2024-02-06, 13:09
Medlem
Vad vet vi? Någon som vet vem det är?

Citat:
En svensk man med koppling till Foxtrot har gripits i Kairo.
Egyptisk polis slog till efter att Finland utfärdat en arresteringsorder.
”UD kan bekräfta att en svensk man i 40-årsåldern frihetsberövats i Kairo”, skriver UD i ett mejl.

Aftonbladet
Senast redigerad av Bekannelse 2024-02-06 kl. 13:33.
Citera
2024-02-06, 13:32
Medlem
JustTrollings avatar
"Svensk". Sannolikheten att det rör sig om en svensk är väl extremt litern? Det är med stor sannolikhet en rasfrämling, förmodligen muslim.

Hoppas han får smaka ordentligt med batong från egyptisk polis.

En svensk man, hemmahörande i Uppsala, har gripits i Egyptens huvudstad Kairo...
I Finland ska mannen vara misstänkt för bland annat narkotikabrott. I Sverige ska mannen vara dömd för bland annat narkotika- och trafikbrott.
https://www.expressen.se/nyheter/var...pen-i-egypten/
Egyptisk polis slog till efter att Finland utfärdat en arresteringsorder.
Bland annat ska han ha gripits i en bil för några år sedan. I samband med det hittade polisen en stor summa pengar i kontanter i fordonet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ipen-i-egypten
Citera
2024-02-06, 13:33
Medlem
Intressant koppling till Finland alltså och 40-årsåldern, har inte hunnit söka men finns väl någon tråd kopplad till Finland från förra året har jag för mig men inte följt den.

"Mannen misstänkt för bland annat narkotikabrott i Finland och egyptisk polis grep honom efter att Finland utfärdat en internationell arresteringsorder."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...gripen-i-kairo
Citera
2024-02-06, 13:40
Medlem
PreciousStoness avatar
Om jag minns rätt så ska det finnas en tråd på flashback där denna man som nu har gripits i Egypten förekommer namngiven.
I tråden ombads 2 (ev. 3) personer att kliva ur en bil som stoppats på en storstadsgata utav polisen. En utav männen hade vid visitering narkotika på sig, och i bilen fann man en större mängd kontanter.

Har en magkänsla av att det möjligen skulle kunna vara denna 40+ narkotikabrottsdömda som bor/bott i Uppsala och tidigare har verkat för Foxtrot.
Citera
2024-02-06, 15:35
Medlem
Inte samma Finska ärende som det fanns kopplingar till yngre i Dödspatrullen va?
Citera
2024-02-06, 15:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
Inte samma Finska ärende som det fanns kopplingar till yngre i Dödspatrullen va?
Den tanken slog mig med. Sålde de verkligen för Foxtrot?

Dock vet jag inte något om en svensk medborgare från Uppsala i 40års åldern i det fallet, någon annan som minns?

(FB) Tre från Dödspatrullen gripna misstänks för grovt narkotikabrot i Finland 2023-06-08

(FB) Grovt vapenbrott med kopplingar till Dödspatrullen, Stockholm, 2023-07-28
Senast redigerad av Pandalina4 2024-02-06 kl. 15:52.
Citera
2024-02-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Dock vet jag inte något om en svensk medborgare från Uppsala i 40års åldern i det fallet, någon annan som minns?

(FB) Tre från Dödspatrullen gripna misstänks för grovt narkotikabrot i Finland 2023-06-08

Nej, det har inte funnits någon äldre svensk medborgare. Svenska medborgarna (DP) var i 21-25 år. Om det inte kommit fram något nytt.
Citera
2024-02-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Där ser man. Har missat den här artikeln.

https://svenska.yle.fi/a/7-10047838

Citat:
Dödspatrullen har fört den ökända Kurdiska rävens droger till Finland, enligt polis.

Enligt den svenska polisen Mats Lindström köper Dödspatrullen droger från det svenska kriminella gänget Foxtrot, som leds av Rawa Majidin, eller Kurdiska räven som han ofta kallas.

– Foxtrot är som en slags grossist varifrån Dödspatrullen beställer droger för att sedan förmedla dem vidare, sade Lindström när han hördes i Helsingfors tingsrätt förra veckan.
Citera
2024-02-06, 16:19
Medlem
Från artikeln ovan som är från december. Den här narkotikan som Foxtrot skickade till Finland. Det måste väl finnas en mottagare för Foxtrot med som säljer vidare? Kanske varit den här mannen.

Citat:
Rävikoner och FOX-pseudonym

I Finland är det centralkriminalpolisen och Helsingforspolisen som ansvarat för undersökningen i Dödspatrullen-härvan.

I deras förundersökningsmaterial kopplas härvan inte direkt till Kurdiska räven eller Foxtrot. I undersökningen har det ändå framkommit saker som tyder på en koppling till dem.

Enligt förundersökningen har gruppens pengar styrts från utlandet med hjälp av den krypterade meddelandetjänsten Signal. I en av mobiltelefonerna som undersökts har man hittat kontaktuppgifter med namnen KURDISH FOX 1% och FOX 1%%%%%.

I förhör har en person uppgett att FOX 1%%%%% är ”Rawa” och att KURDISH FOX 1% är ”Kurdish Rawa” och att de är en och samma person.

I bevismaterialet framgår det också att rävikoner hittats i bokföringen av narkotikan och även använts i olika chattar.

Marko Heinonen, som leder undersökningen, tar inte ställning till om centralkriminalpolisen utreder Kurdiska räven och Foxtrots kopplingar till Finland.
Citera
2024-02-06, 17:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Från artikeln ovan som är från december. Den här narkotikan som Foxtrot skickade till Finland. Det måste väl finnas en mottagare för Foxtrot med som säljer vidare? Kanske varit den här mannen.
Se där, ja lär vara en som skötte leveranser på plats i Finland för Foxtrot, så DP fick sitt.
Man 40-års åldern från Uppsala kan t.o.m vara någon Räven vuxit upp med typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in