2024-02-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssniz
Hej alla! Har själv gått med complex ptsd hela livet och fått 0 hjälp och nedvärderande bemötande av 95% av personal jag stött på via psykiatrin. Det är skrämmande att psykiatrin får fungera som den gör. Sjukt också att skattepengarna används till att kasta i ett svart hål medan folk ändå inte får hjälp. Allt låter bra i papperna men i verkligheten pågår nåt helt annat. Tror de flesta inte ens vet om vad som pågår innanför väggarna där. Så fel också att man ska försöka lösa sina egna problem utan hjälp. Hur "fixar" man sin ptsd på egen hand?

Vad har ni för erfarenheter av psykiatrin?
Tjenna! Jag jobbar själv inom psykiatrin och kan säga att vi gör livsavgörande beslut för patienter dagligen. Exempel, ser till att de får bättre boenden. Ger de rätt medicinering/omvårdnad så de inte skadar sig själva eller andra. Samverkar med kommun, anhöriga m.m. Skulle inte skattepengar gå till psyk så skulle de ske betydligt fler våldsbrott, självmord, långtidssjukskrivningar. Tråkigt om det är så att du fått dåligt bemötande. Det händer tyvärr. Men du som patient måste alltid vara delaktig i den vård som erbjuds, annars kommer det aldrig funka. Sedan så är psykiatrin (eftersom den är komplex) inte en typ vård där du kan sätta finger på vad som är fel hos patienten i alla fall.
Citera
2024-02-11, 21:43
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Tjenna! Jag jobbar själv inom psykiatrin och kan säga att vi gör livsavgörande beslut för patienter dagligen. Exempel, ser till att de får bättre boenden. Ger de rätt medicinering/omvårdnad så de inte skadar sig själva eller andra. Samverkar med kommun, anhöriga m.m. Skulle inte skattepengar gå till psyk så skulle de ske betydligt fler våldsbrott, självmord, långtidssjukskrivningar. Tråkigt om det är så att du fått dåligt bemötande. Det händer tyvärr. Men du som patient måste alltid vara delaktig i den vård som erbjuds, annars kommer det aldrig funka. Sedan så är psykiatrin (eftersom den är komplex) inte en typ vård där du kan sätta finger på vad som är fel hos patienten i alla fall.

Jag har otroligt lång erfarenhet från patientsidan, och jag vill bara gärna säga att det är vanligt att berätta för patienter att de inte är tillräckligt engagerade osv Detta gör man som vårdpersonal för att man inte vill erkänna att man inte är tillräckligt bra på att hjälpa. Så att det inte känns lika dåligt.

Det fattar man även om man inte har gått utbildningen själv, så att säga.

Psykiatrin har varken rätt resurser eller kompetens att behandla komplex PTSD. Det går inte att behandla komplex PTSD med hjälp av exempelvis en läkare som inte ens talar ordentlig svenska och en psykolog på 26 bast som inte ens vet vad dissociation är förnågot.

Raljerar jag vet, men jag är så trött på självgodheten inom psykiatrin.

Den suger oerhört.
Citera
2024-02-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det gör dem inte. På vilket annat jobb som helst skulle man få sparken av bemötandet påt får på psyk det är fruktansvärt.
Att göra så gott man kan innebär inte att det är gott nog, du missuppfattar det. Ändå känner jag sympati och uppskattning att de stannar kvar. Du tror kanske att jag inom 20 år i psykiatrin alltid har haft tur och träffat bra folk? Nej. Verkligen. Inte. Men jag förstår vilka villkor de har. Till skillnad från alla egoistiska snöflingor som ska hata på dem för deras otillräcklighet.
Citera
2024-02-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varför skulle du ha PTSD? Vilket krig har du kämpat i? Du är en uppmärksamhetssökande jävla fjolla som behöver gymma och hålla dig borta från sprit ett tag, det är allt.

Du har dock rätt i att psykvården kan förbättras då de omedelbart borde ha berättat detta för dig.
Tyst med dig, du begriper inte skillnaden mellan C-PTSD och PTSD. Trådstarten var tydlig med det.
Citera
2024-02-11, 21:52
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Själv bad och bönade jag om hjälp därifrån i form av en samtalskontakt/psykolog men de beslutade sedan att jag inte behövde det så fick aldrig prata om det som plågade mig...

Men vafan!!

Det kan dom knappast bedöma vad du känner att du behöver.

Vilka idioter

Hoppas du mår bättre nu.
Citera
2024-02-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag har otroligt lång erfarenhet från patientsidan, och jag vill bara gärna säga att det är vanligt att berätta för patienter att de inte är tillräckligt engagerade osv Detta gör man som vårdpersonal för att man inte vill erkänna att man inte är tillräckligt bra på att hjälpa. Så att det inte känns lika dåligt.

Det fattar man även om man inte har gått utbildningen själv, så att säga.

Psykiatrin har varken rätt resurser eller kompetens att behandla komplex PTSD. Det går inte att behandla komplex PTSD med hjälp av exempelvis en läkare som inte ens talar ordentlig svenska och en psykolog på 26 bast som inte ens vet vad dissociation är förnågot.

Raljerar jag vet, men jag är så trött på självgodheten inom psykiatrin.

Den suger oerhört.
Ja, men compliance det vill säga följsamhet i sin sjukdom eller psykiatriska problematik är A och O. Därför är de viktigt att säga de till en patient som verkar distansera sig från vården. Jag tror också det är bra både som patient och vårdgivare att vara ödmjuk inför att det är svårt med en "quick-fix" i de allra flesta fall.
Citera
2024-02-11, 21:55
Medlem
Min klinik har inte haft en enda läkare där på 3 år. Inför varje läkarbesök gällande samma utredning är det alltid olika läkare; och på länk. Katastrofalt.
Citera
2024-02-11, 21:56
Medlem
LisochLoss avatar
Jag har jättebra erfarenheter av psykiatrin. Även om dom inte alltid varit helt rätt ute (enligt mig) så har dom alltid velat väl och gjort vad dom kunnat. Skulle nästan säga att dom varit lite väl påpassliga och uppmärksamma för min smak men det vore väl dumt att klaga på
Citera
2024-02-11, 21:59
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssniz
Hej alla! Har själv gått med complex ptsd hela livet och fått 0 hjälp och nedvärderande bemötande av 95% av personal jag stött på via psykiatrin. Det är skrämmande att psykiatrin får fungera som den gör. Sjukt också att skattepengarna används till att kasta i ett svart hål medan folk ändå inte får hjälp. Allt låter bra i papperna men i verkligheten pågår nåt helt annat. Tror de flesta inte ens vet om vad som pågår innanför väggarna där. Så fel också att man ska försöka lösa sina egna problem utan hjälp. Hur "fixar" man sin ptsd på egen hand?

Vad har ni för erfarenheter av psykiatrin?

Skoja inte. Dom som verkligen behöver hjälp får ingen hjälp. Men alla jäkla trend-diagnosmuppar är mer än välkomna.
Citera
2024-02-11, 23:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
du får en diagnos efter 3 år. Sen ingen hjälp av fruktansvärt oproffsig personal.

Det är faktiskt inte så myhcket psykiatrin kan göra för dig. Psykiatrin är bra på att ställa diagnos och i bästa fall lindra symtom. De flesta människor med psykiska problem av din typ blir inte bättre, men för att kunna berätta sin egen fortsatta existens, så måste psykiatrin ge sken av att kunna bota.
Citera
2024-02-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är faktiskt inte så myhcket psykiatrin kan göra för dig. Psykiatrin är bra på att ställa diagnos och i bästa fall lindra symtom. De flesta människor med psykiska problem av din typ blir inte bättre, men för att kunna berätta sin egen fortsatta existens, så måste psykiatrin ge sken av att kunna bota.

Vill man ens bli botad? Om det innebär att man går tillbaka till en slavisk existens
Citera
2024-02-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Psykiatrin finns till för att kontrollera folks tankar.

Flytta till varmare land.

Väldigt sant. Politisk psykiatri är väldigt prevalent genom historien, och den har alltid försökt presentera sig själv som legitim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in