du på tändningen - då tänds alla lampor på panelen en kort stund. När glödstiftlampan efter ett par sekunder slocknat, då startar du.

Et vóila. Lär underlätta dina kallstarter i vinter
Merci beaucoup
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in