Hur kollar man enklast att ens nätverk inte har säkerhetsbrister?
Det finns ju tjänster som ex.
Pentest Tools - Network Vulnerability Scanner som påstår sig scanna portar från utsidan.
Sedan finns det ju routrar och grejer som har något slags inbyggda säkerhetsfunktioner, ex. Asus AiProtection, Netgear Armor, etc. Dessa ska bland annat kunna identifiera osäkra enheter på nätverket och "isolera" dem.
Har inte lust att skaffa ny router, så vad är det enklaste och mest pålitiliga alternativet då? Duger de där onlin-portscannrarna lika bra? Kommer de hitta "osäkra enheter" på mitt nätverk, eller kan de bara se om själva routern har portar öppnade?
Är rätt haj på IT och jobbar med det dagligen, men exakt hur en osäker smartlampa från nåt billigt noname-märke kan göra hela mitt nätverk osäkert är ändå lite oklart. Öppnar de portar på routern, eller hur funkar det?
Om inte online-portscannrar duger tillräckligt, finns det någon smidig och billig manick jag kan koppla in ex. mellan router och fiberkonverter för att säkra upp allt? Har i dagsläget en Bahnhof-router (av märket Tilgin) och fiber från Bahnhof. Routern tror jag inte har så mycket säkerhetsgrejer inbyggt, har aldrig sett något i menyerna, och den är från 2019...