• 1
  • 2
2024-02-07, 18:32
Medlem
Sveriges Radio: Kulturskapare krigsplaceras: ”Skapa svensk normalitet”
Anställda på Göteborgsoperan, Film i väst och Göteborgssymfonikerna krigsplaceras efter ett beslut från ägaren Västra Götalandsregionen.

Alex Bergström (S), ordförande i kulturnämnden som fattat beslutet, säger att kulturen kan bidra till en känsla av lugn vid höjd beredskap eller krig.
Vad säger ni om detta?

Tror ni Ukrainas invånare imponeras av detta? Är det kultur man saknar i händelse av krig? Är det rätt prioriteringar av skattepengar och krigsorganisationen?

Skulle dessa krigsplacerade personer göra mer nytta på andra platser i samhället i händelse av krig?

Vad är det för "svensk normalitet" som åsyftas?
Citera
2024-02-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad säger ni om detta?

Jag tycker det finns en poäng, jag har bara erfarenhet från värnplikten men dom två inslagen av kultur vi bjöds på då fyllde helt klart sitt syfte. Man får distans, tänka på annat, utrymme att reflektera, koppla bort verkligheten för en stund etc. Vilket alltid är välbehövligt när man lever under stark press och stress.

Citat:
Tror ni Ukrainas invånare imponeras av detta? Är det kultur man saknar i händelse av krig? Är det rätt prioriteringar av skattepengar och krigsorganisationen?

Skulle dessa krigsplacerade personer göra mer nytta på andra platser i samhället i händelse av krig?

Det kommer nog finnas folk så det räcker till som kan göra dom sysslor kulturarbetarna annars skulle gjort, jag kanske är fördomsfull men jag inbillar mig att den genomsnittlige kulturarbetaren inte ingår i gruppen av våra allra mest stridsdugliga soldater. Och så mycket pengar behöver det nog inte handla om heller.

Men självklart vi är ju på Flashback så motargumenten mot detta och sågningen av hela grejen kommer så klart inte låta vänta på sig.
Citera
2024-02-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tycker det finns en poäng, jag har bara erfarenhet från värnplikten men dom två inslagen av kultur vi bjöds på då fyllde helt klart sitt syfte. Man får distans, tänka på annat, utrymme att reflektera, koppla bort verkligheten för en stund etc. Vilket alltid är välbehövligt när man lever under stark press och stress.
Inte ovanligt att artister spelar för utlandsstyrkor, vilket fyller en funktion. Däremot, i krigstid, är det knappast clownen Manne man drömmer om att få se när man eventuellt får någon timmes vila.

Citat:
Det kommer nog finnas folk så det räcker till som kan göra dom sysslor kulturarbetarna annars skulle gjort, jag kanske är fördomsfull men jag inbillar mig att den genomsnittlige kulturarbetaren inte ingår i gruppen av våra allra mest stridsdugliga soldater.
Delar din uppfattning.

Citat:
Och så mycket pengar behöver det nog inte handla om heller.
Ogillar sådant resonemang med skattepengar. Skattepengar ska gå till kärnverksamhet.

Citat:
Men självklart vi är ju på Flashback så motargumenten mot detta och sågningen av hela grejen kommer så klart inte låta vänta på sig.
Citera
2024-02-07, 19:02
Medlem
Man blir lite mörkrädd om detta är vad våra beslutsfattare tycker är prioriterat vid krig.
Ska vi köra ammunitionsfabriken eller ska vi lyssna på opera?
Citera
2024-02-07, 19:08
Medlem
Tror inte heller många kulturarbetare är dugliga vid fronten. Men något vettigare än att sjunga opera kan de väl bidra med.
Citera
2024-02-07, 19:14
Medlem
Citat:
Inte ovanligt att artister spelar för utlandsstyrkor, vilket fyller en funktion. Däremot, i krigstid, är det knappast clownen Manne man drömmer om att få se när man eventuellt får någon timmes vila.

Kulturen kan ingjuta hopp, ge mod, stärka moralen och framförallt som sagt ha en positiv inverkan när det gäller återhämtning och till viss del även för att lindra traumatiska upplevelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Man blir lite mörkrädd om detta är vad våra beslutsfattare tycker är prioriterat vid krig.
Ska vi köra ammunitionsfabriken eller ska vi lyssna på opera?

Det var väl inte riktigt tänkt att det här ska ersätta eller prioriteras före dom obligatoriska delarna i kriget.

Det ena utesluter inte det andra och i ett krig måste man även hålla koll på soldatens mentala mående och kapacitet. En helt mentalt slutkörd soldat med kraftiga symptom på ex PTSD gör ändå inget bra jobb vid fronten. Ska han ligga i tältet och spela upp krigsscener för sig själv i sin ensamhet blir han nog inte stridsduglig fortare än om han får lite hjälp på traven att skingra tankar, få distans, se andra perspektiv etc genom att ta del av rätt typ av kultur.
Citera
2024-02-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Tror inte heller många kulturarbetare är dugliga vid fronten. Men något vettigare än att sjunga opera kan de väl bidra med.

Jo men vi har ju en enorm mängd människor som kan pyssla med allt runt omkring kärnverksamheten -kriget.

Du behöver ju inte ta dom mest deffade 25åriga männen.
Citera
2024-02-07, 19:27
Medlem
Just kulturarbetarna är väl de som vurmat mest för denna dårskap till multikulti samhälle som vi har idag, så de om några borde väl stå längst fram om ryssen kommer och värna för att Sverige förblir "svenskt". Malena Ernman får gärna leda kulturarbetarna.
Där emot är jag helt med på att museipersonal är krigsplacerad till att ta så väl hand om våra kulturskatter som möjligt.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-02-07 kl. 19:38.
Citera
2024-02-07, 19:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det är väl inget konstigt att bli krigsplacerad på sitt jobb? Det kommer jag själv bli om det blir krig.
Citera
2024-02-07, 19:51
Medlem
Citat:
Kulturen kan ingjuta hopp, ge mod, stärka moralen och framförallt som sagt ha en positiv inverkan när det gäller återhämtning och till viss del även för att lindra traumatiska upplevelser.

Det var väl inte riktigt tänkt att det här ska ersätta eller prioriteras före dom obligatoriska delarna i kriget.

Det ena utesluter inte det andra och i ett krig måste man även hålla koll på soldatens mentala mående och kapacitet. En helt mentalt slutkörd soldat med kraftiga symptom på ex PTSD gör ändå inget bra jobb vid fronten. Ska han ligga i tältet och spela upp krigsscener för sig själv i sin ensamhet blir han nog inte stridsduglig fortare än om han får lite hjälp på traven att skingra tankar, få distans, se andra perspektiv etc genom att ta del av rätt typ av kultur.
Detta är fullständigt trams och signalerar total oförståelse om vad krig innebär. Visst, man behöver om möjligt någon form av rekreation när kriget har pågått ett tag. Men en krigsplacering ska primärt och initialt se till att få igång det absolut mest grundläggande. Innan varje kvadratmeter av jordbruksmark har en krigsplacerad "bonde" så behövs ingen opera. Innan varje vapensmedja är bemannad så behövs det inte ljudtekniker på teatern.
Citera
2024-02-07, 19:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Sveriges Radio: Kulturskapare krigsplaceras: ”Skapa svensk normalitet”
Anställda på Göteborgsoperan, Film i väst och Göteborgssymfonikerna krigsplaceras efter ett beslut från ägaren Västra Götalandsregionen.

Alex Bergström (S), ordförande i kulturnämnden som fattat beslutet, säger att kulturen kan bidra till en känsla av lugn vid höjd beredskap eller krig.
Vad säger ni om detta?

Vad är det för "svensk normalitet" som åsyftas?
Ja, jag är rätt säker på att just ukrainarna håller med kulturnämndens ordförande. Exempelvis håller operan i Odessa öppet. Det måste finnas avkoppling och oaser av normalitet i krig för att människor ska orka kämpa.
Citera
2024-02-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Detta är fullständigt trams och signalerar total oförståelse om vad krig innebär. Visst, man behöver om möjligt någon form av rekreation när kriget har pågått ett tag. Men en krigsplacering ska primärt och initialt se till att få igång det absolut mest grundläggande. Innan varje kvadratmeter av jordbruksmark har en krigsplacerad "bonde" så behövs ingen opera. Innan varje vapensmedja är bemannad så behövs det inte ljudtekniker på teatern.

Ja det är väl så självklart att det inte ens behöver nämnas, självklart startar man inte sin krigsplacering med att återhämta sig och gå på opera. Hur kunde du få mitt inlägg till att tro det, läste du det inte ens?

Jag pratar om utmattade soldater och PTSD och du kallar det trams och total oförståelse??
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-02-07 kl. 21:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in