Citat:
Ursprungligen postat av
Har2meterkuk
Vet bara att man är en idiot om man försöker släcka oljebrand med vatten.
Det är väl ren allmän vetenskap/fakta att man ALDRIG ska kasta vatten på brinnande olja?
Jag tycker om att läsa kokböcker och ofta står det vid recept på olika friterade maträtter ”Obs, om det börja brinna, kväv elden med ett lock!”
I princip aldrig står det varför, att det kan bli en eldexplosion om man blandar i vatten. Hade man lagt till det tror jag att folk kommit ihåg det mycket bättre, alternativt insett att ”kväv med lock” inte är ett av många tips om hur man kan släcka eldar utan faktiskt ett krav.
Inte konstigt att folk tillgriper vatten, som annars är den naturliga släckaren, om man aldrig fått förklarat för sig vad som kan hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
TreRaggmunkar
Det här händer fan titt som tätt, jävligt märkligt!
Jag fick lära mig på både hemkunskap och vid besök på brandstationen under skolåldern att brinnande olja alltid ska kvävas med exempelvis lock
Jo. Man lärde sig otroligt mycket under skolåldern och åtminstone för mig är nog en majoritet bortglömt.
Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Släcka olja med vatten = begåvningsreserven!
Begåvningsreserven innebär de personer i ett samhälle som har hög begåvning men av olika anledningar ändå inte studerat vidare, alltså de man kunde använda och snabbt lära upp om de högutbildade var ute i krig eller på annat sätt inte kunde ”användas”. Hörs lite på namnet… men misstolkas av väldigt många som skriver här. Begåvningsreserven = intelligenta utan utbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Den här diskussionen har varit uppe på Flashback tidigare.
Långt ifrån alla vet att man INTE kan släcka oljebrand med vatten.
Det är inte allmän kunskap.
Håller med. Jag vet det visserligen, men tror inte jag fick lära mig det i skolan. Och då hade vi ändå besök på brandstation et c. Rimligtvis nämndes det väl, även om jag inte kommer ihåg det, det var väldigt mycket som nämndes under skolåldern som man sedan glömde bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Okunskap är inte synonymt med ointelligens.
Eller hur! Ex det ovan nämnda begåvningsreserven, så missförstått uttryck.
Man kan vara hur intelligent som helst men ändå inte fått lära sig hur man släcker oljebränder.