2006-08-09, 10:11
Medlem
Ska man undvika att bli vän med dem?
Citera
2006-08-09, 11:18
Medlem
bjornebarns avatar
Nej, varför skulle de vara det?
Citera
2006-08-09, 11:30
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Att de kan ha svårt att kontrollera sina känslor och förstå andra människor. Lätt få vredesutbrott och bli aggressiva. Lite paranoida och reagera för ingenting.
Citera
2006-08-09, 12:01
Medlem
Cypresss avatar
Jag har fått hanskats med en person som lider av borderline. Knivhot förekom ganska ofta så både jag och många andra upplevde och hanterade denna personen som farlig.
Citera
2006-08-09, 12:03
Medlem
Psykiskt sjuka människor kan nog generellt anses vara lite farligare (för sig själva och sin omgivning) än friska dito.

Jag tycker inte att man behöver undvika vänskap med personlighetsstörda individer - undantaget de antisociala (psykopaterna)..
Citera
2006-08-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Psykiskt sjuka människor kan nog generellt anses vara lite farligare (för sig själva och sin omgivning) än friska dito.

Jag tycker inte att man behöver undvika vänskap med personlighetsstörda individer - undantaget de antisociala (psykopaterna)..

Psykopater nej tack. Jag har inte träffat så många med borderline och har svårt att uttala mig om dem.
Citera
2006-08-09, 19:09
Medlem
polyesterpams avatar
klart du inte ska undvika att vara van med en person med borderline. det vore att ta paranoia till en helt ny niva. klart att dessa personer ar mer emotionellt instabila, men det betyder ingalunda att de automatiskt ar farligare for andra.
Citera
2006-08-09, 19:20
Medlem
flowss avatar
Min erfarenhet är du får ta väldigt mycket mer skit - om du är nära vän det vill säga.
Citera
2006-08-09, 19:22
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Min erfarenhet är du får ta väldigt mycket mer skit - om du är nära vän det vill säga.
Jo, men å andra sidan så har de personer jag träffat och blivit nära vän med gett väldigt mycket i vänskapsrelationen.

Det är nog som att åka en riktig jävla berg-och-dalbana..
Citera
2006-08-09, 19:26
Medlem
Evaristos avatar
Borderlinare är ju inte heller lika allihop. Både svårighetsgraden och symptomen kan variera, och blandas upp med personens friska normala drag. Generellt kan man väl säga att i mindre nära relationer är det inte säkert att man öht märker av det. En person med borderline kan framstå som den mest sympatiska, charmerande och välanpassade människa du nånsin träffat. Men när relationen djupnar får man se baksidan, och den kan vara mycket besvärlig att hantera. Om man vet eller tror att personen har borderline så ska man inte nonchalera det. Visst går det att ha en relation, men man ska veta vad man ger sig in på. Det gäller att ta reda på mycket om problematiken och bestämma sig om man tror sig kunna hantera det. Jag tror dock att det är ovanligt att borderlinepersoner är rent fysiskt farliga för andra utöver ren vårdslöshet. De är nog farligast för sig själva.
Citera
2006-08-09, 19:26
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jo, men å andra sidan så har de personer jag träffat och blivit nära vän med gett väldigt mycket i vänskapsrelationen.

Det är nog som att åka en riktig jävla berg-och-dalbana..

Ja, och ju närmare man står dem desto sämre berg-och-dalbana är det.

Man orkar inte mer tillslut.
Citera
2006-08-09, 19:28
Medlem
karma chamelions avatar
jag skulle inte säga att det är farligt, men det är inte speciellt kul i längden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in