2024-02-07, 13:02
Medlem
Sundhetsstyrelsens avatar
Gamlingarna borde ha telefoner där bara vitlistade nummer släpps fram (finns som feature i truecaller tex)
Citera
2024-02-07, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Krav att bankerna ringer upp vid överföring av stora belopp kan ju vara vettigt. Kanske att dom ringer en kontaktperson om det är äldre personer. Sedan är det upp till släktingar att prata med sina gamla och påtala problemet. Tyvärr så är det många gamlingar som är helt ensamma.
Mycket bra förslag. Alla äldre borde ha en gode man, som kan överse alla transaktioner och varna. Samt att släktingar pratar med sina äldre. Tyvärr är det många gamlingar som lever ensamma.
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, alla i riksdagen suger.
Exakt, fastän vi har 8 partier.
Citera
2024-02-07, 13:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Eller 2 stegs verifyering.. SEB har det på SMS.. Är det ett nytt konto och stora belopp, så kanske man ka ha en spärra 24 timmar. Sedan låt kunden ställa in olika profiler på sitt konto, vill man ha extra skydd dvs 2 stegs verifyring 24 timmars spärr att röra pengarna, uppmana äldre kunder att aktivera ett sådant skydd.

Alla mina kort och som du säger SEB som är min bank har detta idag. Men det hjälper ju inte om gärningsmännen ringer upp och lurar en. Blir ju bara ett extra steg för dem i lurandet.
Citera
2024-02-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Det är ju det som är så viktigt för Diamant Salihu; att inte låta svenskarna veta att det är de stackars "flyktingarna" man hjälpt på alla sätt och vis som nu sitter i Spanien och lurar gamla svenskar på sina pensioner.

Fy fan för alla som hjälpt till att göra Sverige till ett jävla rasblandat rövhål.

Har mer mer primitiva kulturer, låg intelligens och dålig genetik, uppfostran o.s.v. och göra.

Känner hur många invandrare som helst som är väldigt skötsamma och aldrig skulle kunna begå brott. Dessa är också väldigt kritiska till dessa som missköter sig.
Citera
2024-02-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaraxacumVulgare
För ett tag sedan utsattes jag för ett relativt ”enkelt” försök till bedrägeri. Jag hade lagt ut en grej på Marketplace och fick ett svar på taskig svenska. Köparen, med ett udda utländskt namn, arabiskt eller rumänskt kanske, var synnerligen på. Han kunde inte hämta varan själv eftersom han jobbade (redan där blev jag lite misstänksam) utan skulle anlita ett känt transportföretag (varpå jag tänkte ”kanske egenföretagare”).
Sedan kom det! Varan, för ett par hundralappar, måste försäkras och jag(!) skulle betala försäkringen, varpå jag skulle få tillbaka de pengarna, en tusenlapp, och betalningen för köpet i ”kuvertet”. Där tog det stopp! Efter hot om gruvliga straff, som Polisen och transportföretaget skulle utdöma, försvann ”köparen” från Fb.
”Fakturan”, där anvisningar för inbetalningen fanns, var ett skämt både i layout och språk. Samtidigt förstår jag att det är lätt, om man ”tror alla om gott” (tillit som en del jurister kallar det), att trilla dit.
Det är möjligt att jag blev utvald(!) pga min höga ålder.

Det är standard BOT-scam på marketplace. BOTar gör detta hela tiden till alla.
Citera
2024-02-07, 13:30
Bannlyst
Citat:
Alla mina kort och som du säger SEB som är min bank har detta idag. Men det hjälper ju inte om gärningsmännen ringer upp och lurar en. Blir ju bara ett extra steg för dem i lurandet.

Men banken säkerhets avdelning får lite mer tid på. Jag har min pengar på en nich bank, vill ta ut alla min pengar får jag vänta 2-3 dagar. Jag kan bara ut pengar till förbestämda konto.
Citera
2024-02-07, 13:31
Medlem
Citat:
Handelsbanken gjorde 10 miljarder i vinst senaste kvartalet, VD sitter och halvgråter över några babbar som bedrar gamlingar på struntsummor i sammanhanget. Vem är den riktiga bedragaren egentligen? 10 miljarder på tre månader...

Det kanske inte är struntsummor för gamlingarna som blir av med dom? Bankernas övervinster är ett annat kapitel.
Citera
2024-02-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Det kanske inte är struntsummor för gamlingarna som blir av med dom? Bankernas övervinster är ett annat kapitel.
Precis. Och bara för det ena verkar värre betyder det inte att det andra är ok.

Riktigt jävla lågt att göra så. Det är undermänniskor som blåser tanter, eller någon överhuvudtaget.
Citera
2024-02-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att en 25-åring inte drabbas beror mest på att de inte har lika mycket bankbesparingar som de flesta 70 -80-åringar. Inte på att 25-åringen skulle vara smartare.
Handlar inte om smarthet utan naivitet och digitalt utanförskap.

Många äldre borde inte ha Bank ID utan en God man!

Har svårt att tycka synd om idioterna, man har ju varnat för detta i många många år.
Citera
2024-02-07, 13:44
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen

Missade du "i sammanhanget"?
Citera
2024-02-07, 13:56
Medlem
För ett par år sedan jobbade jag på ett företag som hade en hel del dörrknackande säljare. I och med min roll på företaget, så hade jag insyn i det mesta - och det var skrämmande att se.

Svenska säljare presterade ok, medan arabiska namn alltid toppade listorna hos försäljarna.

Sen kom anmälningarna. Det var anmälan efter anmälan, över hela landet!

Säljare med arabiska och albanska namn anmäldes för allt möjligt, från att ha ljugit om avtal, till att ha hotat pensionärer och utgivit sig för att vara från myndigheterna. Notera att det här handlar om säljare utspridda över hela landet, utan någon kontakt eller relation med varandra. Bara slumpmässiga invandrare.

På ett år dök det upp över 100 anmälningar och inte en enda gång var säljaren svensk. Det var heller inte ovanligt att någon ur säljarens familj var med på bedrägerierna.

Det är skamligt och pinsamt att se vad som blivit av Sverige. Sånt här händer dagligen.
Citera
2024-02-07, 14:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
För ett par år sedan jobbade jag på ett företag som hade en hel del dörrknackande säljare. I och med min roll på företaget, så hade jag insyn i det mesta - och det var skrämmande att se.

Svenska säljare presterade ok, medan arabiska namn alltid toppade listorna hos försäljarna.

Sen kom anmälningarna. Det var anmälan efter anmälan, över hela landet!

Säljare med arabiska och albanska namn anmäldes för allt möjligt, från att ha ljugit om avtal, till att ha hotat pensionärer och utgivit sig för att vara från myndigheterna. Notera att det här handlar om säljare utspridda över hela landet, utan någon kontakt eller relation med varandra. Bara slumpmässiga invandrare.

På ett år dök det upp över 100 anmälningar och inte en enda gång var säljaren svensk. Det var heller inte ovanligt att någon ur säljarens familj var med på bedrägerierna.

Det är skamligt och pinsamt att se vad som blivit av Sverige. Sånt här händer dagligen.

Inte förvånad, svenskar har ett samvete oftast, det har inte dom inte det är bara ett mål att köra över och lura andra så bra dom kan. Om inte bankerna ändrar sina rutiner och skärper kontroller så kommer problemet inte försvinna direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in