Varför är det lustigt? när ska man börja spola vatten för att fylla några tusen m3 tycker du? dagen innan öppning?
Att man fyller bassängena med vatten har inget med branden att göra. Det som kan starta en sån här brand är svetsloppor som antänt en ruschkana, läget där gnistbildningen landar gör det extremt svårt att komma åt med en brandsläckare i tid då det är >15m upp i luften. något försäkringsbolaget kommer att kolla på varför man har byggt in en sådan här svår olycka.
Jag citerade ett annat inlägg angående vattenfyllda bassänger. Menade inte att ja tyckte det var tidigt eller försent. Så tagga ner lite. Läs det inlägget jag citerade
Du....där sa du nått...
Kanske en ny beirut-explosion med självantändning?
Fast Beirut var ju ammoniumnitrat. Och Klor är ej brandfarligt, en klor explosion är endast giftig.
Kan dock fungera som en startare till andra ämnen och på så sätt byggt på explosionsrisken.
Efterbevakning kallas det och 1 timma gäller.
I vissa fall 2 timmar, om man hållit på med tex plasmaskär eller sådant extremt varmt. Men 1 timma på svets och flex/slip.
Dedikerade brandvakter kan jag lova att det ej används på detta bygge.
Släckvattnet med allt detta PISS rakt ner i grundvattnet eller ut i havet i Götlaborg... Eller hur arbetar de med släckningsvattnet på såna här bränder?
Tror att vattnet rinner ut i Möldalsån. Och en del troligtvis i avloppet som hamnar i Rya-verket så småningom.
Enligt Byggfakta är det totalentreprenad. Men lägger ingen prestige i vad det är. Det är högst troligt NCC som klantat till det för oavsett vad man kallar upplägget är Liseberg inte ute och svetsar.
Vet man om det byggdes på platse idag? Min spontana tanke är att brännbart byggdamm kanske kan ha utsatts för hög värme eller någon gnista under själva byggarbetet. Det påminner lite om olyckan på vattenparken i Taiwan 2015.