2024-02-11, 19:48
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Har du diagnostiserats med CPTSD?
Jag har det och har varit in och ut på psyk på St Göran men får inga mediciner och ingen hjälp, får gabapentin mot nervsmärta men det är för en nervskada i samband med en skada i halsen från ett vasst föremål.
Citera
2024-02-11, 19:54
Bannlyst
Om du är hyfsat normalt fungerande och kan sköta din vardag så ska du inte bara förvänta sig att hjälp trillar i ditt knä från himmelen, inget i livet fungerar så och saker kommer sällan gratis.

Psykiatrin är dålig och underfinansierad samt langare åt pillerindustrin, psykiatrin är ingenting annat än förvaring och vanebildande recept.

Hela den svenska sjukvården befinner sig i kris, människor dör i detta nu ensamma i någon korridor på akuten för att dom glöms bort, att era åkommor inte ligger högst på agendan är inte så konstigt.

Käka svamp, dra till Brasilien och kör
Citera
2024-02-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssniz
Hej alla! Har själv gått med complex ptsd hela livet och fått 0 hjälp och nedvärderande bemötande av 95% av personal jag stött på via psykiatrin. Det är skrämmande att psykiatrin får fungera som den gör. Sjukt också att skattepengarna används till att kasta i ett svart hål medan folk ändå inte får hjälp. Allt låter bra i papperna men i verkligheten pågår nåt helt annat. Tror de flesta inte ens vet om vad som pågår innanför väggarna där. Så fel också att man ska försöka lösa sina egna problem utan hjälp. Hur "fixar" man sin ptsd på egen hand?

Vad har ni för erfarenheter av psykiatrin?

Har både bra och dåliga erfarenheter av psykiatrin. Har en väldigt bra terapeut nu som lyssnar, är förstående och kan ge bra input.

En mindre bra erfarenhet var i början av 90-talet när jag hörde av mig till traktens psykakut. Fick snacka med en kille som gav ut sitt telefonnummer till mig med följden att jag blev förälskad i honom. Visst kan man tänka att det var för att han ville hjälpa men det var väldigt oproffessionellt gjort.

Men på det stora hela har jag haft rätt bra erfarenheter av psykiatrin.
Citera
2024-02-11, 20:11
Medlem
Wayaheads avatar
I det pissliberala Sverige lade man ner mentalvården, Beckomberga, Långbro osv i mitten på 90-talet under parollen ” Vi vill ge de psykiskt sjuka större frihet! ”. Pengarna lades istället till mottagandet av flyktingar ifrån balkankriget. Numera har man inte råd och man förklarar sig med att alla är lite olika och vi behöver bli mer toleranta och öka mångfalden.

Kom ihåg skabban Måna Muslims (S) skanderade ”Alla ska med!”
Citera
2024-02-11, 20:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Mina erfarenheter är mycket goda.
De dåliga erfarenheterna grundar sig på de fall där jag mixtrade med olika lösnn´gra och var oärrlig samt inte gjorde det psykiatrin sa.
Då får den ett skevt beslutsunderlag så att vidare behandling blir kass.
samt att de tappar förtroendet för patienten då de inte kan lita på den.
Så en del avden dåliga vården är nog vållad av patienten själv.
inte sällan drogberoende och ljugande individer som nser sig vara ett offer för samhällets inkompetens.
Istället för att granska sin egen spegelbild och se sin egen roll vilket ger chans att göra något åt saken
Citera
2024-02-11, 20:23
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej alla! Har själv gått med complex ptsd hela livet och fått 0 hjälp och nedvärderande bemötande av 95% av personal jag stött på via psykiatrin. Det är skrämmande att psykiatrin får fungera som den gör. Sjukt också att skattepengarna används till att kasta i ett svart hål medan folk ändå inte får hjälp. Allt låter bra i papperna men i verkligheten pågår nåt helt annat. Tror de flesta inte ens vet om vad som pågår innanför väggarna där. Så fel också att man ska försöka lösa sina egna problem utan hjälp. Hur "fixar" man sin ptsd på egen hand?

Psykiatrin finns till för att kontrollera folks tankar.

Flytta till varmare land.
Citera
2024-02-11, 20:31
Medlem
volvo 240s avatar
Jag håller inte alls med faktiskt. Alltid fått mycket bra bemötande och personal inom psykiatrin. Tom vården i allmänhet. Men verkar som jag haft en himla tur.
Citera
2024-02-11, 20:35
Medlem
Kukloskans avatar
Finns ej tillräckligt med psykologer och psykoterapeuter för alla i behov av behandling. Heller inte tillräckligt med resurser till att ge enskilda samtal. Vi borde istället lära oss verktyg i grundskolan och gymnasiet i meditation, känsloreglering, acceptans och Beteendeaktivering.
Kan vi ha gympa för fysisk hälsa så borde vi ha träning för psykosocial hälsa
Citera
2024-02-11, 20:44
Medlem
NiceNameTwices avatar
Har oftast fått hyfsad hjälp av psykiatrin, men man bör då ta i beaktning att mina problem är relativt okomplexa. Det är dock horribla väntetider för mycket och vårdgarantin är passerad för många månader sedan. Skulle inte gärna vilja uppleva hur det vore att söka vård med en värre problematik.

I Sverige måste man vara så frisk som möjligt för att orka söka vård för sin sjukdom, det är inget som bara "sköter sig själv" och som man enkelt står i kö för. Psykologiskt eller ej.

Sett till vad vi betalar anser jag att vi inte får särskilt mycket för pengarna.. Men men. Det lär ju inte ändras under min livstid iaf. Cyniskt tankesätt kanske, men det bjuder jag på.
Citera
2024-02-11, 20:56
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Psykiatrin gör så gott den kan. Fantastiskt ändå att det finns personal som vill jobba där alls. Kudos. Psykisk ohälsa är den sanna folksjukdomen, men den ses över axeln av svensken, och ännu mer så av nysvensken. Det är kulturellt betingat. ”Ta dig i kragen” har yttrats i alla tider överallt. Alltså kan den inte få de resurser som egentligen är motiverat. Å andra sidan är det nationalekonomiskt sunt eftersom psyksjuka sällan blir bra eller produktiva igen. Inte minst eftersom det får gå alltför långt i deras illabefinnande...
PS. Jag har varit i psykiatrin i över 20 år.
Det gör dem inte. På vilket annat jobb som helst skulle man få sparken av bemötandet påt får på psyk det är fruktansvärt.
Citera
2024-02-11, 20:59
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om nu psykiatrin är så jävla värdelös, hur fick du reda på att det är "complex ptsd" du har? Har den värdelösa psykiatrin utrett och konsterat det, eller har du hittat din diagnos på internet?
du får en diagnos efter 3 år. Sen ingen hjälp av fruktansvärt oproffsig personal.
Citera
2024-02-11, 21:03
Avstängd
Severlohs avatar
Varför skulle du ha PTSD? Vilket krig har du kämpat i? Du är en uppmärksamhetssökande jävla fjolla som behöver gymma och hålla dig borta från sprit ett tag, det är allt.

Du har dock rätt i att psykvården kan förbättras då de omedelbart borde ha berättat detta för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in