Resultat: Får man torka på nästas tvättid i er tvättstuga? (Förtydligande i 1:a inlägget)
Ja
47,53%
183 röster
Nej
52,47%
202 röster
2024-02-07, 05:51
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Teknisk sett ska man väl kunna boka tvättstuga klockan 12 för att torka sina kläder klockan 12, om man t ex har handtvättat i sin lägenhet. Då funkar det inte att någon annan använder torktumlaren eller torkskåpet klockan 12.

Nu får du ge dig. Handtvätta i lägenheten? Då får du väl förfan torka skiten i lägenheten oxå. Kom inte här och ta upp torkplats med dina äckliga gamla handtvättade kalsonger.
Citera
2024-02-07, 06:01
Medlem
Adlibriss avatar
Ingen aning. Får och får... Vad jag däremot vet är att tvättstugor liksom allt annat INTE får ha andra bestämmelser än vad lagen i landet tillåter. De får ha det men då är det inga bestämmelser utan bara tomma ord. Vad står det i lagen om tvättstugor? Står det något att man inte får tvätta på andras tider?
Citera
2024-02-07, 07:43
Avstängd
Galejans avatar
Om man kommer överens med varandra att det är okej så är det givetvis okej men jag skulle bli ganska sur om någon granne tog sig rätten att gå in bland min tvätt för att tömma torktumlaren, särskilt om grannen tog det som någon slags självklarhet att han får röra runt i tvättstugan under mina timmar. Han har haft hela jävla förmiddagen på sig, har han inte fått tvätten torr under den tiden för han hänga den på en ställning i sitt eget vardagsrum.
Citera
2024-02-07, 08:50
Medlem
Knepigt med folk som ska vara inne i tvättstugan och hålla på samtidigt som man är där själv. Bara för att man bor i lägenhet behöver det inte betyda att man vill ha samröre med grannarna, på sin höjd hälsar man eller knappt det.
Senast redigerad av LilaGubben 2024-02-07 kl. 08:59.
Citera
2024-02-07, 09:03
Medlem
Banditas avatar
Tror faktiskt inte vi har några specificerade regler om detta. Enda regeln jag vet om (utöver att man håller sig till sina tider) är att om ett bokat pass inte har påbörjats inom en halvtimme så får någon annan ta tiden. De flesta här i huset är dock schyssta och väntar iallafall 1-2 timmar innan andras bokade tider plockas.
Och kommunikation verkar funka bra här också. Så det är nog aldrig någon som säger nej till att föregående tvättare använder torkrum eller torktumlare tills dess att den som har den pågående bokningen behöver dessa.
Citera
2024-02-07, 09:51
Medlem
Vi är bara 8 lägenheter i samma hus och det är tre 5-timmars pass per dag. Går även boka två på raken, så hinner man inte tio timmar får man ta och kamma till sig
Citera
2024-02-07, 09:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Frågan huruvida det är standard eller inte dök upp i en tråd. Därför startar jag en omröstning för att få se hur det ligger till. Jag har själv aldrig varit med om en tvättstuga där tvättid och torktid är lite förskjutna, och jag har ofta undrat varför inte alla har det så.

Så för att förtydliga. I en del tvättstugor är det så att om du bokar tiden 12-16 så ska tvätten vara avslutad till 16, men du får använda torkskåp och torktumlare fram till 17, och på samma sätt får du själv räkna med att någon torkar fram till 13 medan du tvättar. Har hört om både en halvtimme och timme. Har som sagt aldrig varit med om det själv. Frågan är självfallet bara relevant för er som har delad tvättstuga.

Så hur är det för er?
Upplevt precis samma som du. Exakt så. Torken, men inte tvättningen, går över på den andres tid. Så vi står ofta och plockar tvätt i par. När jag stoppar in första tvätten så tar den andra ut, eller in i torkskåp, och när jag plockar ut första tvätten, så packar den andra hem alla sina grejer. Sen gör jag likadant.
Citera
2024-02-07, 09:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Knepigt med folk som ska vara inne i tvättstugan och hålla på samtidigt som man är där själv. Bara för att man bor i lägenhet behöver det inte betyda att man vill ha samröre med grannarna, på sin höjd hälsar man eller knappt det.
Oj, det där får du vänja dig med alt skaffa egen maskin.
De flesta större bostadsområden har en eller två gemensamma tvättstugor där man träffar grannar hela tiden. Det är bara trevligt. Lite bokhyllor för återanvändande av böcker.

När jag bodde inne i Stockholm hade vl en liten vind med två maskiner och torktumlare bara. Där skrev man upp sin tid med blyertspenna och papper innan ett mer modernt system kom.
Citera
2024-02-07, 09:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Vi är bara 8 lägenheter i samma hus och det är tre 5-timmars pass per dag. Går även boka två på raken, så hinner man inte tio timmar får man ta och kamma till sig
Lyx. Normen är väl att man får 3 eller 4 timmar på sig
Citera
2024-02-07, 10:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Japp jag slår det hemma
Jag tvättar när jag vill dygnet runt 7 dagar i veckan
Har 140 kvm att hänga min tvätt på
Jag behöver inte bråka med folk om skitsaker eller gömma mina smutsiga trosor för jag skäms
Hahahahahahahahhaha
Så jävla skönt med egen tvättmaskin
Det är skönt med egen tvättmaskin. Synd bara att de tar så lång tid på sig - två timmar istället för 45 minuter som Wascator i tvättstugan.

Det ÄR skönt med egen tvättmaskin, men lite snårigt att lägenheten blir tvätteri då all blöt tvätt ska hängas upp på tork. Jag har inte torktumlare och brukar inte använda den ändå på kläder, utan dem hänger jag upp på plastgalgar så de hänger rakt, slätt och snyggt.
Tumlare funkar ju ändå bara bra för handdukar.
Citera
2024-02-07, 10:43
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Är det här alltså något du ofta funderat på? Det låter som du lever ett bekymmersfritt liv, alternativt att du har större problem än att torka tvätt.
Lite av en kombo faktiskt. Men jag jobbar som mitt programmerare, så min hjärna är alltid inställd på att optimera saker.
Citera
2024-02-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hade delad tvättstuga för ett antal år sen och då gällde en timme torktid efter bokad tid.
Är väl mest vettigast, torktiden är exkluderad i tvättiden, låt oss säga att du har tvättid 13:00 till 17:00, du kör tvättmaskinen till 17:00 och har marginalen en timme i torkrummet. Nästa bokning börjar 17:00 men den personen hinner inte till torkrummet förrens till 18:00. Plockar du bort dina kläder 17:00 så står ju torkrummet tomt i en timme,
Så har jag uppfattat det.

Sen finns massa egna påhittade regler som någon stolle har hittat på och som sedan sprids vidare muntligt som "sanning".
På ett ställe var "regeln" att om någon som har bokat tid inte dyker upp inom 15 minuter så är det fritt att ta över.
Haha, det wt och andra mindre begåvade som inte orkar tänka själv som går på dessa rykten.
Tänk någon som jobbar sent och har som enda möjlighet att boka sista tiden 17:00 till 21:00. Den personen hinner inte till tvättstugan 17:00 utan kanske 18:00, om "15 minuter regeln" skulle gälla tar någon annan hens tid...,
Räcker med sunt förnuft.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-02-07 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in