Citat:
Ursprungligen postat av
MaloneXD
Hej,
Läser lite om diverse aktiebolag och är lite förvirrad i hur jag ska göra för att maximera månads"lön" på 3.8 miljoner kronor per år. Läste att det är bra att kombinera lön med aktieutdelning för att betala så lite skatt som möjligt men det verkar fortfarande som att man inte får så mycket i fickan per månad i relation till bruttoårsinkomsten.
Sedan att ta ut allt i utdelning vore väl skitdumt för att först och främst skall man betala 20.6% i bolagsskatt vilket lämnar oss med 3 017 200 kronor. Denna skatt betalas oavsett om du tar ut i lön eller utdelning och går inte att undankomma. Sedan har vi ungefär 30 procent i sociala avgifter vilket lämnar oss med 2 112 040 kronor. Sedan blir det 20 procent skatt vid utdelning om man är under en viss gräns vilket lämnar oss med 1 689 632 kronor. Jag har inte räknat med gränsen här så siffrorna kan vara lite misvisande. Men eftersom att jag överskridit gränsbeloppet behöver jag både betala kommunal och statlig skatt vilket sammanlagt är cirka 52% vilket lämnar oss med 811 023 kronor.
Det måste väl ha blivit fel? Får jag bara ut 811 000 kronor och Skatteverket tar 3 miljoner kronor? Känns som ett rån.
Du bör ta hjälp av någon kunnig, ex en skattekonsult. Du bör inte fundera på detta själv, eftersom du är helt fel ute. Exempelvis är det inga sociala avgifter på utdelning. Vidare är det mer komplext än hur du får högst netto i din privata plånbok, eftersom lön, men inte utdelning, ökar saker som pension, SGI osv. Det är vidare så att skatten på utdelning är 20 %, om du har utrymme på K10an. Det framgår inte om det finns anställda utöver dig själv, och annan relevant information.