I filmens värld såväl utländska som svenska har vi i åratal sett ett mord begås och därefter hur polis och läkare kommer till plats för att konstatera fakta kring brottet. Naturligtvis är det alltid samma poliser, samma läkare och samma frågor som uppkommer. Jag har svårt att tro att detta är verklighetstroget. 
Med det menar jag att det exempelvis alltid är samma läkare som anländer till brottsplats och som sedan gör obduktion på lokalt sjukhus. Ofta med poliser närvarande och efter avslutat verk raljerar över fynden iförd blodigt förkläde med en macka i handen. 
Jag vill tro att någon (vid tillfället tjänstgörande) läkare från Rättmedicinalverket (RMV) kontaktas och kommer till plats tillsammans med för tillfället tjänstgörande forensiker och att obduktioner för rättsmedicin görs på någon av landets rättsläkarstationer. Jag kan ha fel.
Så hur går en sådan här undersökning till? Är förfarandet i film och tv bara en myt eller finns det något korn av sanning i det? Är läkare och polis kända för varandra på ett sådant sätt som framställs i fiktionen? Kan rättsmedicinska undersökningar göras på alla sjukhus i landet? Osv, osv
Om någon undrar över mitt intresse av att få veta hur verkligheten ser ut så beror det helt enkelt på att jag är mycket road av att följa polisserier.