Citat:
Ursprungligen postat av
ColloritSoya
Trådens i särklass bästa teori än så länge. Helt i linje med min egen.
Hade varit intressant om dessa linjerna hade kunnat diskuteras lite mer.
Tackar.
Det verkar nu som att min teori om att PE-svetsning, eventuellt i samband med svetsning av en elektromuff, är den som fått fäste som den mest sannolika fäste (Möjligen tillsammans med teorin om gelcoat-arbete). Den stöds också ev det filmmaterial som kommit fram i tråden.
Min erfarenhet av PE-svetsning är dock att det är väldigt sällsynt att elektromuffar havererar på så sätt att de tar eld. Alla muffar är testade i fabrik, och jag skulle säga att det krävs antingen ett väldigt sällsynt fabrikationsfel, alternativt att man hanterat muffen otroligt vårdslöst vid svetsningen. Det skulle exempelvis kunna vara att man slagit med en stor slägga på den för att få på den på rören om det gått trögt så att den spruckit/skadars, eller att rörändarna inte varit axialt linjerande och därmed skapat stor spänning i muffen som fått den att spricka eller elektrotrådarna att blottas. Även svetsmaskinen känner av ifall trådarna i muffen är defekta och startar då inte proceduren.
Kemisk reaktion är en annan teori. Vid PE-svetsning har man alkohol, antingen flytande i flaska eller som typ våtservetter. De bör brinna rejält, men jag ser inte någon logisk förklaring till att man skulle ha öppen eld som får sådana att fatta eld. Skulle isf vara om någon är så urbota dum att man röker cigarett samtidigt som man torkar rörändarna med spritduk inför svetsning och lyckas tända eld på den..