2024-02-09, 09:38
Medlem
Charmaines avatar
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Jag vill skiljas från min man men är så totalt beroende av honom.
Jag har inte jobbat på snart 20 år, har inga bidrag eller egen försörjning. Har inte något bankkonto, har inget bank-id. Lever helt på min mans ganska magra pension.

I höstas såldes vårt hus oga att min man slarvat med räkningar som gått till inkasso och sedermera kronofogden. Vi fick nästan vad huset värderades till, men det var ganska lågt pga av både huset och tomten var svårt eftersatta. Huset stod bara i min mans namn, hans skulder försvann i och med detta, jag har skulder sedan långt tillbaka så de är kvar.

Om jag nu begät skilsmässa, har jag då rätt till någon del av pengarna från husförsäljningen trots att den skedde i min mans namn?
Citera
2024-02-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig. Jag vill skiljas från min man men är så totalt beroende av honom.
Jag har inte jobbat på snart 20 år, har inga bidrag eller egen försörjning. Har inte något bankkonto, har inget bank-id. Lever helt på min mans ganska magra pension.

I höstas såldes vårt hus oga att min man slarvat med räkningar som gått till inkasso och sedermera kronofogden. Vi fick nästan vad huset värderades till, men det var ganska lågt pga av både huset och tomten var svårt eftersatta. Huset stod bara i min mans namn, hans skulder försvann i och med detta, jag har skulder sedan långt tillbaka så de är kvar.

Om jag nu begät skilsmässa, har jag då rätt till någon del av pengarna från husförsäljningen trots att den skedde i min mans namn?

Har ni inget äktenskapsförord? Annars skall ni dela på tillgångarna. Hur det ligger till med skulder vet jag inte, men de bör åt minstone räknas av från tillgångarna i samband med delningen.

Delningen görs bara på tillgångarna, någon försörjning kan du inte förvänta dig från honom. Bortsett ifall ni har barn, då skall bägge vara med och försörja dem.
Senast redigerad av prostetnic 2024-02-09 kl. 10:00.
Citera
2024-02-09, 10:00
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:

Vilken sits du satt dig i, och hur har du klarat dig alla år?

Grundprincipen vid en skilsmässa är att ni tar alla tillgångar, fast egendom, lös egendom, värdepapper, och banktillgodohavanden och kontanter, och lägger dessa i en hög (bildligt). Finns det tillgångar som avtalats att vara den enes personliga ägande undantas dessa innan högen delas i två lika delar.

Sedan gör ni likadant med skulderna. Bådas sammanlagda skulder läggs ihop och sedan delar ni i två lika delar.

Det mest problematiska brukar vara hur man omsätter fast egendom vid uppdelningen.

Jag skulle råda dig/er att dokumentera hur uppdelningen gjorts, annars kan det bli tråkigheter i ändlösa diskussioner efteråt.
Senast redigerad av Sixten00 2024-02-09 kl. 10:27. Anledning: Hm, insåg att mannen inte kan bo kvar i det redan sålda huset. Jag hade läst slarvigt. Jag tog bort detta men behöll allt i övrigt.
Citera
2024-02-09, 10:00
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:

Jag antar att husaffären redan är klar och att alla pengarna gick till att lösa ev. lån m.m och att det inte finns någonting över utav dessa?
Då blir det ju svårt för dig att försöka få ut några pengar, då det inte finns några. Du skulle passat på att skiljt dig INNAN huset såldes, förutsatt att ni inte skrivit äktenskapsförord osv.
Så svaret blir:
Nej, och det verkar ju inte som att ni i övrigt besitter några större investeringar eller besparingar så skilsmässan kommer inte att inbringa några pengar för dig. Tvärtom lär du behöva hitta egen försörjning om du lever på hans inkomst då det kommer upphöra.
Citera
2024-02-09, 10:01
Medlem
Ja det skall styras av Giftorättslagen.. som jag fattar det lite enkelt utryck .. om inte din man skrivit något äktenskapsförord… men om nu huset redan är sålt och kronofogden tagit pengarna.. så blir det ju svårt att få ut något.. vad jag förstår har väl inte din man någon direkt förmögenhet liggande.. sedan så får ni väl göra bodelning på boet.. Dina skulder du har dom får du nog fortsätta att dras med… prova att söka skuldsanering…
Citera
2024-02-09, 10:02
Medlem
Imriks avatar
Om ni inte hade äktenskapsförord och således ägde huset tillsammans så utgjorde köpeskillingen ni fick för huset giftorättsgods. Om han har använt ert giftorättsgods för att betala sina egna skulder kan hans andel jämkas vid bodelningen så att din andel blir större. Du har tre år på dig att framföra det yrkandet. Man kan däremot inte trolla fram pengar, så om det inte finns något att ta av (vilket det låter som på din trådstart) så är det nog förhållandevis kört. Det är dessvärre inte att rekommendera att leva på någon annans förvärv i det här landet.
Citera
2024-02-09, 10:03
Medlem
Imriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Ja det skall styras av Giftorättslagen.. som jag fattar det lite enkelt utryck ..

Äktenskapsbalken kompis, kanske inte ge folk juridisk rådgivning medelst killgissningar?
Citera
2024-02-09, 10:07
Medlem
Ni delar lika på tillgångar.
Skulderna behåller du så vitt jag vet.
Citera
2024-02-09, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Skulder dras av innan tillgångarna delas.
Citera
2024-02-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Skulder dras av innan tillgångarna delas.
Mer än jag visste, men då vet vi varför ts vill skiljas.
Citera
2024-02-09, 10:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Ja det skall styras av Giftorättslagen.. som jag fattar det lite enkelt utryck .. om inte din man skrivit något äktenskapsförord… men om nu huset redan är sålt och kronofogden tagit pengarna.. så blir det ju svårt att få ut något.. vad jag förstår har väl inte din man någon direkt förmögenhet liggande.. sedan så får ni väl göra bodelning på boet.. Dina skulder du har dom får du nog fortsätta att dras med… prova att söka skuldsanering…

Citat:
Ursprungligen postat av Imrik
Om ni inte hade äktenskapsförord och således ägde huset tillsammans så utgjorde köpeskillingen ni fick för huset giftorättsgods. Om han har använt ert giftorättsgods för att betala sina egna skulder kan hans andel jämkas vid bodelningen så att din andel blir större. Du har tre år på dig att framföra det yrkandet. Man kan däremot inte trolla fram pengar, så om det inte finns något att ta av (vilket det låter som på din trådstart) så är det nog förhållandevis kört. Det är dessvärre inte att rekommendera att leva på någon annans förvärv i det här landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Både tillgångar och skulder delas lika vid äktenskapsskillnad (om inte enskild egendom, äktenskapsförord finns)

Detta fick en kompis dyrt erfara när hans fru pluggat klart till läkare tog hon ut skilsmässa, han är fortfarande med och betalar på hennes studieskulder. Under äktenskapet levde de (hon) på hans pengar, använde hans bil, åkte på semester för hans pengar osv.
Citera
2024-02-09, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Både tillgångar och skulder delas lika vid äktenskapsskillnad (om inte enskild egendom, äktenskapsförord finns)

Detta fick en kompis dyrt erfara när hans fru pluggat klart till läkare tog hon ut skilsmässa, han är fortfarande med och betalar på hennes studieskulder. Under äktenskapet levde de (hon) på hans pengar, använde hans bil, åkte på semester för hans pengar osv.
Nej, skulder delas inte lika. De dras av från giftorättsgodset. Så det där låter jävligt märkligt. Antingen ljuger din kompis eller så har du missuppfattat något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in