2024-02-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Enligt anmälan till arbetsmiljöverket är RD +2 byggnadsarbetare i tornet när rökgasexplosionen sker.

Man har tagit sig upp i trapphuset till våning 3 där man öppnar en dörr för att söka efter försvunnen person. Trapphuset är rökfritt.

När man öppnar dörren så stöter man på stillastående rök i rummet, varpå man gör närsök innanför dörren men inser att man behöver komma ifrån platsen.

Man tänker inte på att stänga dörren, och när gruppen kommit en halvtrappa ner från vån tre så sker explosionen.

Det framgår också att brandlarmet är aktivt då man refererar till "automatlarm" och "kanske ignorerat larmet".

Felaktigt! Det står ingenstans att ”man behöver komma från platsen” som du skriver.
Citera
2024-02-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Så går det när man använder utländsk arbetskraft..

Var börjar första räddningsenhet sin första insats?
Station Gårda var först på plats? D
Sen station Mölndal? När anländer dom? Hur många stationer larmas samtidigt? Vilka stationer larmas ut som "förstärkningslarm"?
Räddningstjänsten StorGöteborg borde han någon typ av larmplan för Liseberg och detta bygget?

Svårt att få svar på kanske?

Gårda först, sen Mölndal.
Citera
2024-02-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Fy faaaan! Tur att dom vände om. Annars hade brandmännen dött!

– I början när man kom till platsen uppmärksammade man inga större risker, sen kom den ganska överraskande brandgasexplosionen, säger Per Nyqvist, vakthavande räddningschef på räddningstjänsten i Storgöteborg.

Känns som att ingen var beredd på explosionen.
Frågan är om Räddningstjänsten inte har fått ut detaljplanen, ritningarna, hot och risker över bygget än?
I normala fall så finns kartor/ritningar/detaljplaner över alla fastigheter hos alla räddningstjänster..

Dom var inne när det small tolkar jag det som. En jäkla tur att de klarade sig oavsett.
Citera
2024-02-15, 18:58
Medlem
rotesaus avatar
SVT har fått ihop en skaplig minut-för-minut på förloppet, nu släppt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/minut-for-minut-sa-spreds-branden-i-oceana-vid-liseberg
Citat:
SVT Nyheter har med hjälp av insamlade bilder kunnat kartlägga händelseförloppet minut för minut – från de första flammorna till explosionen som skakade Göteborg.

EDIT:
Extremt snabbt förlopp, man kan nästan tro att det är brandfarligt bränsle omkring.
Jag kan ju f.ö berätta att brandgasexplosioner förekommer men inte av denna storlek. Det här är något utöver normalt sett till byggnadsstorlek.
Senast redigerad av rotesau 2024-02-15 kl. 19:04.
Citera
2024-02-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
14 minuter innan explosion ca..
De brann väl inte galet i början så random människa på plats med lite spring i benen och svensk nationalism i blodet hade lätt kunnat frödröja brasan några minuter med en vanlig trädgårdslang. Utländs arbetskraft stog still och tittade utan att ropa eller jäkta.

Kasst språk/kommunikation kanske bidrog till att brandkåren inte direkt gav sig på den längre gröna. På typ 5 minuter från anländning gick det från att de skulle gå, till att de va omöjligt att släcka från marken. Hade de haft 4 strålar på gröna varav minst en uppifrån hade de nog gått fram till 10.23 ish. Så ja de gick snabbt för elden och de visar hur viktigt de är att ringa i tid, allvaret I situationen och att brandkåren slutar såsa med slangar o uppstänning av fordon. Fattar de vill ha distans osv men de går alltid o göra bättre när man såg skiten live ville man ingrt mer än att se vatten på elden. Inte folk som parkerar fint och vandrar.

https://youtu.be/gH4rPVHxfhA?si=A0NNoU-SMj_oqaC7 tror Sverige skulle må bra av lite ny teknik och fler unga brandmän som bistår de mer kompetenta äldre. Budgeten oxh teknik behöver bli bättre för räddningstjänsten och polis.

Ursäkta men din inkompetens skiner igenom något oerhört. Brand i plast med otroliga mängder energi som genererar pölbränder. Då räcker inte cirka 450 liter i minuten mot en sån redan etablerad brasa gör ingenting. Det är en fis i Scandinavium. Dom går ju på livräddning i första skedet står ju i SVTs artikel vilket förklarar prioriteringen att inte så mycket vatten kastas på branden. Livräddning går före brandsläckning.
Citera
2024-02-15, 19:04
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Det jag vänder mig emot är slutsatsen att ingenting behöver ändras vid eventuell återuppbyggnad. Ingen brandutredning klar. Han besitter inte kompetens att uttala sig om det, då han inte är brandingenjör (något som givetvis bör vara med under ritning, byggnation) och det saknas ännu en person, som polisen sedan igår koncentrerar sitt sökande på, på byggarbetsplatsen. Att hänvisa till ETFE-plasten låter som en jävligt dålig ursäkt för att rikta om uppmärksamheten från själva konstruktionen..

Det hade varit klädsamt, att åtminstone - som minimum - visa lite ödmjukhet i just det här läget.

Med största sannolikhet är det inte byggnaden i sig som är brandfarlig, utan ett arbetsmoment som skapat den perfekta stormen. Jag tror att de redan vet orsaken, men måste ändå bli klar med en formell utredning innan man uttalar sig, för att ha något att hänvisa till.
Citera
2024-02-15, 19:43
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av russelbuff
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/brandmannens-vittnesmal-inifran-oceana-pa-liseberg

Enligt denna artikeln var brandmän inne i tornet precis innan det smällde så DNs uppgift att de exploderade 10.15 får nog tas med en nypa salt.

Brandmännen ska ha varit inne i tornet i cirka 5-10 min innan det exploderade. Så explosionen måste skett lite närmare 10.20 än 10.15.
Lyckades grabba denna från videon: https://i.postimg.cc/h4VKnNV5/Screenshot-20240215-192745-SVT-Nyheter.jpg

Hela tillbudet är inte med så jag har begärt ut det från Arbetsmiljöverket. Får se om dom svarar och förhoppningsvis skickar det imorgon.
Citera
2024-02-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Lyckades grabba denna från videon: https://i.postimg.cc/h4VKnNV5/Screenshot-20240215-192745-SVT-Nyheter.jpg

Hela tillbudet är inte med så jag har begärt ut det från Arbetsmiljöverket. Får se om dom svarar och förhoppningsvis skickar det imorgon.

Intressant att läsa! Tack! Hoppas de skickar resten till dig imorgon.

Då var det de rökdykarna jag såg komma springande till Mölndalsvägen runt 10.26 när jag tog min första bild. Där bröt de sig sedan in och höll branden borta från tegelbyggnaden.
Citera
2024-02-15, 19:56
Medlem
En kropp är hittad.
Citera
2024-02-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yallapaj
En kropp är hittad.

Källa?
Citera
2024-02-15, 19:59
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invictus
Enligt rykten är mannen hemmahörande på någon av öarna i Norra skärgården och var snickare
Bygg- projekt-ledare I egen firma som konsult
Citera
2024-02-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yallapaj
En kropp är hittad.

Har du källa på det? Inte sett någon rapportera om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in