• 1
  • 2
2024-02-13, 01:34
hej jag undrar om ett olaga hot som händes för 1,5 år sedan
(och vad jag har förstått så är preskibtionstiden 2 år på olaga hot)
efter precis 1 år gått sedan olaga hotet hände (dvs 6 månader sen) brev jag inkallad på förhör och gick på det förhöret.
sen har jag varit svårt att nå då jag bor utomlands men har hört på omvägar att jag blivit kallad till rättegång om ca en månad.

nu till min fråga;
när skulle brottet preskiberats om vi utgår från att olaga hot har 2 års preskibtionstid?
är det 2 månader efter brottet? dvs om 6 månader?
eller är det 6 månader efter jag var på förhör om det? (dvs att det isf skulle preskriberas först om 1,5 år från nu? (då jag var på förhör gör ca 6 mån sen)

vore tacksamt för allt ni kan bidra med vill inte bli gripen på Arlanda och häktad fram till rättegången. då väntar jag hellre tills det preskriberas innan jag kommer hem till Sverige igen
Citera
2024-02-13, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterpinto
hej jag undrar om ett olaga hot som händes för 1,5 år sedan
(och vad jag har förstått så är preskibtionstiden 2 år på olaga hot)
efter precis 1 år gått sedan olaga hotet hände (dvs 6 månader sen) brev jag inkallad på förhör och gick på det förhöret.
sen har jag varit svårt att nå då jag bor utomlands men har hört på omvägar att jag blivit kallad till rättegång om ca en månad.

nu till min fråga;
när skulle brottet preskiberats om vi utgår från att olaga hot har 2 års preskibtionstid?
är det 2 månader efter brottet? dvs om 6 månader?
eller är det 6 månader efter jag var på förhör om det? (dvs att det isf skulle preskriberas först om 1,5 år från nu? (då jag var på förhör gör ca 6 mån sen)

vore tacksamt för allt ni kan bidra med vill inte bli gripen på Arlanda och häktad fram till rättegången. då väntar jag hellre tills det preskriberas innan jag kommer hem till Sverige igen

Kanske du har hamnat i fel forum. Om jag inte missförstått det så när det gäller brottsmål så finns det inte preskriptionsavbrott utan det är tid mellan gärning och åtal som gäller och om väl åtal är väckt i tid så hjälps det inte att preskriptionstiden löper ut sen (innan rättegången är avslutad).
Citera
2024-02-13, 19:55
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-02-13, 20:29
Är inte så att preskriptionstiden gäller endast om du inte dyker upp på första förhöret. Efter förhöret är det nog kört?
Citera
2024-02-13, 20:58
Medlem
flashmaners avatar
För olaga hot är preskriptionstiden 2 år.

Det betyder att om du inte delges åtal inom 2 år från gärningen, så preskriberas brottet.

Om rättegångsdatum har satts, så är frågan i ditt fall om du, i lagens ögon, har delgivits åtalet. Om så inte är fallet, så gäller preskriptionstiden 2 år fortfarande.

Om du har blivit delgiven åtalet, så är preskriptionstiden fem år från datumet för brottet.
Citera
2024-02-14, 00:28
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För olaga hot är preskriptionstiden 2 år.

Det betyder att om du inte delges åtal inom 2 år från gärningen, så preskriberas brottet.

Om rättegångsdatum har satts, så är frågan i ditt fall om du, i lagens ögon, har delgivits åtalet. Om så inte är fallet, så gäller preskriptionstiden 2 år fortfarande.

Om du har blivit delgiven åtalet, så är preskriptionstiden fem år från datumet för brottet.

hej tack för svar men hur blir det i mitt fall då.
brottet hände för 1,5 år sedan
och jag blev inkallad på förhör om det för ca 1 år sedan men jag har därefter inte blivit delgiven att jag ska inställa mig på rättegång eller ens att åtal kommer att väckas
Citera
2024-02-14, 02:12
Medlem
Citat:
och jag blev inkallad på förhör om det för ca 1 år sedan men jag har därefter inte blivit delgiven att jag ska inställa mig på rättegång eller ens att åtal kommer att väckas

Brottet preskriberas om du inte delges åtal inom 2år från det att brottet begicks.
Du måste alltså delges.
Eftersom du gick på förhör finns en risk att du kan få förenklad delgivning om polisen informerade dig om detta under förhöret.
Om så är fallet räcker det med att de skickar delgivningen med brev till din folkbokföringsadress så anses du delgiven 2 veckor efter det.

Vet du om du blev informerad om förenklad delgivning vid förhöret?
Senast redigerad av Aramir2 2024-02-14 kl. 02:14.
Citera
2024-02-14, 12:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Så länge du inte blir delgiven åtal så kommer brottet att preskriberas på 2-årsdagen räknat från den dag du begick det misstänkta brottet, alltså om ca 6 månader.
Citera
2024-02-14, 12:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Brottet preskriberas om du inte delges åtal inom 2år från det att brottet begicks.
Du måste alltså delges.
Eftersom du gick på förhör finns en risk att du kan få förenklad delgivning om polisen informerade dig om detta under förhöret.
Om så är fallet räcker det med att de skickar delgivningen med brev till din folkbokföringsadress så anses du delgiven 2 veckor efter det.

En sådan information om förenklad delgivning gäller endast i sex månader, så den har förfallit i detta fallet.
Citera
2024-02-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En sådan information om förenklad delgivning gäller endast i sex månader, så den har förfallit i detta fallet.

Förutsatt då att han inte blev delgiven under den tiden utan sin vetskap.
Citera
2024-02-14, 22:53
Citat:
Du måste alltså delges.

hej tack det låter ju bra.
för jag är inte skriven i Sverige längre så dom kan inte delge mig genom att gå hem till mig eller skicka brev. dom har inte min adress i några register är jag 100% säker på.

och jag minns inte om jag blev delgiven förenklad delgivning men tror inte det för.. (och här kommer lite ny info) min advokat ringde mig och sa att det var en planerad förhandling för ett par månader sedan som jag tänkte hållas utan mig men den blev inställd för att jag inte meddelade tingsrätten att jag blivit delgiven.

men det förhöret jag hade då för ca ett år sedan det är du säker att det inte är preskiptions-brytande då så att det inte är från det förhöret och 2 år frammåt?

isf är det ju mindre än ett halvår det kan man ju hålla sig utan att åka till kyliga Sverige
Citera
2024-02-14, 23:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Citat:
Förutsatt då att han inte blev delgiven under den tiden utan sin vetskap.

Jag utgår ifrån att den information som TS lämnat är korrekt, att han inte blivit delgiven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in