Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-07, 15:01
Medlem
gasproxs avatar
Ja, som frågan lyder:
1) vilket år fick du ditt förstahandskontrakt?
2) hur fick du tag på förstahandskontraktet?
3) var det av en privat eller ”vanlig” hyresvärd?

Jag har sökt hyresrätt aktivt i femton års tid. Jag har 15 års kötid i Stockholms stads bostadsförmedling men jag är säkert ytterligare 15 år från att få en 3-5 rummare som inte ser ut som ett miljonprojekt. Jag har även koll på Wåhlins dagligen.

I två omgångar har jag skickat personliga brev till totalt cirka 250 privata hyresvärdar i hopp om att få napp, men fick endast svar av ett fåtal som i princip sa att alla hyresrätter byts och att de sällan/aldrig får några större lägenheter lediga. Jag har nu identifierat ytterligare 400 hyresfastigheter i Stockholm vars ägare jag tänkt kontakta per brev. Jag börjar tappa hoppet, men hör gärna av andra som faktiskt lyckats i hopp om lite inspiration innan jag lägger ner ytterligare hundratals timmar på att kontakta privata hyresvärdar i onödan.
Citera
2024-02-07, 15:18
Bannlyst
Jag har inget kontrakt själv, och är inte heller intresserad av att bo inne i stan men en nära till mig fick nyligen förstahandskontrakt på guldläge i Vasastan. Hon är en duktig säljare och hörde helt ekelt av sig till olika privatvärdar och fick det den vägen.

Inga köer, bara surr.
Citera
2024-02-07, 16:05
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har inget kontrakt själv, och är inte heller intresserad av att bo inne i stan men en nära till mig fick nyligen förstahandskontrakt på guldläge i Vasastan. Hon är en duktig säljare och hörde helt ekelt av sig till olika privatvärdar och fick det den vägen.

Inga köer, bara surr.

Vilken dröm! Vet du hur hon kontaktade dem? Telefon/mejl/brev?
Citera
2024-02-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Ja, som frågan lyder:
1) vilket år fick du ditt förstahandskontrakt?
2) hur fick du tag på förstahandskontraktet?
3) var det av en privat eller ”vanlig” hyresvärd?

Jag har sökt hyresrätt aktivt i femton års tid. Jag har 15 års kötid i Stockholms stads bostadsförmedling men jag är säkert ytterligare 15 år från att få en 3-5 rummare som inte ser ut som ett miljonprojekt. Jag har även koll på Wåhlins dagligen.

I två omgångar har jag skickat personliga brev till totalt cirka 250 privata hyresvärdar i hopp om att få napp, men fick endast svar av ett fåtal som i princip sa att alla hyresrätter byts och att de sällan/aldrig får några större lägenheter lediga. Jag har nu identifierat ytterligare 400 hyresfastigheter i Stockholm vars ägare jag tänkt kontakta per brev. Jag börjar tappa hoppet, men hör gärna av andra som faktiskt lyckats i hopp om lite inspiration innan jag lägger ner ytterligare hundratals timmar på att kontakta privata hyresvärdar i onödan.

Var bor du nu? Om du bor i hyresrätt kanske ett byte eller internkön hos värden är snabbast.
Fick mitt hyreskontrakt så på 90 talet.
Citera
2024-02-07, 16:12
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Var bor du nu? Om du bor i hyresrätt kanske ett byte eller internkön hos värden är snabbast.
Fick mitt hyreskontrakt så på 90 talet.

Bor inte i hyresrätt.
Citera
2024-02-07, 16:13
Medlem
1) 2011-2012 någonstans
2) jag har hyresvärdar som kunder och frågade då jag sökte boende efter utflytt från föräldrahemmet. Ena kunden erbjöd boende i midsommarkransen och den andre på södermalm
3) privat hyresvärd, stort bolag, den andre också privat och ett mindre bolag.
Citera
2024-02-07, 16:16
Medlem
Citat:
Bor inte i hyresrätt.

Då är den dörren stängd, annars hade en bytescirkel kunnat vara till god hjälp.

Jag antar att du står i bostadskö. 15 års kötid borde kunna rendera ett hyfsat kontrakt i närförort.
Du kanske kan ta ett sånt bo nåt år i Bromma eller fruängen eller nåt och hålla koll på bytescirklar. Borde gå snabbare än att vänta 15 år till i kön.
Citera
2024-02-07, 16:24
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Då är den dörren stängd, annars hade en bytescirkel kunnat vara till god hjälp.

Jag antar att du står i bostadskö. 15 års kötid borde kunna rendera ett hyfsat kontrakt i närförort.
Du kanske kan ta ett sånt bo nåt år i Bromma eller fruängen eller nåt och hålla koll på bytescirklar. Borde gå snabbare än att vänta 15 år till i kön.

Har svårt att se att någon skulle vilja byta sin sekelskiftes-fyra i innerstan mot en tvåa i Bromma eller Fruängen, det ska till en jäkla avancerad bytescirkel i så fall…
Citera
2024-02-07, 16:25
Bannlyst
Citat:
Vilken dröm! Vet du hur hon kontaktade dem? Telefon/mejl/brev?
Telefon, säkerligen. Det är där man får en chans att presentera sig på riktigt. Mail är bara skit.

Min polare stod 30 år för en lägenhet nära Roslagstull.
Citera
2024-02-07, 16:26
Medlem
Citat:
Har svårt att se att någon skulle vilja byta sin sekelskiftes-fyra i innerstan mot en tvåa i Bromma eller Fruängen, det ska till en jäkla avancerad bytescirkel i så fall…

Det är vanligare än man kan tro. Folk skiljer sig eller byter fas i livet.

Det finns hopp.
Citera
2024-02-07, 16:36
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
1) 2011-2012 någonstans
2) jag har hyresvärdar som kunder och frågade då jag sökte boende efter utflytt från föräldrahemmet. Ena kunden erbjöd boende i midsommarkransen och den andre på södermalm
3) privat hyresvärd, stort bolag, den andre också privat och ett mindre bolag.
Grattis! Var det någon anställd på ett privat fastighetsbolag som du fick lägenhet av eller var det liksom ”Arne Nilsson” som ägde fastigheten som privatperson?
Citera
2024-02-07, 16:41
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Telefon, säkerligen. Det är där man får en chans att presentera sig på riktigt. Mail är bara skit.

Min polare stod 30 år för en lägenhet nära Roslagstull.
Riktigt deppigt med 30 år för Roslagstull. Är det en etta eller tvåa som din vän i Vasastan fått eller större än så? Det verkar gå en gräns ungefär vid två rum, allt större än så blir sällan ledigt.

Jag har skickat fysiska brev då det känts minst påträngande. En del fastighetsägare är ju gamla tanter på Östermalm som äger en massa fastigheter som privatperson, känns alldeles för påträngande att ringa hem till någon... Är det ett privat fastighetsbolag däremot känns det mer okej att ringa deras kontor såklart, men det är sällan de har ett bemannat kontor. Ofta brukar de anlita någon extern fastighetsförvaltare/skötare som de hänvisar till som kontaktperson, men det externa företaget har ingen insyn i uthyrningen. Det är en djungel helt enkelt.
Senast redigerad av gasprox 2024-02-07 kl. 16:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in