Har funderat på att köpa en billig digital promillemätare. Finns det någon som provat en? Är det en rolig partygrej eller har det slutat i en mycket hälsosam tävling? Fungerar de bra över huvud taget?
Jag har en från Claes i sjön. Men jag har ingen aning hur exakt den är. Förmodligen visar den mer promille än jag har i blodet för att va på den säkra sidan. En annan nackdel är att det bara är tiondels gradering, men den var inte speciellt dyr heller.
Polisens mätare är ju bäst. En annan sak som är intressant att veta är att metallerna som mäter alkoholen på utandningen håller inte så länge.. Polisen byter sina varje månad.
Polisens mätare är ju bäst. En annan sak som är intressant att veta är att metallerna som mäter alkoholen på utandningen håller inte så länge.. Polisen byter sina varje månad.
Slits dom för varje test eller med tiden? Polisen använder ju sina flitigt.
Jag fick en bra mätare av farsan, han säljer sådana på sitt apotek. Kostar 995 NKR, fast det är i Norge (o där är allt dyrt), $ 89.95, enligt nedanstående sidor. Den är helt ok! När jag ligger på gränsen, låt säg att jag varit på hård fest hos en polare så brukar jag blåsa 3 ggr i den, innan jag kör hem. O vid 3 godkända blåsningar, så har den visat mellan 0,00 o 0,01 promille.
EDIT:
Det är inget som kan användas för partygrejer. Tar du en slurk Vodka o sen blåser direkt i den, så visar den givetvis "Hot", dvs. > 4 promille. Men den är bra för att kolla "dagen efter"!
Man måste kalibrera dem med jämna mellanrum, vilket sagts. Sen får man inte heller glömma att man måste låta det gå en stund från det man druckit till dess man blåser. Jag jobbade på en missbruksavdelning och testade att blåsa efter att ha ätit choklad med sprit i. Direkt efter blåste jag över tre promille.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!