2024-02-11, 11:43
Min dotter är snart 14 år och har ganska nyligen börjat prata om att bli vegan. Jag, min fru och våra barn bor på en gård där vi håller lite köttdjur och höns, samt odlar det mest basala.

Dottern menar att det är av miljöskäl och köper inte riktigt mitt motargument gällande att det knappast finns något mer miljövänligt än att äta djuren som fötts, ätit och dött hemma här på gården. Hon säger att hon tycker djuren har det bra här och lever bra liv, samt att hon inte tycker slakten är det obehagliga. Hon säger också att hon inte har några problem att äta kött rent smak- och konsistensmässigt, utan det är i huvudsak miljöaspekten som leder till hennes funderingar. Hon vill inte ens äta hönsens ägg längre.

Jag har tänkt att det är vad det är och tyckte att hon väl får prova att leva på tofu och köttsubstitut en period. Det tycker inte min fru.

Det hela har kulminerat i att jag och frun, som så gott som aldrig under våra 17 år tillsammans varit osams, har smågnabbats hela veckan. Hon tycker att barnen får ta sådana stora beslut "när de inte längre bor här och ställer till det för hela familjen", lite fritt citerat. Jag tycker det är onödigt hårt, men vet inte om det är värt osämjan.

Är jag för mesig? Finns det något självändamål i att tvinga vår dotter att "äta det som serveras eller bli utan mat", som min fru i vredesmod lade fram det senast vid gårdagens middag? Vid vilken ålder har ni låtit era barn ta egna beslut gällande kostval?
Citera
2024-02-11, 11:59
Medlem
Smugumins avatar
Tycker att du verkar ha en rimlig syn på det hela att låta henne börja med vegansk diet då det knappast är värt att låta dottern börja svälta sig själv/skada relationen med henne. Får hon hålla på med dieten kanske hon också tröttnar på den framöver och då har ju problemet lösts smidigt. Du är ju dock i ett lite jobbigt läge med tanke på att din fru verkar så oresonlig men bör ju vara lättare att övertyga henne än att bråka med tonåringen.
Citera
2024-02-11, 12:04
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filtbossa
Min dotter är snart 14 år och har ganska nyligen börjat prata om att bli vegan. Jag, min fru och våra barn bor på en gård där vi håller lite köttdjur och höns, samt odlar det mest basala.

Dottern menar att det är av miljöskäl och köper inte riktigt mitt motargument gällande att det knappast finns något mer miljövänligt än att äta djuren som fötts, ätit och dött hemma här på gården. Hon säger att hon tycker djuren har det bra här och lever bra liv, samt att hon inte tycker slakten är det obehagliga. Hon säger också att hon inte har några problem att äta kött rent smak- och konsistensmässigt, utan det är i huvudsak miljöaspekten som leder till hennes funderingar. Hon vill inte ens äta hönsens ägg längre.

Jag har tänkt att det är vad det är och tyckte att hon väl får prova att leva på tofu och köttsubstitut en period. Det tycker inte min fru.

Det hela har kulminerat i att jag och frun, som så gott som aldrig under våra 17 år tillsammans varit osams, har smågnabbats hela veckan. Hon tycker att barnen får ta sådana stora beslut "när de inte längre bor här och ställer till det för hela familjen", lite fritt citerat. Jag tycker det är onödigt hårt, men vet inte om det är värt osämjan.

Är jag för mesig? Finns det något självändamål i att tvinga vår dotter att "äta det som serveras eller bli utan mat", som min fru i vredesmod lade fram det senast vid gårdagens middag? Vid vilken ålder har ni låtit era barn ta egna beslut gällande kostval?
Har haft samma "dilemma", med självhushållning på gård och en dotter som ville bli först vegetarian och sen vegan.
Jag kan inte se att man kan tvinga ett barn att äta sådant de inte vill av etiska eller politiska skäl, det är iaf inte den relationen jag vill ha med min dotter.
För min del köpte jag hennes önskemål rakt av, det är hennes beslut och jag respekterar det. Första gången "gick det över" efter något år men sedan efter ytterligare något år så började hon med vegansk diet igen och har fortsatt med det fortfarande efter 4 år.

Hon var i 14-årsåldern vid första vändan.

Tror inte hon skulle varit särskilt glad om man tvingat henne att äta som vi andra, och ärligt talat är det tillräckligt med besvär med tonåringar utan att behöva skapa ett riktigt drama.
Citera
2024-02-11, 12:10
Medlem
Galejans avatar
Din fru har rätt. Ni lever på ett sätt som gör det svårt att underhålla tonåringarnas senaste ideologiska nycker som de hört om på Tiktok. Därför får sådant vänta tills barnen är gamla nog att själva betala sin mat. För släpper ni efter här kommer dottern inte att nöja sig förrän hela familjen uteslutande lever veganskt. Veganer kan nämligen inte acceptera att hela deras omgivning inte vill leva veganskt. Det kommer att bli tjat och bråk och kommentarer vid middagsbordet om att ni ”äter likdelar” och så vidare.

Detta måste nypas av vid roten. Lyssna på din fru. Dotterns tillfälliga påhitt är inte viktigare än resten av familjens dagliga funktion.
Citera
2024-02-11, 12:18
Medlem
bo-jerrys avatar
I det långa loppet väljer hon själv. Antingen så säger du att hon får fixa veganmat själv eller äta det som bjuds.

Val två är att göra som hon vill om hon vägrar lyssna på dina faktiskt bra argument. Jag hade börjat med alternativ ett.
Citera
2024-02-11, 12:23
Medlem
Inte lätt eller rätt att tvinga någon äta något den inte vill. 14 år så kan hon själv laga vad hon vill åt sig själv. Gissar hon snart äter samma som er andra snart igen.
Citera
2024-02-11, 12:26
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Vid vilken ålder har ni låtit era barn ta egna beslut gällande kostval?
Så fort de kunde säga ja eller nej. Ca två års åldern gissningsvis.
Citera
2024-02-11, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Tycker att du verkar ha en rimlig syn på det hela att låta henne börja med vegansk diet då det knappast är värt att låta dottern börja svälta sig själv/skada relationen med henne. Får hon hålla på med dieten kanske hon också tröttnar på den framöver och då har ju problemet lösts smidigt. Du är ju dock i ett lite jobbigt läge med tanke på att din fru verkar så oresonlig men bör ju vara lättare att övertyga henne än att bråka med tonåringen.

Det har varit smått omvälvande att vi har så olika syn i det här, jag och frun. Min fru är i mina ögon en väldigt bra mamma och allt det här känns väldigt obekvämt. Ärligt talat har jag nog aldrig sett henne så upprörd och obeveklig i frågor kring barnen. När jag sade att det är ett sätt för vår dotter att hitta sig själv och så sakteliga bryta sig fri, då tycker min fru att "jag överanalyserar S intentioner" och att det snarare är "uppkäftigt". Jag sade då att det ju är det jag menar och att vara uppkäftig när man är 14 år just är ett sätt att slita sig från föräldrarnas bana. Vår dotter är absolut inte en sådan tonåring som gör revolt i minsta fråga, så jag tycker min fru överreagerar kraftigt.

Sen, i stridens hetta, slängde jag ur mig lite mindre väl valda ord i stil med att det är jävligt konstigt att en vuxen kvinna som jobbat över 15 år inom psykologiblocket inte kan ta att en 14-åring vill göra som sina vänner.
Citera
2024-02-11, 12:35
Medlem
Torpedullas avatar
Spola fram filmen. Du och din fru är 80. Var det värt det att tjafsa om en sådan liten grej? Låt ungen testa att ta egna beslut med er stöttning. Tids nog begriper hon att tofu är dyrt och äckligt. Hur miljövänligt är det att hugga ner regnskog, bespruta sojabönor med enorma mängder miljögifter och sen forsla skiten hit? Hon lever antagligen så miljövänligt man kan redan nu. Man kan även vara "stockholmsvegan": hemma äter jag vad som bjuds, ute är jag vegan.
Citera
2024-02-11, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Har haft samma "dilemma", med självhushållning på gård och en dotter som ville bli först vegetarian och sen vegan.
Jag kan inte se att man kan tvinga ett barn att äta sådant de inte vill av etiska eller politiska skäl, det är iaf inte den relationen jag vill ha med min dotter.
För min del köpte jag hennes önskemål rakt av, det är hennes beslut och jag respekterar det. Första gången "gick det över" efter något år men sedan efter ytterligare något år så började hon med vegansk diet igen och har fortsatt med det fortfarande efter 4 år.

Hon var i 14-årsåldern vid första vändan.

Tror inte hon skulle varit särskilt glad om man tvingat henne att äta som vi andra, och ärligt talat är det tillräckligt med besvär med tonåringar utan att behöva skapa ett riktigt drama.

Min förhoppning i allt det här är såklart att hon ska prova och ledsna ganska fort. Hon har ju många år kvar i skolan och att laga dubbla måltider under alla dessa år känns mindre lockande. Men vill hon äta så är jag beredd att laga veganskt åt henne. Min fru jobbar längre ifrån vårt hem än jag, så redan nu lagar jag maten runt 5/7 dagar i veckan. Frun lagar bara middag under veckodagarna de gånger jag har mockning och ströning hos djuren och inte hunnit det under helgen.
Citera
2024-02-11, 12:43
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Din fru har rätt. Ni lever på ett sätt som gör det svårt att underhålla tonåringarnas senaste ideologiska nycker som de hört om på Tiktok. Därför får sådant vänta tills barnen är gamla nog att själva betala sin mat. För släpper ni efter här kommer dottern inte att nöja sig förrän hela familjen uteslutande lever veganskt. Veganer kan nämligen inte acceptera att hela deras omgivning inte vill leva veganskt. Det kommer att bli tjat och bråk och kommentarer vid middagsbordet om att ni ”äter likdelar” och så vidare.

Detta måste nypas av vid roten. Lyssna på din fru. Dotterns tillfälliga påhitt är inte viktigare än resten av familjens dagliga funktion.

Tror du verkligen det blir så illa? Jag tänker att vi alla redan äter både ärt- och linssoppa några gånger i månaden. Jag tänker att dottern ju är van med både slakten och tillvaratagandet, så hon och vi vet ju att det är "likdelar" sedan länge.
Citera
2024-02-11, 12:48
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Tror du verkligen det blir så illa? Jag tänker att vi alla redan äter både ärt- och linssoppa några gånger i månaden. Jag tänker att dottern ju är van med både slakten och tillvaratagandet, så hon och vi vet ju att det är "likdelar" sedan länge.
Kraften i hjärntvätt är stor. Det är ingen slump att det oftast är unga flickor i de tidiga tonåren som plötsligt blir veganer. Det har under många år pågått en riktad aktion att radikalisera just unga flickor av miljörörelsen. Titta på vem som följer Greta blint; nästan uteslutande unga flickor och kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in