2024-02-10, 18:11
Medlem
Hej,

Läser lite om diverse aktiebolag och är lite förvirrad i hur jag ska göra för att maximera månads"lön" på 3.8 miljoner kronor per år. Läste att det är bra att kombinera lön med aktieutdelning för att betala så lite skatt som möjligt men det verkar fortfarande som att man inte får så mycket i fickan per månad i relation till bruttoårsinkomsten.

Sedan att ta ut allt i utdelning vore väl skitdumt för att först och främst skall man betala 20.6% i bolagsskatt vilket lämnar oss med 3 017 200 kronor. Denna skatt betalas oavsett om du tar ut i lön eller utdelning och går inte att undankomma. Sedan har vi ungefär 30 procent i sociala avgifter vilket lämnar oss med 2 112 040 kronor. Sedan blir det 20 procent skatt vid utdelning om man är under en viss gräns vilket lämnar oss med 1 689 632 kronor. Jag har inte räknat med gränsen här så siffrorna kan vara lite misvisande. Men eftersom att jag överskridit gränsbeloppet behöver jag både betala kommunal och statlig skatt vilket sammanlagt är cirka 52% vilket lämnar oss med 811 023 kronor.

Det måste väl ha blivit fel? Får jag bara ut 811 000 kronor och Skatteverket tar 3 miljoner kronor? Känns som ett rån.
Citera
2024-02-10, 18:22
Medlem
poonts avatar
Det är väl inte sociala avgifter från utdelning?
Citera
2024-02-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaloneXD
Hej,

Läser lite om diverse aktiebolag och är lite förvirrad i hur jag ska göra för att maximera månads"lön" på 3.8 miljoner kronor per år. Läste att det är bra att kombinera lön med aktieutdelning för att betala så lite skatt som möjligt men det verkar fortfarande som att man inte får så mycket i fickan per månad i relation till bruttoårsinkomsten.

Sedan att ta ut allt i utdelning vore väl skitdumt för att först och främst skall man betala 20.6% i bolagsskatt vilket lämnar oss med 3 017 200 kronor. Denna skatt betalas oavsett om du tar ut i lön eller utdelning och går inte att undankomma. Sedan har vi ungefär 30 procent i sociala avgifter vilket lämnar oss med 2 112 040 kronor. Sedan blir det 20 procent skatt vid utdelning om man är under en viss gräns vilket lämnar oss med 1 689 632 kronor. Jag har inte räknat med gränsen här så siffrorna kan vara lite misvisande. Men eftersom att jag överskridit gränsbeloppet behöver jag både betala kommunal och statlig skatt vilket sammanlagt är cirka 52% vilket lämnar oss med 811 023 kronor.

Det måste väl ha blivit fel? Får jag bara ut 811 000 kronor och Skatteverket tar 3 miljoner kronor? Känns som ett rån.
Lön och arbetsgivaravgifter är avdragsgilla, minskar underlaget för bolagsskatt, detta är inte fallet med aktieutdelning.
Citera
2024-02-10, 18:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaloneXD
Hej,

Du bör ta hjälp av någon kunnig, ex en skattekonsult. Du bör inte fundera på detta själv, eftersom du är helt fel ute. Exempelvis är det inga sociala avgifter på utdelning. Vidare är det mer komplext än hur du får högst netto i din privata plånbok, eftersom lön, men inte utdelning, ökar saker som pension, SGI osv. Det är vidare så att skatten på utdelning är 20 %, om du har utrymme på K10an. Det framgår inte om det finns anställda utöver dig själv, och annan relevant information.
Citera
2024-02-10, 23:10
Medlem
Du betalar bolagskatt på ca 20% oavsett om du tar ut en utdelning eller inte. Jag har för mig att du har ett visst belopp varje år som du kan ta ut med endast 20% skatt, och den summan är proportionell med din lön som du tar ut varje månad.

Men om du kan klara dig med endast en utdelning en gång om året så skulle jag säga att du bör köra på det.
Citera
2024-02-11, 01:51
Medlem
Har du anställda?
Citera
2024-02-16, 12:19
Medlem
Det vanligaste är ju att du tar upp till statliga brytpunkten i lön, det är ju där gränsen går för max pensions också.
2024: 614 500

Allt över det är troligtvis bättre att ta ut på annat sätt än lön om man kan.

Du betalar ju inte bolags-skatt på lön, det är väl mest där din kalkyl gått fel.

Lön: 28,97% egenavg. Och kommunalskatt 32,6%(Göteborg).

Aktieutdelningen, Där får du läsa om 3:12-regeln om hur mycket du har rätt till.
Senast redigerad av johan184 2024-02-16 kl. 12:26.
Citera
2024-02-17, 23:26
Medlem
lemmelns avatar
(Det hade någon redan sagt)
Citera
2024-02-18, 11:33
Medlem
Anställ en person så kan du maxa 3 12 utan att behöva ta ut lön över brytpunkten
Citera
2024-02-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Anställ en person så kan du maxa 3 12 utan att behöva ta ut lön över brytpunkten
Ett ovanligt dumt råd. Du får tillgodoräkna dig 50% av den anställdes lön i underlaget. Det betyder att du först skall betala hens lön med sociala avgifter så du kan få 50% som underlag. Det gäller du anställer någon som verkligen behövs.
Citera
2024-02-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Ett ovanligt dumt råd. Du får tillgodoräkna dig 50% av den anställdes lön i underlaget. Det betyder att du först skall betala hens lön med sociala avgifter så du kan få 50% som underlag. Det gäller du anställer någon som verkligen behövs.

Ja det säger sig väll självt att personen måste dra in pengar.

Jag har en anställd han har en miljon i lön ca och drar in 1.7 miljoner i konsultarvode. Så får ca 500k i utdelningsutrymme av honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in