• 1
  • 2
2024-02-09, 13:05
Varför svarar inte datorn och program som vanligt efter att skrubbning av det fria utrymmet? SSD-disk. Det går inte att markera text med musen som innan och man måste banka på musknappen för att signalen ska gå fram.
Har skrubbningen halvt förstört datorn, är det browsern, musen som spökar eller vad har hänt? Hjälper det att resetta eller ominstallera den? Vilka program eller åtgärder för att få den smidig och alert igen? Jag kan markera text med tangenterna men inte med musen. Vad är problemet?
Citera
2024-02-09, 13:29
Medlem
Vad menar du när du skriver att du "skrubbade det fria utrymmet"?
Citera
2024-02-09, 13:43
Medlem
Aja Bajas avatar
Antar att den raderade någonting som den inte borde har raderat. Till exempel musens drivrutin, så att den nu använder fel drivrutin.
Citera
2024-02-09, 15:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claesjourney
Varför svarar inte datorn och program som vanligt efter att skrubbning av det fria utrymmet? SSD-disk. Det går inte att markera text med musen som innan och man måste banka på musknappen för att signalen ska gå fram.
Har skrubbningen halvt förstört datorn, är det browsern, musen som spökar eller vad har hänt? Hjälper det att resetta eller ominstallera den? Vilka program eller åtgärder för att få den smidig och alert igen? Jag kan markera text med tangenterna men inte med musen. Vad är problemet?

Kör en sfc /scannow.
Ominstallera musdrivisen.

Om det är fler och större fel på Os:et så reparationsinstallera.
Citera
2024-02-09, 15:24
Medlem
T2Franks avatar
Du har inget skräp i musen då? Under knappen?

Antingen så skickar den en signal eller inte, det blir inte bättre för du trycker hårdare.

Koppla in/ta bort BT kopplingen om du har det.
Citera
2024-02-09, 15:41
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Om musen fungerar dåligt så prova att rengöra muskulan och dom små hjulen inne i musen.

Här är en YouTube video på hur du gör:
How To Clean Your Mouse Ball
Citera
2024-02-09, 16:01
Medlem
Om skrubbning menas med defragmentering, så gör man inte det på SSD diskar.
Har du använt dig av något specifikt program?
Antar du har en mus med sensor, kolla att det inte ligger ett hårstrå eller annat damm over sensorn.
Tilläggas är också att musen kan faktiskt också gå sönder gällande dubbelklick och halvtrasiga microbrytare
Citera
2024-02-09, 20:27
Det verkar vara främst musen och portingångarna som tagit skada. Skärmens kanter blinka/hoppar lätt.
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kör en sfc /scannow.
Ominstallera musdrivisen.

Om det är fler och större fel på Os:et så reparationsinstallera.
Jag ska sätta på Youtube och kolla var jag hittar dessa verktyg och hur musen drivers eller varifrån nytt kan laddas ner.
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Du har inget skräp i musen då? Under knappen?

Antingen så skickar den en signal eller inte, det blir inte bättre för du trycker hårdare.

Koppla in/ta bort BT kopplingen om du har det.
Jag har skadat tre nya möss på bara någon månad och undrar varför. Jag tror det beror på att lakanet i soffan som jag använder den i är fett eller oljigt och att tangentbordet tagit stryk eftersom brödsmulor trillat ner under knapparna.

Jag dammsög tangentbordet med full kraft och fick nog upp det mesta och samtidigt tände sig en belysningsfunktion i neon under det som jag inte visste fanns. Jag ska även sprita det försiktigt.

Finns det en "muskula" på nyare möss. Jag ska kolla din länk men börja med att spraya musen med avfettningsspray och alkohol.
Muspekaren fungerar när jag riktar in den mot där jag ska trycka. Pilen och blinkers flyger fram och tillbaka på skärmen och går uppåt av sig själv. Det går inte att trycka. Samma gäller båda knapparna när jag skiftar "huvudknapp" i Windows.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Om skrubbning menas med defragmentering, så gör man inte det på SSD diskar.
Har du använt dig av något specifikt program?
Antar du har en mus med sensor, kolla att det inte ligger ett hårstrå eller annat damm over sensorn.
Tilläggas är också att musen kan faktiskt också gå sönder gällande dubbelklick och halvtrasiga microbrytare
Jag har kört skrubbning innan till nästan fullt och det har gått bra men denna gång körde jag allt, gick hemifrån och kom hem till att mycket inte fungerar. Jag ska se om diskdocktor hjälper. Jag har defragmenterat och gjort rätt mycket redan.

Tack för tipsen. Jag ska göra resten när kraften kommer.
Senast redigerad av claesjourney 2024-02-09 kl. 20:34.
Citera
2024-02-09, 20:30
Medlem
Citat:
Det verkar vara främst musen och portingångarna som tagit skada även om skärmens kanter blinka/hoppar lätt. Jag ska sätta på Youtube och kolla var jag hittar dessa verktyg och hur musen drivers eller vad det nu kan vara som är fel kan laddas ner ifrån. Jag har skadat tre nya möss på bara någon månad och undrar varför. Jag tror det beror på att lakanet i soffan som jag använder den i är fett eller oljigt och att tangentbordet tagit stryk eftersom brödsmulor trillat ner under knapparna.

Jag dammsög tangentbordet med full kraft och fick nog upp det mesta och samtidigt tände sig en belysningsfunktion i neon under det som jag inte visste fanns. Jag ska även sprita det försiktigt.

Finns det en "muskula" på nyare möss. Jag ska kolla din länk men börja med att spraya musen med avfettningsspray och alkohol. Den är sönder. Muspekaren fungerar men när jag riktar in den mot där jag ska trycka så flyger den fram och tillbaka på skärmen och går uppåt av sig själv.

Det går inte heller att trycka. Samma gäller båda knapparna.

Jag har kört skrubbning innan till nästan fullt och det har gått bra men denna gång körde jag allt, gick hemifrån och kom hem till att mycket inte fungerar.

Tack för tipsen. Jag ska orka göra resten när kraften kommer.

När det gäller rengöra musen, absolut ingen avfettning och helst ingen alkohol, räcker med lite diskmedel och ljummet vatten.
Citera
2024-02-10, 07:32
Bannlyst
Vad är skrubbning av det fria utrymme? Radnom radering av system filer i Windows katalogen eller kört något seriös program som ccleaner?
Citera
2024-02-10, 09:44
Medlem
Därför man inte använder skitprogram TS. "Skrubba fria utrymmet" på en SSD är helt lönlöst oavsett.
Citera
2024-02-10, 10:38
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Det verkar vara främst musen och portingångarna som tagit skada. Skärmens kanter blinka/hoppar lätt. Jag ska sätta på Youtube och kolla var jag hittar dessa verktyg och hur musen drivers eller varifrån nytt kan laddas ner. Jag har skadat tre nya möss på bara någon månad och undrar varför. Jag tror det beror på att lakanet i soffan som jag använder den i är fett eller oljigt och att tangentbordet tagit stryk eftersom brödsmulor trillat ner under knapparna.

Finns det en "muskula" på nyare möss. Jag ska kolla din länk men börja med att spraya musen med avfettningsspray och alkohol.
Muspekaren fungerar när jag riktar in den mot där jag ska trycka. Pilen och blinkers flyger fram och tillbaka på skärmen och går uppåt av sig själv. Det går inte att trycka. Samma gäller båda knapparna när jag skiftar "huvudknapp" i Windows.

Jag har kört skrubbning innan till nästan fullt och det har gått bra men denna gång körde jag allt, gick hemifrån och kom hem till att mycket inte fungerar. Jag ska se om diskdocktor hjälper. Jag har defragmenterat och gjort rätt mycket redan.

Tack för tipsen. Jag ska göra resten när kraften kommer.

Ja du om det "främst är musen och portingångarna som tagit skada" efter din "skrubbning av det fria utrymmet" så behöver du hjälp på ett djupare plan en vad ett diskussionsforum som flashback kan ge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in