2024-02-10, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Du tycks helt förhäxad av Svartenbrandt och hans gärningar. Det finns faktiskt polismord som begicks redan på 60-talet men det kanske inte ingår i din historiebeskrivning....

Antingen är du dum i huvudet eller så väljer du att tolka mej som fan läser bibeln. Polismord har förekommit under 1900 talet och även där innan oxå. Gustaf V stjärt kompis Kurt Haijby begick ett polismord 1923.

Den händelse som jag skrev i tidigare inlägg där Svartenbrandt sprajade med en Ak4 i en piketbuss, där dog inga poliser. Men jag försöker framför som budskap är brottsligheten har bivit grövre, än den var på 70 och 80 talet hade vi ett dussintals grova brottslingar och idag ha vi importat den här brottsligheten oftast MENA och Östra Afrika, därav finns fler som gröver kaliber än Svartenbrandt och Clark hade.
Citera
2024-02-10, 13:06
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Förstår hur du menar. Men... "Säkrare när "Agda" behövde uppsöka banken själv" tror jag knappast. Då skulle det råda fler överfallsrån än vad de gör idag för att komma åt kontanter och bankkort. Rånarna ändrar sig bara efter hur systemet ser ut. Sen den tiden och byråkratin det skulle ta om kunder behövde söka sig till banken för minsta lilla vill jag inte ens tänka på.
Jag håller med. Redan idag så klagas det mycket på att bankerna ifrågasätter diverse konstiga transaktioner, och jag vill inte ens tänka på hur det skulle bli om alla människor i praktiken skulle fråntas rätten att förfoga över sina tillgångar bara för att Agda inte klarar av det.

Jag tror att lösningen (utöver hårdare tag mot bedragarna) är att man helt enkelt använder sig av förvaltare i betydligt större utsträckning än man gör idag. Kanske till och med i kombination med uppsökande verksamhet, där man från samhällets sida hittar Agda innan bedragarna och helt enkelt ger henne en förvaltare. Med denna lösning så skulle man även komma åt de lagliga bedrägerierna, d.v.s. telefonförsäljning.
Citera
2024-02-10, 13:07
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Absolut och det är ju en väsentlig skillnad på Hasse som brände hemma eller Anders som baxar cyklar för att finansiera sitt beroende när det har vuxit fram ett helt kriminellt eko-system som tom försöker köpa vårdcentraler och verkar på andra sätt inom näringslivet. Detta är systemhotande.
Ja, absolut men vi minns också ett otal svenskar som försökt lura myndigheter genom åren.
Citera
2024-02-10, 13:24
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Antingen är du dum i huvudet eller så väljer du att tolka mej som fan läser bibeln. Polismord har förekommit under 1900 talet och även där innan oxå. Gustaf V stjärt kompis Kurt Haijby begick ett polismord 1923.

Den händelse som jag skrev i tidigare inlägg där Svartenbrandt sprajade med en Ak4 i en piketbuss, där dog inga poliser. Men jag försöker framför som budskap är brottsligheten har bivit grövre, än den var på 70 och 80 talet hade vi ett dussintals grova brottslingar och idag ha vi importat den här brottsligheten oftast MENA och Östra Afrika, därav finns fler som gröver kaliber än Svartenbrandt och Clark hade.
Jag har förstått att du är fixerad.

All brottslighet över hela världen har blivit grövre även om du inte märker det från ditt pojkrum om du inte söker efter det och kollar utländsk brottshistorik och statistik.
Det som förekommer mellan gängen är definitivt mer grovt där folk använder mer skjutvapen än kniv men frågan är om du försöker bevisa något annat än det.

Jag tycker allmänt att du verkar ha vissa svårigheter med din bevisföring på grund av din låga förmåga till att se vad som för övrigt händer i kriminella kretsar runt om i världen och vad som händer i världen vad beträffar tillgång till vapen.

Gamla amerikanska krigsvapen finns över hela världen och de blir bara fler och billigare och för vår svenska del förekommer mycket gamla vapen och bomber från Balkan.

Du skulle behöva en längre genomgång om varför brottslighet uppstår.
Citera
2024-02-10, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag har förstått att du är fixerad.

.
Du har inte försått någonting, så diskussionen är härmed avslutad för min del.
Citera
2024-02-10, 13:31
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Du har inte försått någonting, så diskussionen är härmed avslutad för min del.
Det låter bra med tanke på att du inte hade något att tillföra till diskussionen mer än välkända högerfloskler.
Jag kände själv att du hade samma låga nivå som många andra här på FB.
Citera
2024-02-10, 15:41
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Mass-SMS används ju även till bra och icke kriminella syften: tex för att påminna olika föreningars medlemmar och en händelse.

Då bör det rimligtvis finnas ett nummer som är känt? Inte ett nytt som spammar?
Citera
2024-02-10, 19:23
Medlem
När kommet en "dumpen hardcore" för dessa bedragare?

Jag ställer gärna upp som gammal tant och agerar lockbete, eller spårar upp bedragarna.
Citera
2024-02-10, 19:58
Medlem
Citat:
Det är verktyg som behövs i moderna Sverige. Det är inte fel på dessa tjänster, det är samhället som har för liberala straff för dem här typen av brott som beskrivs i TS.

Du kan låsa in hur många som helst. Men så länge möjligheterna finns så kommer bedrägerierna och stölderna att fortsätta.
Vem eller vilka som är värda att lura finns bara ett eller några knapptryck bort
Citera
2024-02-10, 23:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med. Redan idag så klagas det mycket på att bankerna ifrågasätter diverse konstiga transaktioner, och jag vill inte ens tänka på hur det skulle bli om alla människor i praktiken skulle fråntas rätten att förfoga över sina tillgångar bara för att Agda inte klarar av det.

Jag tror att lösningen (utöver hårdare tag mot bedragarna) är att man helt enkelt använder sig av förvaltare i betydligt större utsträckning än man gör idag. Kanske till och med i kombination med uppsökande verksamhet, där man från samhällets sida hittar Agda innan bedragarna och helt enkelt ger henne en förvaltare. Med denna lösning så skulle man även komma åt de lagliga bedrägerierna, d.v.s. telefonförsäljning.
Att stoppa den här typen av brottslighet är verkligen inte enkel. Det där med förvaltare låter kanske bra men jag tror att det är i praktiken ogenomförbart. Vem ska bestämma vem som ska bli satt under förvaltning? Ska man testa alla över 80? Det är en halv miljon att testa. Hur ofta ska de i så fall testad? Varje år? Eller ska man bli omyndigförklarad automatiskt när man går i pension?

Var ska vi få tag på alla förmyndare? Det kommer att behövas tiotusentals. Hur ska vi garantera att förmyndarna är ärliga? Brottslingarna kommer givetvis att infiltrera den yrkesgruppen. Likaså kommer brottslingarna att utge sig för att vara förmyndare och komma åt pengarna på det sättet.

Jag minns förresten en händelse där en person som var just förmyndare själv blev lurad av telefonbedragare. Eftersom han hade inlägg till alla sina klienters bankkonton kunde bovarna tömma både förvaltarens och och klienternas bankkonton.
Citera
2024-02-11, 00:36
Medlem
De får tydligen tele listor eller skickar mass sms till grupper typ med samma förnamn och ålderspann (typ födda 30-40 tal.)
Vem säljer dessa sorterade listor? Darknet, SCB?

Varför tänker inte folk praktiskt?
Senast redigerad av popll 2024-02-11 kl. 00:49.
Citera
2024-02-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
https://ibb.co/Qkmbv1q
https://ibb.co/0DZnZYs
https://ibb.co/HrRNb29
https://ibb.co/54qLwpL

Timm* Salone*

*=y, n

Bedragaren har inte ens orkat byta ut sin profilbild på instagram efter reportaget. Har samma kläder i reportaget, som på instagram. Polisen i både Marbella och Sverige är sedan länge väl medvetna om han och hans vänners förehavanden, men väljer aktivt att inte agera.

haha vilken sopa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in