Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Jag har inte 100% koll men som jag har förstått det så är det inte obligatoriskt att tjänstgöra i dagsläget. Du måste mönstra och allt det där men väldigt, väldigt många slipper ju GMU, det är väl bara dom som faktiskt vill som gör det?
Obligatorisk värnplikt är för mig så som det var förr eller i andra länder. Alltså att alla, då män, var tvungna att göra lumpen om de inte hade allvarligare fel eller liknande. Jag gjorde inte lumpen/gmu och det är väldigt sällan jag stöter på någon som gjort det. Förr gjorde ju nästan alla män lumpen.
Andelen som gör lumpen är förstås en stor skillnad mellan då och nu. Idag är det inte ens var tionde som gör lumpen. För ett halvsekel sedan var andelen mycket högre. Precis som du antyder är motivation en av grunderna för att bedöma någons lämplighet. Om det under mönstringen med all önskvärd tydlighet framgår att någon verkligen inte vill göra lumpen, då kommer de förmodligen slippa. Så kommer det nog förbli så länge andelen lumpare är så låg som det är idag, vilket det nog kommer vara ett tag framöver. Men den
rättsliga grunden är inte särskilt annorlunda. Om någon kallas till tjänstgöring och vägrar, då blir det tråkigheter. På så vis är lumpen precis lika ”obligatorisk” idag som den var förr.
De jure – ja.
De facto – nej.