• 1
  • 2
2024-02-08, 13:55
Medlem
Hej,
jag försöker förstå min elhandelsfaktura. Undrar om ni kan hjälpa mig fylla i mina frågetecken och se om jag förstått allt rätt. Frågorna är i fetstil nedan.

jag har månadspris för mitt elavtal. För januari månad så har mitt elhandelsbolag tagit 98,35 öre/kWh (exkl fast månadsavgift och moms). Det specificeras inte närmare än så här på fakturan.

Men när jag jämför med Nordpools data för januari månad så är genomsnittspriset för månaden 80,295 öre/kWh för mitt prisområde (SE3). Sedan ska mitt elhandelsbolag enligt avtal ta 2,9 öre/kWh som "påslag" och sedan ytterligare 11,20 öre/kWh som "inköpspåslag". Samtliga priser här är exkl moms. #) Vad är det för skillnad mellan påslag och inköpspåslag? #) Jag undrar också om alla elhandelsbolag handlar till samma genomsnittliga månadspris som publiceras på nordpool, eller beror månadspriset också på hur väl elhandelsbolaget lyckats trejda??

Sedan tillkommer ju elcertifikat. #) Vart kan jag kontrollera kostnaden för denna? Såsom jag kan kontrollera elpriset på Nordpool.

Så då får jag 80,295 + 11,20 + 2,9 + elcertifikat = 94,395 öre/kWh. ==> 3,955 öre/kWh för elcertifikat för januari. #) Är detta en rimlig kostnad för elcertifikat för januari?

#) Är det någon annan kostnad jag missat i min uträkning? Har inte tagit med moms och fast månadsavgift alls i uträkningen, bara intresserad av att förstå den rörliga delen.
Citera
2024-02-08, 16:34
Bannlyst
Elhandelsbolag har inte samma spotpris utan det sätta individuellt beroende på bolag.
Citera
2024-02-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Elhandelsbolag har inte samma spotpris utan det sätta individuellt beroende på bolag.

Kan du berätta mer? Varför betalar olika elhandelsbolag olika priser på Nordpool? Om det du säger stämmer, borde det då inte jämförelsepriserna på Elskling vara missvisande, då man aldrig kan vara säker på att elhandelsbolagen har samma spotpris?
Citera
2024-02-08, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Kan du berätta mer? Varför betalar olika elhandelsbolag olika priser på Nordpool? Om det du säger stämmer, borde det då inte jämförelsepriserna på Elskling vara missvisande, då man aldrig kan vara säker på att elhandelsbolagen har samma spotpris?
https://www.fortum.se/privat/elavtal...ser/spotpriser
här finns allt du behöver veta
Citera
2024-02-08, 16:59
Medlem
Citat:
https://www.fortum.se/privat/elavtal...ser/spotpriser
här finns allt du behöver veta

Detta ger mer vind åt att det faktiskt är samma månadsspotpris mellan alla elhandelsbolag. Även fortum har 80,3 öre/kWh, precis som Nordpool skriver. Du får vara mer specifik.
Citera
2024-02-08, 17:22
Bannlyst
Citat:
Detta ger mer vind åt att det faktiskt är samma månadsspotpris mellan alla elhandelsbolag. Även fortum har 80,3 öre/kWh, precis som Nordpool skriver. Du får vara mer specifik.
Som konsument kan du inte köpa el till spotpris är nästan det första vi läser. Alltså kan du inte köpa för spotpriset på elbörsen. Du måste nog lära dig grunderna och vad nord pool faktiskt är.
https://telgeenergi.se/allt-om-elmar...diska-elborsen
Citera
2024-02-08, 17:35
Medlem
Citat:
Som konsument kan du inte köpa el till spotpris är nästan det första vi läser. Alltså kan du inte köpa för spotpriset på elbörsen. Du måste nog lära dig grunderna och vad nord pool faktiskt är.
https://telgeenergi.se/allt-om-elmar...diska-elborsen

Jag gissar att du missförstår min fråga. Ja, jag förstår att jag som konsument inte kan köpa för spotpriset. Men jag är lika övertygad om att elhandelsbolagen köper el till spotpriset! Du påstod tidigare att alla elhandelsbolag handlar till olika spotpriser. Och det får du gärna berätta mer om. Får intrycket att du blandar ihop min fråga om elhandelsbolagen med slutkonsument. Om du inte kan svaret, så är jag ok med att du inte svarar alls eller försöker till varje pris försvara din ursprungsåsikt... jag är inte ute efter att bli förminskad... jag är ute efter att någon som kan lära mig.
Citera
2024-02-08, 18:02
Bannlyst
Citat:
Jag gissar att du missförstår min fråga. Ja, jag förstår att jag som konsument inte kan köpa för spotpriset. Men jag är lika övertygad om att elhandelsbolagen köper el till spotpriset! Du påstod tidigare att alla elhandelsbolag handlar till olika spotpriser. Och det får du gärna berätta mer om. Får intrycket att du blandar ihop min fråga om elhandelsbolagen med slutkonsument. Om du inte kan svaret, så är jag ok med att du inte svarar alls eller försöker till varje pris försvara din ursprungsåsikt... jag är inte ute efter att bli förminskad... jag är ute efter att någon som kan lära mig.
Nej. Det är nord pool, alltså elbörsen som sätter spotpriset. Säg att du valt Fortum som elleverantör då säljer dom inte elen för samma pris som vi säger Vattenfall.
Elbolag sysslar inte med välgörenhet utan du betalar ju deras löner som konsument.
Citera
2024-02-08, 18:13
Medlem
rallykalles avatar
Citat:

Alla elbolag betalar samma spotpris för elen, men sen lägger ju elbolagen på olika mycket på priset till dig som kund.

"Ett vanligt begrepp som ofta skapar förvirring är spotpris. För vad är det egentligen? Kort sagt är spotpris det pris som vi elbolag köper in elen för."
Senast redigerad av rallykalle 2024-02-08 kl. 18:16.
Citera
2024-02-08, 18:33
Medlem
Elnätsavgiften pris kan du aldrig påverka. Du kan välja att förbruka mindre energi, men priset är fast och har inte så mycket med nordpool att göra.
Du kan inte heller byta elnätsleverantör

Elbolaget kan du välja fritt. Tumregel är atr lägga på mellan 25-35öre på spotpriset och sedan moms på det. Då vet du ungefär vad ditt elpris ligger på vid rörligt elavtal.

Alltså om spotpriset på nordpool ligger på 100öre, lägger du till 35öre i skatter och avgifter. Sedan lägger du till moms
Citera
2024-02-08, 18:39
Medlem
Citat:

Elhandlaren kan köpa el till timspotpris och sedan sälja till dig för sin genomsnittliga inköpskostnad plus påslag.

Elhandlarens snittkostnad är inte samma som månadsspotpriset.
Citera
2024-02-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Elhandlaren kan köpa el till timspotpris och sedan sälja till dig för sin genomsnittliga inköpskostnad plus påslag.

Elhandlarens snittkostnad är inte samma som månadsspotpriset.

Tack för svaret. Om du bortser från påslaget för tillfället. Jag fattar att elhandlaren ska ha sin marginal....

Menar du att Nordpools månadsspotpris är ett oviktat genomsnitt av elpriset varje timma under en given månad och prisområde? Medans elhandlarens snittkostnad är ett genomsnitt på vad deras kunder faktiskt konsumerar varje timma under månaden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in