Citat:
Ursprungligen postat av
gasprox
Ja, som frågan lyder:
1) vilket år fick du ditt förstahandskontrakt?
2) hur fick du tag på förstahandskontraktet?
3) var det av en privat eller ”vanlig” hyresvärd?
Jag har sökt hyresrätt aktivt i femton års tid. Jag har 15 års kötid i Stockholms stads bostadsförmedling men jag är säkert ytterligare 15 år från att få en 3-5 rummare som inte ser ut som ett miljonprojekt. Jag har även koll på Wåhlins dagligen.
I två omgångar har jag skickat personliga brev till totalt cirka 250 privata hyresvärdar i hopp om att få napp, men fick endast svar av ett fåtal som i princip sa att alla hyresrätter byts och att de sällan/aldrig får några större lägenheter lediga. Jag har nu identifierat ytterligare 400 hyresfastigheter i Stockholm vars ägare jag tänkt kontakta per brev. Jag börjar tappa hoppet, men hör gärna av andra som faktiskt lyckats i hopp om lite inspiration innan jag lägger ner ytterligare hundratals timmar på att kontakta privata hyresvärdar i onödan.
Flyttade till Stockholm 1997. Hyresrätt på 2rok i Sundbyberg via en kompis till min pappa. 1800 i hyra. Dagens lunch kostade 59kr och betalades med Rikskuponger. Köpte bostadsrätt 2001, vilket är bland det bästa jag gjort. Har “tjänat” 8 msek på det hittills.