2024-02-04, 22:41
Medlem
Madagascars avatar
Jag läste just Tjechovs novell Damen med hunden från 1899. Översättning Staffan Skott.

Folk tycker olika men någon kan kanske lyfta fram varför denna novell anses bra. Ska vara Tjechovs mest kända.

Historien och miljöerna är väl ok. Men deras kärlek känns platt och teatralisk. Huvudpersonens själsliv känns grunt. Dialogen styltig och ologisk - dialogen får mig att fundera på om någon någonsin temporalt geografiskt och socialt har talat på det viset. Titeln är nästan betydelselös. Jag gillar att slutet är öppet.

Så är det fel på mig som läsare eller vad är det jag missar? Jag kan som bakgrund upplysa om att jag inte läst någon rysk litteratur förutom Brott och Straff som jag tyckte engagerade mycket.

Vad tycker ni om novellen?

(Andra novelltips tas gärna emot)
Senast redigerad av Madagascar 2024-02-04 kl. 22:50.
Citera
2024-02-06, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag läste just Tjechovs novell Damen med hunden från 1899. Översättning Staffan Skott.

Folk tycker olika men någon kan kanske lyfta fram varför denna novell anses bra. Ska vara Tjechovs mest kända.

Historien och miljöerna är väl ok. Men deras kärlek känns platt och teatralisk. Huvudpersonens själsliv känns grunt. Dialogen styltig och ologisk - dialogen får mig att fundera på om någon någonsin temporalt geografiskt och socialt har talat på det viset. Titeln är nästan betydelselös. Jag gillar att slutet är öppet.

Så är det fel på mig som läsare eller vad är det jag missar? Jag kan som bakgrund upplysa om att jag inte läst någon rysk litteratur förutom Brott och Straff som jag tyckte engagerade mycket.

Vad tycker ni om novellen?

(Andra novelltips tas gärna emot)

Jag tycker han är bättre som dramatiker.

Jag läser iofs hellre romaner än noveller, men finns väl många noveller/novellsamlingar att välja på? John Updike, Joyce Carol Oates, Strindberg, Klas Östergren…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in