2025-08-12, 01:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41320
Såg på Telias hemsida att 3G avvecklas i slutet på 2025 och 2G i slutet på 2027.

Kommer jag kunna använda en Nokia 3G-telefon på Telias nät efter att 3G-nätet avvecklats?

Edit: Missade att det här var en tråd om bilar, men kanske nån vet ändå.

Ja men datat lär gå ruggigt långsamt men talet/sms går på gsm.

Dock sänks kapaciteten under tiden o täckningen blir sämre då gsm tidsluckor blir omgivet at 4G spectrum som stör lite
Citera
2025-08-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja men datat lär gå ruggigt långsamt men talet/sms går på gsm.

Dock sänks kapaciteten under tiden o täckningen blir sämre då gsm tidsluckor blir omgivet at 4G spectrum som stör lite
Bra. Tack. Bryr mig inte om data då det bara är en nödtelefon som jag har I båten.
Citera
2025-08-12, 11:07
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Känns rätt så lame att en del funktioner som finns i vissa modeller blir helt värdelösa. Min XC60 kommer till exempel bli av Volvo OnCall då det sitter 3G modem i den, alltså jag blir av med en viktig säkerhetsfunktion. Hade biltillverkarna varit åtminstone lite på drabbade konsumenternas sida så hade de själva erbjudit möjligheten att uppgradera bilarna till 4G mot en viss kostnad.
Citera
2025-08-15, 14:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Känns rätt så lame att en del funktioner som finns i vissa modeller blir helt värdelösa. Min XC60 kommer till exempel bli av Volvo OnCall då det sitter 3G modem i den, alltså jag blir av med en viktig säkerhetsfunktion. Hade biltillverkarna varit åtminstone lite på drabbade konsumenternas sida så hade de själva erbjudit möjligheten att uppgradera bilarna till 4G mot en viss kostnad.

Vissa bilar med Wifi kanske går att gatewaya ut på 4G nätet via en wifirouter
Citera
2025-08-17, 17:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hade biltillverkarna varit åtminstone lite på drabbade konsumenternas sida så hade de själva erbjudit möjligheten att uppgradera bilarna till 4G mot en viss kostnad.
Hade varit intressant att veta hur hårt integrerade modemen är i bilarna. Eller om det enkelt skulle gå att ersätta ett äldre modem med ett 4G-modem, möjligen med ett mjukvarulager som översätter anrop från bilens styrsystem.
Citera
2025-08-19, 10:57
Medlem
PeterNosters avatar
Allt om eCall och nedsläckningen av de gamla mobilnäten
https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs

I klartext:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...-ecall-system/
Citera
2025-08-19, 12:49
Medlem
Citat:

Volvo har i nuläget ingen lösning på problemet. Det har däremot diskuterats internt att en eventuell åtgärd, när den väl finns tillgänglig, kan komma att omfattas av en säkerhetsbulletin.
Citera
2025-08-19, 14:12
Medlem
Citat:

Det är surt, men händer tyvärr då standarder förändras. Vilken årsmodell har du ?

/Dick
Citera
2025-08-19, 15:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Allt om eCall och nedsläckningen av de gamla mobilnäten
https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs

I klartext:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...-ecall-system/
"Kravet på 112-baserade eCall-system gäller lätta fordon – det vill säga personbilar och lätta lastbilar upp till 3,5 ton – med typgodkännanden som utfärdats efter den 31 mars 2018."

Min bil är typgodkänd i januari 2018

Men såna här dumheter på konstruktionssidan gör en bara förbannad. Det borde även dåtidens konstruktörer ha förstått att mobilnäten byggs om och uppgraderas kontinuerligt så att på 10-15 år slutar gammal teknik att fungera.
Rätt sätt borde ha varit att gjort själva uppkopplingsfunktionen modulär, dvs en lätt åtkomlig och inte alltför dyr "låda" som enkelt kan bytas ut om ny teknik ersätter den gamla och som heller inte är unik för varje biltillverkare.
Citera
2025-08-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
"Kravet på 112-baserade eCall-system gäller lätta fordon – det vill säga personbilar och lätta lastbilar upp till 3,5 ton – med typgodkännanden som utfärdats efter den 31 mars 2018."

Min bil är typgodkänd i januari 2018

Men såna här dumheter på konstruktionssidan gör en bara förbannad. Det borde även dåtidens konstruktörer ha förstått att mobilnäten byggs om och uppgraderas kontinuerligt så att på 10-15 år slutar gammal teknik att fungera.
Rätt sätt borde ha varit att gjort själva uppkopplingsfunktionen modulär, dvs en lätt åtkomlig och inte alltför dyr "låda" som enkelt kan bytas ut om ny teknik ersätter den gamla och som heller inte är unik för varje biltillverkare.
Jag tror nog att konstruktörerna under utvecklingen tagit fram fler alternativ där ett garanterat var just en sån lösning. Tyvärr är det inte de som bestämmer utan nån bönräknare som jagar lägsta kostnad för stunden och inte inser problemet med denna typ av lösning på ett krav.
Men med lite smartare tankearbete skulle även de insett det positiva i en sån lösning.
Citera
2025-08-19, 15:50
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det är surt, men händer tyvärr då standarder förändras. Vilken årsmodell har du ?

/Dick
2013 har jag, ett av de sista exemplaren innan facelift.
Citera
2025-08-20, 08:48
Medlem
Citat:
2013 har jag, ett av de sista exemplaren innan facelift.

Ah, ja då är det ju så att säga kört. Dessa har hårdvara som inte kan uppgraderas. Jättetrist..

/Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in