2024-02-11, 10:39
Medlem
Min bedömning är att fritering är mycket vanligare i utomeuropeiska folkslag.
Dessutom använder dessa ofta en kastrull istället för riktig fritös, eftersom det ställe där släkten kommer ifrån ofta inte har sådana nymodigheter. Matlagnings metoder går i arv.
Citera
2024-02-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Den här diskussionen har varit uppe på Flashback tidigare.
Långt ifrån alla vet att man INTE kan släcka oljebrand med vatten.
Det är inte allmän kunskap.

Nej, idioter finns det lite varstans.
Sådana som vill ha kycklingen medium rare, tror på "hållbar tillväxt" eller inte förstår att man skall kissa innan man lägger sig.

Därför är det bra att bo i eget hus så man slipper ifrån grannar som eldar upp kåken genom ren ointelligens.
Citera
2024-02-11, 10:44
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, idioter finns det lite varstans.
Sådana som vill ha kycklingen medium rare, tror på "hållbar tillväxt" eller inte förstår att man skall kissa innan man lägger sig.

Därför är det bra att bo i eget hus så man slipper ifrån grannar som eldar upp kåken genom ren ointelligens.

Okunskap är inte synonymt med ointelligens.
Citera
2024-02-11, 10:55
Medlem
Citat:

Ointelligenta människor bär på mycket okunskap.
Citera
2024-02-11, 10:57
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ointelligenta människor bär på mycket okunskap.

Så kanske det är, men man kan inte förvänta sig att gemene man har kunskap om kemiska reaktioner.
Citera
2024-02-11, 11:02
Medlem
448s avatar
Lågintelligens gör att folk springer omkring som grönsaker och varken lär sig något eller förstår något.

Gillar ni o kåcka i tjöket så skall ni ha en brandfilt och sen finns det en bra kökssläckare - en 2kg CO2 är perfekt.

Helt ren släckning och kan duttas(behöver inte laddas om efter korta användingar bara o hålla koll på vikten.

Tänk på att CO2 är värdelös på bränder i trä,papper o så så.den ersätter ingen pulversläckare i hallen.

Dom fungerar bra på vätskebränder dock
Citera
2024-02-11, 11:04
Medlem
Citat:
Så kanske det är, men man kan inte förvänta sig att gemene man har kunskap om kemiska reaktioner.

Speciellt inte om man framgångsrikt lyckas ducka all den information och utbildning som samhället kranar ut i alla upptänkliga kanaler.

https://youtu.be/RCsf9CVrCWQ?si=dd4zza0n9lDyAOSs

Du är DUM I HUVUDET om du försöker släcka oljebrand med vatten.
Citera
2024-02-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Gillar ni o kåcka i tjöket så skall ni ha en brandfilt och sen finns det en bra kökssläckare - en 2kg CO2 är perfekt.
Nej, man lägger helt enkelt på locket och drar grytan från plattan.

Förutsatt att man befinner sig i köket och ser när det börjar brinna. Det blir inga jättelågor i början, och man har tid på sig. Har man en elektrisk fritös stänger man av den, drar ut kontakten och lägger på locket.
Citera
2024-02-11, 11:10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nej, man lägger helt enkelt på locket och drar grytan från plattan.

Förutsatt att man befinner sig i köket och ser när det börjar brinna. Det blir inga jättelågor i början, och man har tid på sig. Har man en elektrisk fritös stänger man av den, drar ut kontakten och lägger på locket.

Jo det är enklast men det finns nervösa veka typer.

Många hus brinner ned för att dom springer ut för en skitbrand o ringer 112 ståendes 1km ifrån
Citera
2024-02-11, 11:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Vet bara att man är en idiot om man försöker släcka oljebrand med vatten.

Det är väl ren allmän vetenskap/fakta att man ALDRIG ska kasta vatten på brinnande olja?

Människor gör mycket korkat när de drabbas av panik, som att gömma sig i badrummet när det brinner i en bostad, för där är det kakel som inte brinner....

Så tror inte att Babbar är mer korkade bara att de oftare lagar mat med mycket olja och friterad mer och där med oftare drabbas av oljebränder och där med oftare gör korkade saker i panik så som att släcka en oljebrand med vatten istället för att kväva den...
Citera
2024-02-11, 11:32
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Vet bara att man är en idiot om man försöker släcka oljebrand med vatten.

Det är väl ren allmän vetenskap/fakta att man ALDRIG ska kasta vatten på brinnande olja?

Jag tycker om att läsa kokböcker och ofta står det vid recept på olika friterade maträtter ”Obs, om det börja brinna, kväv elden med ett lock!”
I princip aldrig står det varför, att det kan bli en eldexplosion om man blandar i vatten. Hade man lagt till det tror jag att folk kommit ihåg det mycket bättre, alternativt insett att ”kväv med lock” inte är ett av många tips om hur man kan släcka eldar utan faktiskt ett krav.
Inte konstigt att folk tillgriper vatten, som annars är den naturliga släckaren, om man aldrig fått förklarat för sig vad som kan hända.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det här händer fan titt som tätt, jävligt märkligt!

Jag fick lära mig på både hemkunskap och vid besök på brandstationen under skolåldern att brinnande olja alltid ska kvävas med exempelvis lock
Jo. Man lärde sig otroligt mycket under skolåldern och åtminstone för mig är nog en majoritet bortglömt.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Släcka olja med vatten = begåvningsreserven!
Begåvningsreserven innebär de personer i ett samhälle som har hög begåvning men av olika anledningar ändå inte studerat vidare, alltså de man kunde använda och snabbt lära upp om de högutbildade var ute i krig eller på annat sätt inte kunde ”användas”. Hörs lite på namnet… men misstolkas av väldigt många som skriver här. Begåvningsreserven = intelligenta utan utbildning.

Citat:
Den här diskussionen har varit uppe på Flashback tidigare.
Långt ifrån alla vet att man INTE kan släcka oljebrand med vatten.
Det är inte allmän kunskap.
Håller med. Jag vet det visserligen, men tror inte jag fick lära mig det i skolan. Och då hade vi ändå besök på brandstation et c. Rimligtvis nämndes det väl, även om jag inte kommer ihåg det, det var väldigt mycket som nämndes under skolåldern som man sedan glömde bort.

Citat:
Eller hur! Ex det ovan nämnda begåvningsreserven, så missförstått uttryck.
Man kan vara hur intelligent som helst men ändå inte fått lära sig hur man släcker oljebränder.
Citera
2024-02-11, 11:36
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Speciellt inte om man framgångsrikt lyckas ducka all den information och utbildning som samhället kranar ut i alla upptänkliga kanaler.

https://youtu.be/RCsf9CVrCWQ?si=dd4zza0n9lDyAOSs

Du är DUM I HUVUDET om du försöker släcka oljebrand med vatten.
Nej, det är du inte. Säger inget om intelligensen, däremot om kunskapen.
Tror du att folk i gemen får upp videor om oljebränder när de hänger på youtube?
Okunskap är som sagt inte samma sak som ointelligens.

Men tack för videon. Jag ska visa mina elever den i morgon, så de ser VAD som kan hända och VARFÖR man inte ska släcka oljebränder med vatten, det lär vara mer effektivt för att komma ihåg än bara ”om det börjar brinna när du friterar, ta ett lock och släck med” (som det brukar stå i kokböcker), som kan tolkas som en rekommendation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in