Hej,
jag försöker förstå min elhandelsfaktura. Undrar om ni kan hjälpa mig fylla i mina frågetecken och se om jag förstått allt rätt. Frågorna är i fetstil nedan.
jag har månadspris för mitt elavtal. För januari månad så har mitt elhandelsbolag tagit 98,35 öre/kWh (exkl fast månadsavgift och moms). Det specificeras inte närmare än så här på fakturan.
Men när jag jämför med Nordpools data för januari månad så är genomsnittspriset för månaden
80,295 öre/kWh för mitt prisområde (SE3). Sedan ska mitt elhandelsbolag enligt avtal ta 2,9 öre/kWh som "påslag" och sedan ytterligare 11,20 öre/kWh som "inköpspåslag". Samtliga priser här är exkl moms.
#) Vad är det för skillnad mellan påslag och inköpspåslag? #) Jag undrar också om alla elhandelsbolag handlar till samma genomsnittliga månadspris som publiceras på nordpool, eller beror månadspriset också på hur väl elhandelsbolaget lyckats trejda??
Sedan tillkommer ju elcertifikat.
#) Vart kan jag kontrollera kostnaden för denna? Såsom jag kan kontrollera elpriset på Nordpool.
Så då får jag 80,295 + 11,20 + 2,9 + elcertifikat = 94,395 öre/kWh. ==> 3,955 öre/kWh för elcertifikat för januari.
#) Är detta en rimlig kostnad för elcertifikat för januari?
#) Är det någon annan kostnad jag missat i min uträkning? Har inte tagit med moms och fast månadsavgift alls i uträkningen, bara intresserad av att förstå den rörliga delen.