Citat:
Ursprungligen postat av
Charmaine
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Jag vill skiljas från min man men är så totalt beroende av honom.
Jag har inte jobbat på snart 20 år, har inga bidrag eller egen försörjning. Har inte något bankkonto, har inget bank-id. Lever helt på min mans ganska magra pension.
I höstas såldes vårt hus oga att min man slarvat med räkningar som gått till inkasso och sedermera kronofogden. Vi fick nästan vad huset värderades till, men det var ganska lågt pga av både huset och tomten var svårt eftersatta. Huset stod bara i min mans namn, hans skulder försvann i och med detta, jag har skulder sedan långt tillbaka så de är kvar.
Om jag nu begät skilsmässa, har jag då rätt till någon del av pengarna från husförsäljningen trots att den skedde i min mans namn?
Vilken sits du satt dig i, och hur har du klarat dig alla år?
Grundprincipen vid en skilsmässa är att ni tar alla tillgångar, fast egendom, lös egendom, värdepapper, och banktillgodohavanden och kontanter, och lägger dessa i en hög (bildligt). Finns det tillgångar som avtalats att vara den enes personliga ägande undantas dessa innan högen delas i två lika delar.
Sedan gör ni likadant med skulderna. Bådas sammanlagda skulder läggs ihop och sedan delar ni i två lika delar.
Det mest problematiska brukar vara hur man omsätter fast egendom vid uppdelningen.
Jag skulle råda dig/er att dokumentera hur uppdelningen gjorts, annars kan det bli tråkigheter i ändlösa diskussioner efteråt.