2024-02-09, 11:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, skulder delas inte lika. De dras av från giftorättsgodset. Så det där låter jävligt märkligt. Antingen ljuger din kompis eller så har du missuppfattat något.
Kan vara jag missuppfattat, han ljuger knappast. Som jag förstod det betalar han av på hennes studielån.
Citera
2024-02-09, 11:08
Medlem
Imriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Både tillgångar och skulder delas lika vid äktenskapsskillnad (om inte enskild egendom, äktenskapsförord finns)

Detta fick en kompis dyrt erfara när hans fru pluggat klart till läkare tog hon ut skilsmässa, han är fortfarande med och betalar på hennes studieskulder. Under äktenskapet levde de (hon) på hans pengar, använde hans bil, åkte på semester för hans pengar osv.

Nej, man delar inte på skulder, 1:3 och 11:2 ÄktB.
Citera
2024-02-09, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan vara jag missuppfattat, han ljuger knappast. Som jag förstod det betalar han av på hennes studielån.
Ungefär så här fungerar det.

Säg att du har skulder på 600k, och du och din fru har tillgångar på en miljon. Hon har skulder på 200k.

Då börjar man med att titta på tillgångarna och delar dessa, vilket blir 500k var. Från din del drar du av dina skulder, vilket gör att du har noll kronor kvar, eftersom dina skulder översteg din del. Från hennes 500k drar vi av hennes skulder och hon har då 300k kvar.

Efter det lägger ni ihop era delar, 300k+0=300k och delar på det, dvs ni får 150k var.
Citera
2024-02-09, 12:35
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:

Säg att du har skulder på 600k, och du och din fru har tillgångar på en miljon. Hon har skulder på 200k.

Då börjar man med att titta på tillgångarna och delar dessa, vilket blir 500k var. Från din del drar du av dina skulder, vilket gör att du har noll kronor kvar, eftersom dina skulder översteg din del. Från hennes 500k drar vi av hennes skulder och hon har då 300k kvar.

Efter det lägger ni ihop era delar, 300k+0=300k och delar på det, dvs ni får 150k var.

Menar du att vid en skilsmässa så ska helt plötsligt alla skulder nollas? (om det finns sparpengar så det räcker)
Citera
2024-02-09, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Menar du att vid en skilsmässa så ska helt plötsligt alla skulder nollas? (om det finns sparpengar så det räcker)
Jag menar det jag skrev. Vad menar du med att skulder nollas?

Onanikrem och hans fru kommer fortfarande vara skyldiga 600k respektive 200k efteråt, om det nu var det du menade.
Citera
2024-02-09, 12:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Den tackar vi (jag) för
Citera
2024-02-09, 12:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Jag menar det jag skrev. Vad menar du med att skulder nollas?

Onanikrem och hans fru kommer fortfarande vara skyldiga 600k respektive 200k efteråt, om det nu var det du menade.

Dom får 150k var av sparpengarna. Resten av miljonen då?
Citera
2024-02-09, 12:48
Avslutad
Citat:
Dom får 150k var av sparpengarna. Resten av miljonen då?
Bra fråga. Inser att jag förklarade otydligt.

De delar först på miljonen, dvs de får en halv mille var. Därefter drar de av sina skulder. I en andra process ger de tillbaka återstoden efter skulderna till en gemensam pott som de sen delar på. Onanikrem har får alltså en halv miljon, ger tillbaka noll. Hans fru får en halv miljon, ger tillbaka 300k. De delar sen på 300k.

Onanikrem fick alltså 650k och frugan 350k.

Det där med att man delar på varandras skulder är alltså en halvsanning. Dina egna skulder är fortfarande dina, och det är du själv som är skyldig att betala dem. De påverkar dock hur mycket du får vid bodelningen, fast bara upp till det belopp som motsvarar hälften av era tillgångar. Allt över det är enbart ditt problem.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-09 kl. 12:51.
Citera
2024-02-09, 12:52
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Bra fråga. Inser att jag förklarade otydligt.

De delar först på miljonen, dvs de får en halv mille var. Därefter drar de av sina skulder. I en andra process ger de tillbaka återstoden efter skulderna till en gemensam pott som de sen delar på. Onanikrem har får alltså en halv miljon, ger tillbaka noll. Hans fru får en halv miljon, ger tillbaka 300k. De delar sen på 300k.

Onanikrem fick alltså 650k och frugan 350k.

Okej tack fattar nu 😄 Gäller detta alltid? Även om man har tagit lånen separat ifrån varandra, alltså levt med delad ekonomi?
Tänker att om den ena lever slarvigt på sitt håll och den andra skötsamt på sitt håll så är det jävligt dåligt för den skötsamma att vara gift 😝
Citera
2024-02-09, 12:57
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:

Det där med att man delar på varandras skulder är alltså en halvsanning. Dina egna skulder är fortfarande dina, och det är du själv som är skyldig att betala dem. De påverkar dock hur mycket du får vid bodelningen, fast bara upp till det belopp som motsvarar hälften av era tillgångar. Allt över det är enbart ditt problem.

Men om det är tvärt om då? Att skulderna är högre summa än sparpengarna. Då får den stackars tjejen ingenting av sparkontot? För han ska ha allting till sina skulder?
Citera
2024-02-09, 13:03
Avslutad
Citat:
Okej tack fattar nu 😄 Gäller detta alltid? Även om man har tagit lånen separat ifrån varandra, alltså levt med delad ekonomi?
Tänker att om den ena lever slarvigt på sitt håll och den andra skötsamt på sitt håll så är det jävligt dåligt för den skötsamma att vara gift 😝
Det finns alltid undantag, och jag har inte koll på alla undantag

Men det är det där som är huvudregeln. Gillar man inte gemensamt ansvar ska man inte gifta sig.
Citera
2024-02-09, 13:04
Avslutad
Citat:
Men om det är tvärt om då? Att skulderna är högre summa än sparpengarna. Då får den stackars tjejen ingenting av sparkontot? För han ska ha allting till sina skulder?
Nej, som jag förklarade så påverkar det bara upp till när skulderna är lika stora som hälften av tillgångarna. Resultatet hade alltså blivit likadant även om Onanikrem hade skulder på flera miljoner istället för 600k. Men om hans skulder hade varit mindre än 500k hade han fått mindre.

Som mest kan du få 75% och det är om dina skulder är minst hälften av era gemensamma tillgångar och din partner är skuldfri.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-09 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in