2024-02-05, 21:08
Medlem
Hej!

Nystartat AB. Förvaltning av fastighet och uthyrning. Liten del uthyrning kajak/kanot/cykel.
Förvärv av fastighet = 4.5mkr
Investering i renoveringar & system: 500 000:-

Tagit höjd för att backa 400 000 första räkenskapsåret.

Ränteavdraget utnyttjas till max, dvs 30% av den 5%-iga räntan av de inlånade 5mkr.

MEN, jag förstår det rätt i att ränteavdraget kvittas mot vinsten - men om vinsten är obefintlig? Kan jag i min kalkyl ändå tillgodoräkna mig avdraget?

/PP
Citera
2024-02-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsenPenis
Hej!

Nystartat AB. Förvaltning av fastighet och uthyrning. Liten del uthyrning kajak/kanot/cykel.

Ränteavdraget utnyttjas till max, dvs 30% av den 5%-iga räntan av de inlånade 5mkr.

MEN, jag förstår det rätt i att ränteavdraget kvittas mot vinsten - men om vinsten är obefintlig? Kan jag i min kalkyl ändå tillgodoräkna mig avdraget?

/PP

Var får du 30% från?
Är 5% den räntesats ni fått/kommer att få på fastigheten?
Aktiekapital?
Citera
2024-02-05, 21:56
Medlem
Citat:
Hej!

/PP

Inte vad jag vet, det är som vilken annan kostnad som helst - går man back i början har man inget att kvitta mot. Senare kan man utnyttja obeskattade reserver för att kunna kvitta förluster ett år mot vister tidigare år.

Det besta du kan göra (om ingen hittar något bättre) är att förlänga räkenskapsåret om du förväntar dig att du kommer göra vinst snart. Du kan ocksa i största möjliga mån ta upp inköpt som tillgångar i bolaget, skriva av så lite som möjligt och därmed skjuta på förlusten.

En annan möjlighet är att starta som enskild näringsidkare och ombilda till aktiebolag i senare läge. Som enskild näringsidkare har man nog större möjligheter att göra något av underskottet.

En tänkbar ide är att aktiebolaget lånar pengarna av ägaren till kompisränta. Då går du som ägare back på räntenetto som du kanske kan göra ränteavdrag för.
Senast redigerad av prostetnic 2024-02-05 kl. 21:58.
Citera
2024-02-06, 12:27
Medlem
Citat:
Hej!

/PP

Har du ett eget kapital i AB på mer än den förväntade förlusten? Underskott påverkar inte skatten förrän det finns ett överskott att kvitta mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in