2024-02-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Liseberg ditt klappmongo. Liseberg är ett kommunalt bolag.

Hade jag ingen aning om. Men exakt samma kommentar och fråga kvarstår. Alla kommunala bolag brukar vara dränkta i ideologisk idioti numera. Gissar att Liseberg inte är ett undantag.
Citera
Medlem
Brandskyddsföreningen har synpunkter på säkerhetsarbetet.

https://www.brandskyddsforeningen.se...dskyddsarbete/

” Gällande branden i Oceana tyder mycket på att plastmaterial har haft stor inverkan på brandförloppet. Det finns olika typer plast som är mer eller mindre lättantändliga och energirika. När plastmaterial utsätts för hög värme sönderdelas de och övergår slutligen i gasform. De bildar tillsammans med andra ämnen från branden väldigt energirika brandgaser som när de exponeras för syret i luften kan antändas i explosiva brandförlopp, säger Lars Brodin.”

Inte bara skyskrapor i England som använder olämpliga material.

Vad hade hänt om en mindre brand startat om ett år med många hundra, kanske över tusen personer, på plats?

Diskoteksbranden i Göteborg hade varit en bagatell i sammanhanget.
Citera
Medlem
Var inne tidigt i tråden och måste ändå ventilera en fråga .
KAN branden startat inne i en bastu ? Fanns det någon sådan och var var den placerad ?
Citera
2024-02-12, 20:57
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Hade jag ingen aning om. Men exakt samma kommentar och fråga kvarstår. Alla kommunala bolag brukar vara dränkta i ideologisk idioti numera. Gissar att Liseberg inte är ett undantag.

Dina fördomar talar min vän. Jag jobbar i ett kommunalt bolag som konkurrerar på en öppen marknad. Vi har ingen annorlunda kultur än något annat bolag i branschen. Kanske lite mer ordning och reda. Bolag är inga ”integrerande verksamheter”, de skall tjäna pengar. Punkt
Citera
2024-02-12, 20:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZzoozZ
Det är aldrig i drift innan överlämnande till kund!
Tro vad du vill

Sprinkeln skulle bara räddat den svarta kåken iaf
Citera
2024-02-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
KAN branden startat inne i en bastu ? Fanns det någon sådan och var var den placerad ?

Nej, branden startade utomhus.
Citera
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica

Var det en bastu i rutschkanan menar du? Orsaken är ju i stort sett fastställd. Ett svetsarbete som antände plasten i rutschkanan.

Kan också berätta att min bil stod parkerad ett par km från branden. Den var full av sot och bränt kolfiber.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Vem har finansierat bygget? Det kostade mer än Liseberg har i årlig omsättning.

Det var ju ganska mycket skriverier om det ett tag. Tror att kommunen står för en hel del? Rätta mig om jag har fel. Det var så viktigt för Göteborg osv. Liseberg är väl dessutom ett kommunalt bolag.

Försöker hitta info om detta nu men verkar svårt… ändå vill jag minnas att jag läst massa kritik mot bygget och speciellt finansieringen.
Citera
2024-02-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Dina fördomar talar min vän. Jag jobbar i ett kommunalt bolag som konkurrerar på en öppen marknad. Vi har ingen annorlunda kultur än något annat bolag i branschen. Kanske lite mer ordning och reda. Bolag är inga ”integrerande verksamheter”, de skall tjäna pengar. Punkt

Göteborg är ju känd för sin korruption.
Citera
2024-02-12, 21:01
Bannlyst
Anläggningen fullkomligt exploderade ju, tänk om det hade hänt när det varit tusentals besökare på plats.
Lika bra att det hände nu.
Citera
2024-02-12, 21:02
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Acetylen används bara vid gas-svetsning och gas-skärning.
Gassvetsning brukas inom fjärrvärme och VVS, lödning och bonnasvets.

Är väl inte omöjligt att en acetylen-tub funnits i byggnaden men dessa är knappast lättantändliga.
Mer vanlig konstruktionssvets är ju av belagd elektrod (MMA) eller svetsning med inert gas (TIG, MIG)

Nån som skär balk med Acetylen/Oxygen? Kanske men jag tvivlar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Tvivlar också på det, i byggets slutskede med två månader kvar till öppning känns det som att balkskärandet borde vara avklarat för länge sen.

Verkar ju som det stått en svetsare under den gröna rutschkanan där branden började.
Är det någon ball pelare som har behövt åtgärdas kanske.
Citera
2024-02-12, 21:02
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det var ju ganska mycket skriverier om det ett tag. Tror att kommunen står för en hel del? Rätta mig om jag har fel. Det var så viktigt för Göteborg osv. Liseberg är väl dessutom ett kommunalt bolag.

Försöker hitta info om detta nu men verkar svårt… ändå vill jag minnas att jag läst massa kritik mot bygget och speciellt finansieringen.

Men herregud. Liseberg genererar stora summor till staden. Finns inga tveksamheter om finansieringen. Den hade Liseberg räknat hem lätt inom 10-20 år. Inget bygge i hela världen är lönsamt när det invigs. Det skall genera avkastning under hela livstiden. Nu lär kalkylen bli något förskjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in