Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Brottet preskriberas om du inte delges åtal inom 2år från det att brottet begicks.
Du måste alltså delges.
Eftersom du gick på förhör finns en risk att du kan få förenklad delgivning om polisen informerade dig om detta under förhöret.
Om så är fallet räcker det med att de skickar delgivningen med brev till din folkbokföringsadress så anses du delgiven 2 veckor efter det.
Vet du om du blev informerad om förenklad delgivning vid förhöret?
hej tack det låter ju bra.
för jag är inte skriven i Sverige längre så dom kan inte delge mig genom att gå hem till mig eller skicka brev. dom har inte min adress i några register är jag 100% säker på.
och jag minns inte om jag blev delgiven förenklad delgivning men tror inte det för.. (och här kommer lite ny info) min advokat ringde mig och sa att det var en planerad förhandling för ett par månader sedan som jag tänkte hållas utan mig men den blev inställd för att jag inte meddelade tingsrätten att jag blivit delgiven.
men det förhöret jag hade då för ca ett år sedan det är du säker att det inte är preskiptions-brytande då så att det inte är från det förhöret och 2 år frammåt?
isf är det ju mindre än ett halvår det kan man ju hålla sig utan att åka till kyliga Sverige