2024-02-11, 18:21
Hej!

Var ute med några och åkte skidskor ca 3 timmar och temperaturen var -10.
Men efter 3 timmar var mina fötter helt förlamade på grund av kylan och händerna var också helt döda. Det var obehagligt, med svårt besvär gick jag hemåt!

Nu undrar jag vilka vinterskor och vinterhandskar rekommenderar ni, som ni har bra erfarenhet av?
Citera
2024-02-11, 18:24
Medlem
Finska Kuoma gör riktigt bra vinterskor
Citera
2024-02-11, 18:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Har inte själv, men är lite sugen på el (elsulor, elstrumpor eller elhandskar).
Citera
2024-02-11, 18:41
Medlem
Ett par tunna fingervantar i ett par rejäla tumvantar fungerar bra för mig och jag har kalla händer. Inga dyra märken behövs.
Senast redigerad av Kombitator 2024-02-11 kl. 18:58.
Citera
2024-02-11, 18:56
Jag använder Hestra-skidhandskar med Gore-Tex. Enda som håller mig varm, skiter i hur det ser ut, rätt dyra dock, 800 kr men värd varenda spänn. Jag använder det ihop med vinterrock från Dressman.
Citera
2024-02-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Var ute med några och åkte skidskor ca 3 timmar och temperaturen var -10.
Men efter 3 timmar var mina fötter helt förlamade på grund av kylan och händerna var också helt döda. Det var obehagligt, med svårt besvär gick jag hemåt!

Nu undrar jag vilka vinterskor och vinterhandskar rekommenderar ni, som ni har bra erfarenhet av?

Betalar man dyrt så ökar väl chansen för att det oxå är bra men det är inte riktigt jämförbart.

Ullstrumpor, ullfiltsula, bra skor (Ecco eller nåt) helst i Gore-tex så att du får ut lite värme när fötterna blir för varma.

Samma sak med handskar.
Ett par handskar där du kan ha ett par tunna handskar längst in.

Tänk ull, luftspalt, ull och andas bra och nån slags skinn längst ut.

Kolla skidåkarna (längdskidor) de kör med tumvantar så fort det blir kallt.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-02-11 kl. 19:31.
Citera
2024-02-11, 20:31
Medlem
Hestra tumvantar, dom som är vit/svartaktig och går på runt 1100 kr fungerar utan problem upp mot 25 till 30 minus.
Man kan också dra på sig tunna fingervantar om man vill ha ännu varmare, sen har Hestra tumvantar som går på ca 2700 kr som verkar klara av ännu mer kyla!
https://www.skistar.com/sv/shop/unis...RoCsZMQAvD_BwE

Och jag köpte dessa skor i höstas som är grymt sköna att ha på sig och väldigt sköna att gå i, plus att dom är varma, upp mot 20 till 25 minus är inga problem!
https://www.engelsons.se/8006-ecco-x...xoCZfcQAvD_BwE
Citera
2024-02-11, 21:26
Medlem
Peterheterhans avatar
Jag kör på Lundhags forest II https://www.outdoorexperten.se/sv/ar...orest-ii-pecan

riktigt bra skor. Med bara läder på övre delen av kängan för att man själv ska anpassa det antal lager strumpor man behöver för vädret man befinner sig i. Undre delen är av gummi samt sulan för bra grepp. Så behandlar man stygnen med bivax för att bli helt vattentätt. Det tar ett tag att gå in i dom, men är skorna väl blivit mjuka så kommer dom hålla i 30 år. Om man vårdar dom bra, med fett osv.
Citera
2024-02-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Jag kör på Lundhags forest II https://www.outdoorexperten.se/sv/ar...orest-ii-pecan

riktigt bra skor. Med bara läder på övre delen av kängan för att man själv ska anpassa det antal lager strumpor man behöver för vädret man befinner sig i. Undre delen är av gummi samt sulan för bra grepp. Så behandlar man stygnen med bivax för att bli helt vattentätt. Det tar ett tag att gå in i dom, men är skorna väl blivit mjuka så kommer dom hålla i 30 år. Om man vårdar dom bra, med fett osv.

Dom där är väl mera för vår/höst, man behöver gå upp i storlek ganska bra om man ska fylla skorna med strumpor så man pallar runt 30 grader, lika som dåtidens kängor i försvarsmakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in