• 1
  • 2
2024-02-08, 13:13
Medlem
Vad tror ni? Kan de införa obligatorisk värnplikt för alla vuxna män? Kommer det även gälla de som är bosatta utomlands? Kommer det även gälla kvinnor?
Vad blir konsekvenserna om man vägrar? Vad blir effekterna på samhället?
Citera
2024-02-08, 13:24
Medlem
sturdyoxs avatar
Om man vägrar då?
Citera
2024-02-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Vad tror ni? Kan de införa obligatorisk värnplikt för alla vuxna män? Kommer det även gälla de som är bosatta utomlands? Kommer det även gälla kvinnor?

Det hoppas jag verkligen! då kanske det blir någon jävla ordning bland svenska män igen!
Förhoppningsvis gör värnplikten så att alla kränkta småpojkar från vänstern lyckats med bedriften att bli man och för alla skjutglada smågangsters ska lära sig disciplin och respektera auktoriteter.

Att lära sig sina skyldigheter före sina rättigheter är något som vårt samhälle skulle behöva mycket av.
Citera
2024-02-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Om man vägrar då?

Förut så kunde det innebära fängelse i upp till 1 år alternativt böter
Citera
2024-02-08, 13:34
Medlem
sturdyoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt

Läskigt. Det avskräcker nog.
Citera
2024-02-08, 13:40
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:

Förmodligen inom de nästa årtionden. Jag ska själv rycka in i augusti.

Ja, de kan det, och det är en bra grej. Det förbättrar försvaret och enar nationen.

Kvinnor? Ja, men jag antar att de kommer ha lite mer utrymme att komma undan.
Citera
2024-02-08, 13:57
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Vad blir konsekvenserna om man vägrar?
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Det kan man fortfarande (lagen om totalförsvarsplikt, 10 kap. 2 §).

Vad gäller kvinnlig värnplikt så är dagens lagstiftning neutral vad beträffar kön. Se exempelvis diskrimineringslagen, 2 kap. 15 §. Det betyder att både killar och tjejer är skyldiga att göra lumpen. Däremot kommer det nog dröja innan vi rustat upp till den nivån att i stort sett alla måste göra lumpen. Enligt ett färskt pressmeddelande är det ungefär 8 000 ungdomar som idag gör lumpen varje år, när årskullarna är på ungefär 100 000. Så inte ens var tionde person gör lumpen som det ser ut just nu.
Citera
2024-02-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Om man vägrar då?

Förr i tiden fick man sitta kåken istället. Inte ens så otroligt länge sedan. Minns ej exakt när man tog bort det. Andra bullar på den tiden med. Tror man gjorde lumpen 18 månader? Kan ha fel.
Citera
2024-02-08, 14:48
Medlem
sverige har väl samma problem med nybyggare som england har?

"Conscription: Just 17 per cent of people would 'willingly' fight for UK, poll finds"

https://www.thenational.scot/news/24...uk-poll-finds/

så nej jag tror inte det kommer att fungera?

"How many Britons would be willing to serve in the armed forces if a new world war broke out?"

"One in fourteen (7%) say they would volunteer for the armed forces if a world war broke out, rising to 11% in the event that the British mainland itself was under threat. "

https://yougov.co.uk/politics/articl...of-a-world-war
Senast redigerad av klinkerhofen 2024-02-08 kl. 14:51.
Citera
2024-02-08, 14:51
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Förr i tiden fick man sitta kåken istället. Inte ens så otroligt länge sedan. Minns ej exakt när man tog bort det.
Det är inte borttaget. Se lagen om totalförsvarsplikt, 10 kap. 2 §. Om du vägrar kan det sluta med att du får skaka galler.
Citat:
Andra bullar på den tiden med. Tror man gjorde lumpen 18 månader? Kan ha fel.
Idag är lumpen på upp till femton månader (enligt Försvarsmakten). Det var ovanligt att folk gjorde lumpen längre än 15 månader förr i tiden. Jag tror det var ytterst få lumpare som tjänstgjorde i 18 månader för trettio år sedan.
Citera
2024-02-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är inte borttaget. Se lagen om totalförsvarsplikt, 10 kap. 2 §. Om du vägrar kan det sluta med att du får skaka galler.

Idag är lumpen på upp till femton månader (enligt Försvarsmakten). Det var ovanligt att folk gjorde lumpen längre än 15 månader förr i tiden. Jag tror det var ytterst få lumpare som tjänstgjorde i 18 månader för trettio år sedan.

Jag har inte 100% koll men som jag har förstått det så är det inte obligatoriskt att tjänstgöra i dagsläget. Du måste mönstra och allt det där men väldigt, väldigt många slipper ju GMU, det är väl bara dom som faktiskt vill som gör det?

Obligatorisk värnplikt är för mig så som det var förr eller i andra länder. Alltså att alla, då män, var tvungna att göra lumpen om de inte hade allvarligare fel eller liknande. Jag gjorde inte lumpen/gmu och det är väldigt sällan jag stöter på någon som gjort det. Förr gjorde ju nästan alla män lumpen.
Citera
2024-02-08, 15:28
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Jag har inte 100% koll men som jag har förstått det så är det inte obligatoriskt att tjänstgöra i dagsläget. Du måste mönstra och allt det där men väldigt, väldigt många slipper ju GMU, det är väl bara dom som faktiskt vill som gör det?

Obligatorisk värnplikt är för mig så som det var förr eller i andra länder. Alltså att alla, då män, var tvungna att göra lumpen om de inte hade allvarligare fel eller liknande. Jag gjorde inte lumpen/gmu och det är väldigt sällan jag stöter på någon som gjort det. Förr gjorde ju nästan alla män lumpen.
Andelen som gör lumpen är förstås en stor skillnad mellan då och nu. Idag är det inte ens var tionde som gör lumpen. För ett halvsekel sedan var andelen mycket högre. Precis som du antyder är motivation en av grunderna för att bedöma någons lämplighet. Om det under mönstringen med all önskvärd tydlighet framgår att någon verkligen inte vill göra lumpen, då kommer de förmodligen slippa. Så kommer det nog förbli så länge andelen lumpare är så låg som det är idag, vilket det nog kommer vara ett tag framöver. Men den rättsliga grunden är inte särskilt annorlunda. Om någon kallas till tjänstgöring och vägrar, då blir det tråkigheter. På så vis är lumpen precis lika ”obligatorisk” idag som den var förr. De jure – ja. De facto – nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in