• 1
  • 2
2024-02-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Nej. Det är nord pool, alltså elbörsen som sätter spotpriset. Säg att du valt Fortum som elleverantör då säljer dom inte elen för samma pris som vi säger Vattenfall.
Elbolag sysslar inte med välgörenhet utan du betalar ju deras löner som konsument.

Om jag förstått Nordpool rätt så sätts ett jämviktspris/marknadspris för varje timma i ett prisområde som alla elleverantörer och elhandlare handlar för. Så jo... Fortum och Vattenfall köper och säljer el till exakt samma pris! Förklara varför gärna tydligare varför det inte är så. Nordpool funkar inte som Nasdaq eller Stockholmsbörsen där priset på en aktie ändras. Varje dag så sätts nästa dags priser i en jämviktsmodell mellan producenter och konsumenter.

Därefter lägger Fortum och Vattenfall pålägg på sina priser. Och det är dom vi ser i jämförelsesajter.
Citera
2024-02-09, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Om jag förstått Nordpool rätt så sätts ett jämviktspris/marknadspris för varje timma i ett prisområde som alla elleverantörer och elhandlare handlar för. Så jo... Fortum och Vattenfall köper och säljer el till exakt samma pris! Förklara varför gärna tydligare varför det inte är så. Nordpool funkar inte som Nasdaq eller Stockholmsbörsen där priset på en aktie ändras. Varje dag så sätts nästa dags priser i en jämviktsmodell mellan producenter och konsumenter.

Därefter lägger Fortum och Vattenfall pålägg på sina priser. Och det är dom vi ser i jämförelsesajter.
Helt plötsligt blev du expert. Det elpriset du köper är inte samma som Fortum och vattenfall ger dig. På fakturan ser du två olika spotpriser och det är deras egna påslag som gör diffen. Elpriset är redan satt av nord pool och är inget som sätts av elbolagen
Lite har du ju förstått även om inte helt är klart
Citera
2024-02-09, 07:36
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Om du bortser från påslaget för tillfället. Jag fattar att elhandlaren ska ha sin marginal....

Menar du att Nordpools månadsspotpris är ett oviktat genomsnitt av elpriset varje timma under en given månad och prisområde? Medans elhandlarens snittkostnad är ett genomsnitt på vad deras kunder faktiskt konsumerar varje timma under månaden?

Jag vet inte hur nordpools månadsspot beräknas men när jag hade månadspris hos min nätägare (har bytt nu) så räknade de fram ett pris några dagar in i nästa månad baserat på deras verkliga inköpskostnad månaden innan.
Citera
2024-02-09, 08:25
Medlem
Påslag är det elhandlaren stoppar i fickan.

Inköpspåslag är effekten av att den inköpta elen inte köps in jämnt över dygnet och över månaden, och blir effektivt skillnaden mellan spotprisets rapporterade arimetriska medelvärde över månaden, och elhandlarens faktiska snittpris per köpt kwh (+ deras avgifter för att handla). Denna kommer bero på den kundbas man har och varierar något mellan olika bolag men blir ungefär samma. I ditt 11.2 öre, och tittar jag på Vattenfall SE3 så hade de rörligt pris 99.29 öre vilket innan elcert (1.4 öre) och påslag (7 öre) ett snitt på inköpt kwh i januari på 90.89, som således skiljer sig från spotens prismedelvärde med 10.595 öre.

Citat:
Hej,
jag försöker förstå min elhandelsfaktura. Undrar om ni kan hjälpa mig fylla i mina frågetecken och se om jag förstått allt rätt. Frågorna är i fetstil nedan.

jag har månadspris för mitt elavtal. För januari månad så har mitt elhandelsbolag tagit 98,35 öre/kWh (exkl fast månadsavgift och moms). Det specificeras inte närmare än så här på fakturan.

Men när jag jämför med Nordpools data för januari månad så är genomsnittspriset för månaden 80,295 öre/kWh för mitt prisområde (SE3). Sedan ska mitt elhandelsbolag enligt avtal ta 2,9 öre/kWh som "påslag" och sedan ytterligare 11,20 öre/kWh som "inköpspåslag". Samtliga priser här är exkl moms. #) Vad är det för skillnad mellan påslag och inköpspåslag? #) Jag undrar också om alla elhandelsbolag handlar till samma genomsnittliga månadspris som publiceras på nordpool, eller beror månadspriset också på hur väl elhandelsbolaget lyckats trejda??

Sedan tillkommer ju elcertifikat. #) Vart kan jag kontrollera kostnaden för denna? Såsom jag kan kontrollera elpriset på Nordpool.

Så då får jag 80,295 + 11,20 + 2,9 + elcertifikat = 94,395 öre/kWh. ==> 3,955 öre/kWh för elcertifikat för januari. #) Är detta en rimlig kostnad för elcertifikat för januari?

#) Är det någon annan kostnad jag missat i min uträkning? Har inte tagit med moms och fast månadsavgift alls i uträkningen, bara intresserad av att förstå den rörliga delen.
Citera
2024-02-09, 11:56
Medlem
Waterlilys avatar
Genomsnittspriset är en ganska meningslös siffra ty den bygger på att konsumtionen är helt jämnt fördelat över dygnet.

Elhandelsbolaget köper in elen till spotpris. Sen ska den kostnad plus påslag fördelas ut till alla kunder som har rörligt pris enligt hur mycket de har konsumerat. Oftast så konsumeras mer el på dagen då den är dyr. Därför får du ett högre kWh-pris än det s k genomsnittspriset.

Exempel. Skulle alla kunder med rörligt månadspris lägga manken till och konsumera majoriteten av sin konsumtion då spotpriset är lågt så blir det en lägre kostnad för elhandelsbolaget att köpa in el för och det utdebiterad priset blir lägre än det s k genomsnittspriset.

I juni 2022 jämförde jag mitt kWh-pris med genomsnittspriset och upptäckte att jag hade betalat mindre än genomsnittspriset för juni månad. Så vår grupp med rörligt pris hos elhandelsbolaget hade konsumerat majoriteten av vår el då den var billig.

Så även om du har rörligt pris så bidrar du lite (extremt lite) att hålla ned kostnaden om du konsumerar elen då spotpriset är lågt. Gör vi alla så som har rörligt pris så kan det påverka synligt på fakturan.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-02-09, 14:32
Medlem
Citat:
Helt plötsligt blev du expert.

Ja, jag har jobbat inom området och kanske kan mer än de flesta inom delområden av elmarknaden... men det finns fortfarande saker jag inte kan och förstår. Därav min fråga. Men inser att flashback kanske var fel forum. De flesta verkar inte ha läst mina frågor.

Citat:
Det elpriset du köper är inte samma som Fortum och vattenfall ger dig. På fakturan ser du två olika spotpriser och det är deras egna påslag som gör diffen.

Ja det förstår jag... kan du förklara skillnaden mellan det min elhandlare kallar för "påslag" och sedan "inköpspåslag"? Min elhandlare tar ut båda dessa påslag. Det är en av mina ursprungsfrågor. En annan av mina ursprungsfrågor är vart jag kan se elcertifikatpriset för januari? Vart handlar elhandelsbolagen dessa? Är 3,955öre/kWh en rimlig kostnad för elcertifikat för januari?
Citera
2024-02-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag vet inte hur nordpools månadsspot beräknas men när jag hade månadspris hos min nätägare (har bytt nu) så räknade de fram ett pris några dagar in i nästa månad baserat på deras verkliga inköpskostnad månaden innan.

Aha, tack för ärligt svar. Får jag fråga vilket elhandelsbolag du hade?
Citera
2024-02-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Påslag är det elhandlaren stoppar i fickan.

Inköpspåslag är effekten av att den inköpta elen inte köps in jämnt över dygnet och över månaden, och blir effektivt skillnaden mellan spotprisets rapporterade arimetriska medelvärde över månaden, och elhandlarens faktiska snittpris per köpt kwh (+ deras avgifter för att handla). Denna kommer bero på den kundbas man har och varierar något mellan olika bolag men blir ungefär samma. I ditt 11.2 öre, och tittar jag på Vattenfall SE3 så hade de rörligt pris 99.29 öre vilket innan elcert (1.4 öre) och påslag (7 öre) ett snitt på inköpt kwh i januari på 90.89, som således skiljer sig från spotens prismedelvärde med 10.595 öre.

Wow, tack för svaret. Jag gissar att Nordpools månadsspotpris är viktat och tar hänsyn till att det produceras/konsumeras olika mycket under månadens olika timmar. Men du har ju fortfarande rätt att Nordpools aggregerade viktning fortfarande kan skilja sig från specifika elhandlares förbrukning. Jag vill bara dubbelkolla om det du skriver om ang inköpspåslag är något du vet... eller något du gör en kvalificerad gissning om som jag gör.

I dit fall, när du skriver att du har rörligt pris... menar du rörligt månadspris?
Du blir inte lite nyfiken på, precis som jag, vart dessa 10,595 öre/kWh i ditt fall (och 3,955 öre i mitt fall) försvann? Det blir ju väldigt konstigt att jämföra priser på Elskling t.ex. om det skiljer 6-7 öre/kWh mellan elhandlare som inte går att förutsäga... och 10,5 öre (i ditt fall) som inte går att dubbelkolla på något sätt.
Citera
2024-02-09, 15:04
Medlem
Citat:
Aha, tack för ärligt svar. Får jag fråga vilket elhandelsbolag du hade?

Det var ett lokalt kommunägt.
Citera
2024-02-09, 15:43
Medlem
Jag har inte rörligt, utan redovisade bara det rörliga månadspriset som Vattenfall hade för januari i SE3.

10,595 tar inte vägen någonstans (förutom den del som går till nordpool etc i avgifter för marknadsplats etc), det är effekten av att man typiskt köper mer när det är dyrt (kausaliteten är ju åt andra hållet naturligtvis, det är dyrt när behovet är större, dvs när man måste köpa mer). Om dygnet har 2 timmar och kostar 100 öre timme 1 och 200 öre timme 2, så kommer aritmetriska medelpriset vara 150 öre, men det bolag som har kunder som bara behöver el under timma 1 kommer ha ett volymviktat medelpris på 100 öre, bolaget vars kunder bara använder el timma 2 kommer ha volymviktat medelpris 200 öre, och de som har kunder som använder under båda timmarna kommer få ett volymviktat medelpris runt 150 öre.

Definition av inköpspåslag vs påslag hittas på diverse sidor, t.ex https://elpriser24.se/elbolag/

nordpool redovisar arimetriska medelvärden på dygn och månadssiffror. Otydligt i deras kommunikation men jag kontrollräknade siffror i januari och de stämmer med aritmetriskt medelvärde.

Citat:
Wow, tack för svaret. Jag gissar att Nordpools månadsspotpris är viktat och tar hänsyn till att det produceras/konsumeras olika mycket under månadens olika timmar. Men du har ju fortfarande rätt att Nordpools aggregerade viktning fortfarande kan skilja sig från specifika elhandlares förbrukning. Jag vill bara dubbelkolla om det du skriver om ang inköpspåslag är något du vet... eller något du gör en kvalificerad gissning om som jag gör.

I dit fall, när du skriver att du har rörligt pris... menar du rörligt månadspris?
Du blir inte lite nyfiken på, precis som jag, vart dessa 10,595 öre/kWh i ditt fall (och 3,955 öre i mitt fall) försvann? Det blir ju väldigt konstigt att jämföra priser på Elskling t.ex. om det skiljer 6-7 öre/kWh mellan elhandlare som inte går att förutsäga... och 10,5 öre (i ditt fall) som inte går att dubbelkolla på något sätt.
Senast redigerad av Markowitz 2024-02-09 kl. 15:49.
Citera
2024-02-09, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ja, jag har jobbat inom området och kanske kan mer än de flesta inom delområden av elmarknaden... men det finns fortfarande saker jag inte kan och förstår. Därav min fråga. Men inser att flashback kanske var fel forum. De flesta verkar inte ha läst mina frågor.

Ja det förstår jag... kan du förklara skillnaden mellan det min elhandlare kallar för "påslag" och sedan "inköpspåslag"? Min elhandlare tar ut båda dessa påslag. Det är en av mina ursprungsfrågor. En annan av mina ursprungsfrågor är vart jag kan se elcertifikatpriset för januari? Vart handlar elhandelsbolagen dessa? Är 3,955öre/kWh en rimlig kostnad för elcertifikat för januari?
Du får nog svar på dina frågor här
https://www.energimarknadsbyran.se/e...ch-utveckling/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här