Citat:
Ursprungligen postat av
jonasost
Ja. Jag har hobbys som hon inte har och äter väldigt mycket mer än henne så förstår att hon inte vill lägga sina pengar på saker som mest går till mig.
Men ja det är knöligt...
Pengar är till för att användas. Själv är jag en spara men gillar samtidigt att sätta sprätt på pengar här och där, om man inte kan använda sina pengar utan att det "gör ont" så är i mitt tycke osunt.
Jag är tillsammans med en spara, som jag får uppmuntra till att unna sig. Vår ekonomi fungerar bra, hon accepterar att jag lägger pengar på sånt som gör mig glad, antagligen delvis för att hon ser att jag är ansvarstagande och att vi har en sund ekonomi med marginaler som hon ser som tillräckliga.
Om jag var du skulle jag hålla utkik så du inte känner dig "kvävd" och hon inte känner att du är "oansvarig". Jag skulle försöka prata om vad hon ser pengars roll som, om hon har sparmål och i så fall till vad, och hålla koll på att hon inte är "pengar-anorektiker" som maniskt ska minimera varje utgift.
Om ni var unga så skulle jag se det mer som att era vanor kunde ändras över tid. Om ni är 30+ hade jag ansett vanorna skrivna i sten, att antingen acceptera eller förkasta hela förhållandet över.