Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-14, 16:41
  #193
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du är helt okunnig om schack. Har du inte blivit GM som tonåring kan du glömma att nå toppen och trenden går mot allt yngre GM.
Även om trenden går mot yngre GM kvarstår faktumet att manliga spelare är i snitt betydligt äldre än sina kvinnliga motsvarigheter, 40 år versus 25 år. En stor skillnad faktiskt. Män deltar generellt i fler turneringar än kvinnor. De som har mer tävlingserfarenhet tenderar att få högre rating.

Citat:
Du saknar koll igen och fantiserar bara ihop saker för att du inte klarar verkligheten. Jag har som sagt var tränat min sambos dotter och varit med henne på tävlingar. Du har ingen koll alls.
När dina argument tryter kör du med försök till anekdotisk bevisföring. Har du också tränat hela världens döttrar och varit med dem på samtliga schackturneringar jorden runt?

Citat:
Du köper all feministpropaganda bara för att du inte klarar verkligheten. Dessutom var denna artikel 16 år gammal så vilken studie har gjorts och från vilken tidsepok, förhistorisk tid? Givetvis finns heller inget data som kan granskas där, bara åsikter. Feminister spottar ur sig ogrundade åsikter baserat på att de inte klarar verkligheten.
Även om studien råkar ha 16 år på nacken, så är den fortfarande högst giltig. Det har inte publicerats nyare studier sedan 2008-2009 som har kommit till andra slutsatser.

En tio år yngre studie (2018): https://phys.org/news/2018-01-women-chess-men.html

Enligt denna studie presterar kvinnor som spelar mot män bättre än förväntat baserat på deras officiella rating.

En nästan sprillans ny studie (2022): https://phys.org/news/2022-07-impact...ing-chess.html fick fram något annorlunda resultat:

Despite no evidence of an innate advantage for men, female expert chess players were found to make 11% more errors when competing against their male counterparts, while men were observed to continue playing longer—by 8% on average—against women even when they would normally have resigned against a man.

Förmodligen måste män spela längre tid (tänka mer strategiskt och/eller göra fler drag) för att besegra kvinnor. Nigel Short är tydligen inte den ende mannen som inte tål att förlora mot kvinnor.

Att dessa två studier fick till synes motstridiga resultat kan bero på att kön inte är en avgörande faktor för schackprestationer. Det kan också tyda på att kvinnor kan prestera på lika hög nivå som män eller till och med bättre när de möter dem i schacktävlingar.

Om kvinnor verkligen är medfött mycket sämre i schack än män skulle samtliga studier få samstämmiga resultat.

Kom ihåg att en enskild studie inte alltid kan generaliseras till hela populationen.

Ja, ja säkert bara ”feministpropaganda”.

Citat:
Nej samtliga schackspelare får inte sponsorer, långt ifrån, de flesta män i toppen har tagit sig dit utan det. Men lättare för en tjej att få det vilket syskonen Dan och Pia visar, de var rätt jämnstarka men Pia lyftes fram för hon var kvinna.
Möjligen i lilla Sverige, men generellt är det så att manliga schackspelare har lättare att få sponsorer. Samma sak ser du inom idrott och bollsporter.

Citat:
Jo det påstod du. Du hävdade att en större andel av männen hamnar i extremerna, både väldigt bra och dåliga. Men det är helt fel, kvinnorna är mer extrema på det sättet när vi ser på data från aktiva FIDE-spelare. Verkligheten går emot din feministpropaganda.
Nej, det gjorde jag inte. Det var urvalets storlek jag åsyftade, inte ratingen. Den manliga populationen av tävlande schackspelare är tio gånger större än den kvinnliga. Läs själv vad jag skrivit:

(FB) Schack topp 100 - inga kvinnor?
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Anledningen till att det finns så få kvinnor i schackeliten är att de är så få som utövar spelet. Denna stora skillnad kan nästan helt förklaras av statistiken (urvalets storlek) - 96 %. Ju större populationen är, desto bredare varierar de uppmätta poängen - klockkurvan får en längre svans. Och eftersom många fler män spelar schack än kvinnor är de bästa manliga spelarna extrema s k outliers på den här klockkurvan. Men om fler kvinnor spelar kommer några också att nå dessa ytterligheter, där tillsammans med männen. Det är ju självklart.

Individer i toppen är per definition sällsynta. Av två grupper med samma genomsnittliga prestanda och variation är det den större gruppen som har större sannolikhet att ha fler av dessa sällsynta toppförmågor. Ju större skillnaden i gruppstorlek, desto större är chansen att en större grupp kommer att ha fler exceptionella individer.

Citat:
Feministpropaganda som jag har bevisat är fel, med riktig data från verkligheten. Varför lyfter du okritiskt fram propaganda som bevisligen är felaktig?
Är seriösa forskares studier feministpropaganda? Kan du bevisa att Merim Bilalic, professor i kognitiv psykologi och tillika erfaren schackspelare, gör propaganda för feminism? Varför misstror du hans och andra forskares resultat och slutsatser? Är det för att de går emot din maskulinistpropaganda?

Nej, du har inte bevisat ett skit, det enda du har gjort är att göra skruvade tolkningar av FIDE:s statistiska data.

Citat:
Jag har gett dig data och mina analyser av det datat.
Du kan själv granska datat och se om min analys är korrekt eller felaktig.
Du är fri att peka på felaktigheter om du kan hitta det.

Datat är verkligheten och det visar det jag säger, det är inte subjekt tyckande.

Talande ändå att du köper feministpropaganda som inte baseras på data som du har analyserat men du förnekar data från FIDE som jag har gett dig. Propaganda är bättre än verkligheten enligt dig.
Nej, jag förnekar inte data från FIDE. Istället har jag presenterat vetenskapliga studiers förklaringar till varför ratingen ser ut som den gör.

Vilka slutsatser ledde dina så kallade analyser av FIDE:s data till? Kan du länka till studier som styrker dem? Jag väntar med olidlig spänning...
Citera
2024-02-14, 17:00
  #194
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Även om trenden går mot yngre GM kvarstår faktumet att manliga spelare är i snitt betydligt äldre än sina kvinnliga motsvarigheter, 40 år versus 25 år. En stor skillnad faktiskt. Män deltar generellt i fler turneringar än kvinnor. De som har mer tävlingserfarenhet tenderar att få högre rating.

Vad har du för källa på det? Jag redovisade inte åldern på de över 1 miljonerna FIDE-spelarna.
Och vad är din poäng, har kvinnorna sämre förmåga att bli äldre eller vad vill du säga?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
När dina argument tryter kör du med försök till anekdotisk bevisföring. Har du också tränat hela världens döttrar och varit med dem på samtliga schackturneringar jorden runt?

Det är ju bättre än vad du försökte med, du hade bara fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Även om studien råkar ha 16 år på nacken, så är den fortfarande högst giltig. Det har inte publicerats nyare studier sedan 2008-2009 som har kommit till andra slutsatser.

Nej mycket har ändrats på mer än 16 år men det största invändningen var att studien endast omfattade de 100 bästa tyska spelarna av vardera kön från den tiden. Då går det förstås inte dra några som helst slutsatser om varför män dominerar i toppen. Då ser man inte att kvinnornas normalfördelningskurva är vänsterjusterad med 400 ratingpoäng.

Sådana här leksaksundersökningar säger alltså inget vettigt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Möjligen i lilla Sverige, men generellt är det så att manliga schackspelare har lättare att få sponsorer. Samma sak ser du inom idrott och bollsporter.

Fast nu fantiserar du bara igen, du har inga data som styrker att kvinnliga schackspelare har svårare att få sponsorer.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Är seriösa forskares studier feministpropaganda? Kan du bevisa att Merim Bilalic, professor i kognitiv psykologi och tillika erfaren schackspelare, gör propaganda för feminism? Varför misstror du hans och andra forskares resultat och slutsatser? Är det för att de går emot din maskulinistpropaganda?

Nej, du har inte bevisat ett skit, det enda du har gjort är att göra skruvade tolkningar av FIDE:s statistiska data.

Det är inte en seriös studie när de använder 200 tyska toppspelare som underlag som sagt, se ovan.
Det enda de kan styrka med den studien är att män i toppen är bättre än kvinnor i toppen.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nej, jag förnekar inte data från FIDE. Istället har jag presenterat vetenskapliga studiers förklaringar till varför ratingen ser ut som den gör.

Vilka slutsatser ledde dina så kallade analyser av FIDE:s data till? Kan du länka till studier som styrker dem? Jag väntar med olidlig spänning...

Den studien av 200 tyska toppspelare för 16 år sedan säger inget om varför män är så mycket bättre än kvinnor. FIDES's data av över 1 miljon spelare avslöjar detta vilket jag har redogjort för inläggen i min signatur. Underlaget är mer än 5000 gånger större, omfattar spelare på samtliga nivåer, i alla länder och den är aktuell.

Studien du länkade till presenterade inte ens datat, eller metoderna som de använde för att dra sina slutsatser. En oseriös woke-studie alltså.
__________________
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2024-02-14 kl. 17:03.
Citera
2024-02-16, 00:18
  #195
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w

Studien du länkade till presenterade inte ens datat, eller metoderna som de använde för att dra sina slutsatser. En oseriös woke-studie alltså.

Alla töntstudier bleknar i förhållande till din ickepublicerade och icke peer reviewade alphachadlista.
Citera
2024-02-16, 03:50
  #196
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Alla töntstudier bleknar i förhållande till din ickepublicerade och icke peer reviewade alphachadlista.

Jag har publicerat data som du själv själv kan analysera. Datat kommer från FIDE med över 1 miljon schackspelare så det är inga åsikter, det är fakta.

Mina analyser baserat på dessa data kan du eller vem som helst granska, varsågod!
__________________
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2024-02-16 kl. 03:55.
Citera
2024-02-16, 17:13
  #197
Medlem
PeterNosters avatar
Skummade tråden och såg inget om det faktum att män har en logisk- och en känslomässig hjärnhalva medan kvinnor har två känslosamma hjärnhalvor.

Det ska vara så helt enkelt.
Citera
2024-02-17, 03:43
  #198
Medlem
Om jag inte missminner mig finns det en öppen internationell klass, där det sedan länge stått kvinnor fritt att utmana män på lika villkor, vilket Judit Polgar valde att göra. Ändå inga kvinnor på toppen. Det måste bero på patriarkatet...
Citera
2024-02-17, 05:12
  #199
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Om jag inte missminner mig finns det en öppen internationell klass, där det sedan länge stått kvinnor fritt att utmana män på lika villkor, vilket Judit Polgar valde att göra. Ändå inga kvinnor på toppen. Det måste bero på patriarkatet...

Precis, det finns en klass för kvinnor och en öppen klass där alla får delta, det finns alltså ingen herrklass. Problemet är bara att kvinnorna inte klarar sig i konkurrensen i den öppna klassen så därför har de en egen klass också.

https://ratings.fide.com/top_lists.phtml
Citera
2024-02-18, 12:28
  #200
Medlem
Kroulls avatar
Tråden är fylld med önsketänkanden och fantasier...

Så här ligger det till i verkligheten:

https://www.reddit.com/r/chess/comme...iew_from_last/

Citat:
Ding: To say something politically incorrect, sometimes I wonder whether chess, which needs you to be so rational and logical, is very suitable for the more emotionally rich female players.

Magnus Carlsen skulle givetvis inte kunna säga något sådant...

P.S.

Ding om Carlsen:

Citat:
I trained with Carlsen for a week. He wasn’t using his phone the whole time, and when he sit down to chat with people, the topics they talked about were all like some sort of puzzles. For example I remembered one time they were talking about ‘Name the capitals of the countries whose names start with a B’. (Laughs) That’s the stuff they talk about.

Ändå tillhör Carlsen antagligen de fem mest normala bland 100-i-topp:

Citat:
His personality is also childish sometimes, very easy going. When we were training, he would go and follow his NBA games, and only afterwards return to discuss with us, he was not that serious. He has very good relationships with members of his team, he is friendly with everybody. I would not be able to handle these relationships (laugh).
Citera
2024-02-22, 13:31
  #201
Avstängd
Ashwath Kaushik som är 8 år slog nu rekord som den yngsta någonsin att vinna mot en GM.
Feministernas motivering att kvinnorna hålls tillbaka av barnafödande blir allt mer märkligt!


Youngest Players To Defeat A GM In Classical Chess (February 2024)
Kod:
#	Year	Player				Rating	Age
1	2024	Ashwath Kaushik			1892	8 years, 6 months, 11 days	
2	2024	Leonid Ivanovic			1865	8 years, 11 months, 7 days	
3	2012	Awonder Liang			1832	9 years, 3 months, 20 days	
4	2011	Hetul Shah			1817	9 years, 6 months	
5	2014	Nodirbek Abdusattorov		2057	9 years, 7 months, 27 days	
6	2022	Aaron Mendes			1970	9 years, 10 months, 0 days	
7	2019	Abhimanyu Mishra		2120	9 years, 10 months, 28 days	
8	2023	Faustino Oro			2325	10 years, 0 months, 0 days	
9	2017	Marc' Andria Maurizzi		1841	10 years, 1 month, 17 days	
10	2015	Vincent Keymer			2371	10 years, 2 months, 30 days	
11	2016	Praggnanandhaa R		2339	10 years, 5 months, 9 days	
12	2018	Bharath Subramaniyam		2196	10 years, 7 months, 17 days	
https://www.chess.com/news/view/8-ye...ets-new-record
Citera
2024-02-27, 23:05
  #202
Medlem
Chill.Pills avatar
Jag kan spela schack. Men helt ärligt tycker jag att det är fett tråkigt och osocialt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback