Jag har inte rörligt, utan redovisade bara det rörliga månadspriset som Vattenfall hade för januari i SE3.
10,595 tar inte vägen någonstans (förutom den del som går till nordpool etc i avgifter för marknadsplats etc), det är effekten av att man typiskt köper mer när det är dyrt (kausaliteten är ju åt andra hållet naturligtvis, det är dyrt när behovet är större, dvs när man måste köpa mer). Om dygnet har 2 timmar och kostar 100 öre timme 1 och 200 öre timme 2, så kommer aritmetriska medelpriset vara 150 öre, men det bolag som har kunder som bara behöver el under timma 1 kommer ha ett volymviktat medelpris på 100 öre, bolaget vars kunder bara använder el timma 2 kommer ha volymviktat medelpris 200 öre, och de som har kunder som använder under båda timmarna kommer få ett volymviktat medelpris runt 150 öre.
Definition av inköpspåslag vs påslag hittas på diverse sidor, t.ex
https://elpriser24.se/elbolag/
nordpool redovisar arimetriska medelvärden på dygn och månadssiffror. Otydligt i deras kommunikation men jag kontrollräknade siffror i januari och de stämmer med aritmetriskt medelvärde.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrGogo
Wow, tack för svaret. Jag gissar att Nordpools månadsspotpris är viktat och tar hänsyn till att det produceras/konsumeras olika mycket under månadens olika timmar. Men du har ju fortfarande rätt att Nordpools aggregerade viktning fortfarande kan skilja sig från specifika elhandlares förbrukning. Jag vill bara dubbelkolla om det du skriver om ang inköpspåslag är något du vet... eller något du gör en kvalificerad gissning om som jag gör.
I dit fall, när du skriver att du har rörligt pris... menar du rörligt månadspris?
Du blir inte lite nyfiken på, precis som jag, vart dessa 10,595 öre/kWh i ditt fall (och 3,955 öre i mitt fall) försvann? Det blir ju väldigt konstigt att jämföra priser på Elskling t.ex. om det skiljer 6-7 öre/kWh mellan elhandlare som inte går att förutsäga... och 10,5 öre (i ditt fall) som inte går att dubbelkolla på något sätt.