Citat:
Ursprungligen postat av
xrlwmbt
Så det är med andra ord en helt godtycklig bedömning? I ett scenario där man antas leva på anhörig/vänners nåder och/eller svarta pengar så blir det alltså automatiskt avslag. Bra att veta.
Det sa jag inte. Om du lever på anhöriga menar jag att du kan få godkänt. Och det är naturligtvis inte helt godtyckligt. Dom kastar inte pil på en tavla.
Jag är ingen expert på saken men har ansökt om skuldsanering, gått igenom hela processen och till slut fått godkänt! Så jag vet en del.
Man ska visa att man gjort vad man kunnat för att betala av skulderna till exempel. Om du uppger svarta pengar, hur ska du kunna visa hur mycket du tjänar? Du kanske drar in fett med stålar och bara skiter i skulderna. Och att du inte får in några pengar alls, är ju inte väldigt trovärdigt. Kanske kan övertala dom om att du pantar burkar, vad vet jag? Annars skulle i alla fall jag utgå från att du fabricerar.
Om du däremot är gift tex. så får du inte socbidrag ifall din partner tjänar för mycket. Då förväntas han försörja dig. I det läget kan det bli aktuellt med skuldsanering beroende på andra omständigheter förstås.