• 1
  • 2
2024-02-12, 21:06
Medlem
Idag har jag och min tjej delad ekonomi och vi tjänar ganska lika. Vi splittar allt 50/50 bortsett från måltider ute då tar jag det 9/10 gånger.

Min tjej klagade för någon månad sen att sen vi splittade 50/50 att hon har mindre kvar trots att hon inter betalar hyra ensam nu. Vi skulle då jämföra vad vi gjorde av med innan vi hade delad ekonomi vs nu.

Vad som slog mig då är att hon haft galet låga utgifter bortsett från hyra. Hon är ingen shoppare eller går inte ut särskilt mycket. Hon är en bekväm tjej helt enkelt som inte lägger pengar på smink och kläder som många andra kvinnor.

Men vad som slog mig hårdast var att mat och livssmedel var på ca 1500kr i månaden. Med transport, övriga utgifter, kom vi upp i totalt 4500kr (borträknat hyra då vi delar på den rakt av). Vilket är galet och inte ens hälften av vad jag gör av med ensam.

Hon föreslår att vi ska ha delat ekonomi men att hon lägger in 4500kr för det är vad hon gör av med och sparar resten av sin lön och jag ska lägga in det jag ungefär gör av med. Medans jag hellre vill att vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter och sen egna konton för det man själv köper.

Hur hade ni gjort?
Citera
2024-02-12, 21:11
Medlem
Inte självklart vad som är rimligt utan varje par måste själva deala fram vad båda är bekväma med, och vara beredda att kompromissa. Ekonomi är en av de vanligaste orsakerna till bråk och skilsmässa så att odla en konstruktiv dialog är nödvändigt.

Om jag tyckte min partner la onödigt mkt (jämfört med mig) på olika icke nödvändiga saker så hade jag inte heller velat sponsra det.

Hennes förslag låter rimligt om än knöligt, kostnader kommer ju ändras över tid.

Om du är en slösa och hon en spara ifrågasätter jag det kloka i att ha gemensam ekonomi. Varför ska ni ha gemensam ekonomi?
Citera
2024-02-12, 21:14
Medlem
Det som i min erfarenhet vanligast sänker relationer likt er är inte direkt ekonomin utan indirekt spänningar som kommer av att den ena känner att den andre är snål (man vill inte spendera på roliga gemensamma upplevelser etc) och den andre tycker att den förste är oansvarig. Ingetdera inger respekt för ens partner.
Citera
2024-02-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Inte självklart vad som är rimligt utan varje par måste själva deala fram vad båda är bekväma med, och vara beredda att kompromissa. Ekonomi är en av de vanligaste orsakerna till bråk och skilsmässa så att odla en konstruktiv dialog är nödvändigt.

Om jag tyckte min partner la onödigt mkt (jämfört med mig) på olika icke nödvändiga saker så hade jag inte heller velat sponsra det.

Hennes förslag låter rimligt om än knöligt, kostnader kommer ju ändras över tid.

Om du är en slösa och hon en spara ifrågasätter jag det kloka i att ha gemensam ekonomi. Varför ska ni ha gemensam ekonomi?
Ja. Jag har hobbys som hon inte har och äter väldigt mycket mer än henne så förstår att hon inte vill lägga sina pengar på saker som mest går till mig.

Men ja det är knöligt...
Citera
2024-02-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost
Ja. Jag har hobbys som hon inte har och äter väldigt mycket mer än henne så förstår att hon inte vill lägga sina pengar på saker som mest går till mig.

Men ja det är knöligt...

Pengar är till för att användas. Själv är jag en spara men gillar samtidigt att sätta sprätt på pengar här och där, om man inte kan använda sina pengar utan att det "gör ont" så är i mitt tycke osunt.

Jag är tillsammans med en spara, som jag får uppmuntra till att unna sig. Vår ekonomi fungerar bra, hon accepterar att jag lägger pengar på sånt som gör mig glad, antagligen delvis för att hon ser att jag är ansvarstagande och att vi har en sund ekonomi med marginaler som hon ser som tillräckliga.

Om jag var du skulle jag hålla utkik så du inte känner dig "kvävd" och hon inte känner att du är "oansvarig". Jag skulle försöka prata om vad hon ser pengars roll som, om hon har sparmål och i så fall till vad, och hålla koll på att hon inte är "pengar-anorektiker" som maniskt ska minimera varje utgift.

Om ni var unga så skulle jag se det mer som att era vanor kunde ändras över tid. Om ni är 30+ hade jag ansett vanorna skrivna i sten, att antingen acceptera eller förkasta hela förhållandet över.
Citera
2024-02-12, 21:28
Medlem
Vi delar har ett gemensamt konto där vi sätter in 4
50/50 av de gemensamma kostnaderna (mat, bil, boende). Dessa är ganska fasta varje månad.
Det som blir över ligger kvar till oförutsedda utgifter inom de områdena. Ofta avrundar vi uppåt till en jämn summa.
Resten är våra egna pengar. Vill man slösa så fine, vill man spara så fine.
Just nu har vi också ett konto där vi sparar till nyy gemensamt boende med någon tusenlapp var i månaden och var för sig sparar vi till pensionen.
Citera
2024-02-12, 22:15
Medlem
De ska betalas jämnt oavsett lön.

Sluta bråka om pengar är mitt tips.

Vill hon shoppa loss får hon göra det, men kn heller ej böla att pengarna e slut 3 dgr efter löning
Citera
2024-02-12, 22:18
Medlem
slutaletas avatar
Har inte delad ekonomi men är gift. Sätter över på ett gemensamt konto för att täcka utgifter för boende och delvis mat och övrigt. Skulle aldrig rekommendera någon att ha 1 konto där pengarna kan användas till vad som helst, det uppmuntrar bara till slöseri. Nu är vi både höginkomsttagare men möjligt att det blir skevt om ena parten är kyrkråtta.
Citera
2024-02-12, 22:30
Medlem
[Assman]s avatar
Vi har fem konton som vi sätter in en procentuell fördelning utefter inkomst. Funkar mkt bra.

Fasta kostnader, el lån internet m.m
Mat
Semester
Driftkostnader tex, målning, renovering, bensin traktor m.m
Barnspar

Resten kan man för vad man vill med.
Citera
2024-02-12, 22:38
Medlem
Citat:
Idag har jag och min tjej delad ekonomi och vi tjänar ganska lika. Vi splittar allt 50/50 bortsett från måltider ute då tar jag det 9/10 gånger.

Min tjej klagade för någon månad sen att sen vi splittade 50/50 att hon har mindre kvar trots att hon inter betalar hyra ensam nu. Vi skulle då jämföra vad vi gjorde av med innan vi hade delad ekonomi vs nu.

Vad som slog mig då är att hon haft galet låga utgifter bortsett från hyra. Hon är ingen shoppare eller går inte ut särskilt mycket. Hon är en bekväm tjej helt enkelt som inte lägger pengar på smink och kläder som många andra kvinnor.

Men vad som slog mig hårdast var att mat och livssmedel var på ca 1500kr i månaden. Med transport, övriga utgifter, kom vi upp i totalt 4500kr (borträknat hyra då vi delar på den rakt av). Vilket är galet och inte ens hälften av vad jag gör av med ensam.

Hon föreslår att vi ska ha delat ekonomi men att hon lägger in 4500kr för det är vad hon gör av med och sparar resten av sin lön och jag ska lägga in det jag ungefär gör av med. Medans jag hellre vill att vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter och sen egna konton för det man själv köper.

Hur hade ni gjort?

Du har ett konto hon har ett konto ni öppnar 2 konton till. Ett gemensamt för gemensamma kostnader hyra/mat tv m.m säg 7000 var? sen öppnar ni ett sparkonto där ni lägger 200 -3000 beroende vad ni har råd till. Det konton går till gemensamma semestrar eller spa eller något oförutsedda utgift. Svårare behöver det inte vara!
Citera
2024-02-12, 23:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Du har ett konto hon har ett konto ni öppnar 2 konton till. Ett gemensamt för gemensamma kostnader hyra/mat tv m.m säg 7000 var? sen öppnar ni ett sparkonto där ni lägger 200 -3000 beroende vad ni har råd till. Det konton går till gemensamma semestrar eller spa eller något oförutsedda utgift. Svårare behöver det inte vara!
Låter sunt, har också kört på den principen när jag varit sambo. Jag vill inte betala för hennes lösnaglar, hårklippning för 3k och annat konstigt tjejer lägger pengar på, hon vill inte betala för motorcykeldelar, bildelar från USA, gevär för 15k eller mitt öl.

Fair deal!
Citera
2024-02-13, 07:39
Medlem
Citat:

Hur hade ni gjort?
Låter lite svartvit att hon ska lägga in den summa hon alltid lägger på sig själv även om jag kan förstå hur hon resonerar. Min fråga är snarare varför hon vill ha delad ekonomi om hon (som jag tycker att det låter) inte vill dela ekonomi med sin partner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in