2024-02-05, 12:35
Medlem
SmyghukareNs avatar
Det är förmodligen dom svindyra mötena i Davos som drar pengar, och det måste vi självklart solidariskt vara med och betala.

Om du inte förstår, gå in på följande sida, längre ned hittar du bokstaven "V" som i vendetta.
Och väl inne på v hittar du....?

https://www.weforum.org/partners/

I början av min länk hittar du även ett inlägg av mutkolven no1, Anna Borg som har miljonlön varje månad av oss samt naturligtvis miljoner extra i välvilliga skattefria bidrag.

Dom suger oss vita med sina eländiga men fiffiga upplägg, miljarder hit miljarder dit, bara ned i fickorna på sig själva.
Inget över till oss.
Citera
2024-02-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag frågar tvärtom efter en länk om nuons nuvarande värdering hos Vattenfall. De gav som sagt 90 miljarder. Värdet på energibolag har stigit enormt i Europa sedan augusti 2022 pga kriget.

Du säger att de andra har fel och ber dem själva visa det? Lite udda debatteknik, tycker du inte?
Citera
2024-02-05, 14:28
Medlem
Ökning av min abonnemangsavgift från 3628kr/år till hela makalösa 6156kr/år. Stor gård, 25A huvudsäkring.

Överföringsavgiften ökas från 16.40öre/kWh till 27.20öre/kWh.

Energiskatten ökas från 29.60öre/kWh till 33.20öre/kWh.

Hur i helvete kan sådana höga ökningar vara lagliga? Fortsätter det såhär måste jag nog hora ut mig framöver för att inte huset ska frysa sönder...
Citera
2024-02-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Ökning av min abonnemangsavgift från 3628kr/år till hela makalösa 6156kr/år. Stor gård, 25A huvudsäkring.

Överföringsavgiften ökas från 16.40öre/kWh till 27.20öre/kWh.

Energiskatten ökas från 29.60öre/kWh till 33.20öre/kWh.

Hur i helvete kan sådana höga ökningar vara lagliga? Fortsätter det såhär måste jag nog hora ut mig framöver för att inte huset ska frysa sönder...
Å, missade energiskatten också. Beklagar dina höjningar. Vad jag vet får elnätsägarna ta ut vad de vill. Och man kan ju inte gå till någon annan…
Citera
2024-02-05, 15:53
Medlem
Vattenfall är ett märkligt företag styrt av politiker. VDn har ju 1,5 miljoner i månadslön + typ 22 miljoner i årsbonus ?
Citera
2024-02-05, 17:55
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Å, missade energiskatten också. Beklagar dina höjningar. Vad jag vet får elnätsägarna ta ut vad de vill. Och man kan ju inte gå till någon annan…

Du missade grädden på moset. Moms på toppen.
Citera
2024-02-05, 18:02
Medlem
Luxuss avatar
Hurfan kan de motivera detta? De får ju redan in en djävla massa pengar eftersom de går med vinst. Del av vinsten bör ju återinvesteras, så att det är annat än girighet har jag svårt att se
Citera
2024-02-05, 18:14
Medlem
Tycker det är en bredrift att som elproducent lyckas gå med förlust, det är ju inte så att priset på att producera el har ökat trots att elpriset ökat.

Bra jobbat VDn och ledning förtjänar en bonus.

Sen vet jag inte varför vanliga dödliga ska betala för utbyggnad av elnätet så att elproducenter kan sälja el tillverkat i vårat land till våra idioter till grannar i Tyskland.

Låt Merkels kålsupare bekosta sin idiotiska nedstänging av kärnkraften själva.
Citera
2024-02-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Tycker det är en bredrift att som elproducent lyckas gå med förlust, det är ju inte så att priset på att producera el har ökat trots att elpriset ökat.

Bra jobbat VDn och ledning förtjänar en bonus.

Sen vet jag inte varför vanliga dödliga ska betala för utbyggnad av elnätet så att elproducenter kan sälja el tillverkat i vårat land till våra idioter till grannar i Tyskland.

Låt Merkels kålsupare bekosta sin idiotiska nedstänging av kärnkraften själva.

Fast det är inte elproducenten Vattenfall som vill ha mer betalt utan nätägaren Vattenfall. Det är klart att nätägaren ville ha betalt om de behöver bygga ut nätet i det nätområde de ansvarar för. Exporten till Tyskland går väl inte genom ett sånt lokalt elnät utan genom stamnätet.
Citera
2024-02-05, 18:22
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Vattenfall är ett märkligt företag styrt av politiker. VDn har ju 1,5 miljoner i månadslön + typ 22 miljoner i årsbonus ?

Ingen som orkar följa länken i min post?

Får väl bokstavera ut det - Vattenfall AB är penetrerarad av Klaus Schwab, vilket han gärna skryter med.

För under bokstaven "V" hittar vi ett av dom företag, som sponsrar WEF med okänt antal miljarder om året - just Svenska Vattenfall AB.

Och även VD på företaget en viss Anna Borg är medlem av WEF, och även hon penetrerad av Klaus Schwab.
Och mångmiljonbelopp i månaden, tydligen även 22 miljoner i bonus plus miljoner från den snälle farbror Schwab för att hon göder och föder honom med våra pengar.

Därav höjda priser för Vattenfalls kunder, pengarna måste in till WEF, annars blir farbror Schwab sur.

Lite kul detta, allt som flyger in i huvudet på farbror Schwab, kommer ut ur våra politikers munnar, naturligtvis är Ulf Kristersson medlem av muppkören WEF.

Så det är bara att slanta upp, leva lyxliv i Davos är dyrt och du måste betala.
Citera
2024-02-05, 18:26
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Den där Nuon affären biter oss fortfarande i ändan.

Den borde ju i dessa tider ha genererat miljarder men just det nuon finns inge mer ej heller utredningar om bedrägeri 90 miljarder rätt framför näsan på alla.
Citera
2024-02-05, 18:27
Medlem
Kosmos.s avatar
Sjukt att semi-privatisera något så fundamentalt för samhället som el. Skatteintäkter bör betala för elnätet, precis som det betalar för vägnätet.

Eftersom det inte är helt och hållet privatiserat utan en blandekonomi öppnar det också upp för korruption och oligopol där de stora elbolagen kan driva upp priser lite som de behagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in