Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-03, 14:49
  #1
Medlem
Har letat men hittar ingen tråd om just bra grejor till vettigt pris vid friluftsturer

M/40 "snuskburk" suveränt fältkök som jag bara älskar (personligen större favorit än jägarköket)

Bundeswehr fältbestick, finns många kopior till camping, tunga i rostfritt men helt underbara

M/39 fältflaska perfekt att dricka ur utan att ta av ryggsäcken, ligger otroligt skönt mot benet

Kampfstiefel 2000 tyskarna gamla militärkänga, riktigt bekväma (den nyare 2005/2007 ska vara bättre)

Bundeswehr parka tyska armens parka/jacka (älskar denna helt enormt)

Mer till bilen egentligen
Fältspade klas (med snöblad vid snö) bästa fällbara spaden i min mening

Andra saker som jag ännu ej testat
Fältbyxa m/59 enligt vissa den bästa fältbyxan
Leo köhler moleskin byxor, tyska armens gamla fältbyxor (kanske liknar m59 fältbyxa?)
Har hört att mössan "olles brorsa" ska vara riktigt varm/skön
Pälsmössa m/59 ska också vara trevlig
Citera
2024-02-03, 14:55
  #2
Medlem
Hovmastarens avatar
Jag har de här vadmalsbyxorna vilka är perfekta på vintern.

https://www.flobyoverskottslager.se/...31974032834657

Vill man ha ett riktigt billigt, och tyst, friluftskök så kan man göra en sk "soda can stove". Billigare än så blir det inte om man vill ha ett transportabelt kök. Fördelen, förutom att det är billigt och lätt, är att det är så mycket tystare jämför med ett gaskök.
Citera
2024-02-03, 15:26
  #3
Medlem
vid dagsturer behöver du ingenting.
om du inte vill se ut som en hardcore skogsfantast för du plockar svamp nån timme. Mackor i ena fickan och en vattenflaska i den andra.
Jo ett par bra kängor och en kompass kan jag sträcka mig till.
Citera
2024-02-03, 15:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaunejohan
Har letat men hittar ingen tråd om just bra grejor till vettigt pris vid friluftsturer
Exempel 1. Pet-flaska med vatten. 0.5 l funkar för en kortare tur.
Exempel 2. Trangia matdosa med handtag. Fungerar perfekt att ställa på elden och sedan att äta ur. https://trangia.se/shop/matdosa-large-209/
Exempel 3. Be om bestick nästa gång du är på Max eller liknande. Perfekt för dagturen.
Exempel 4. Be även om salt och peppar i småpåsar på samma restaurang.
Citera
2024-02-03, 15:59
  #5
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Exempel 2. Trangia matdosa med handtag. Fungerar perfekt att ställa på elden och sedan att äta ur. https://trangia.se/shop/matdosa-large-209/

Den matdosan har jag men jag har modifierat den. Jag har nämligen satt en knopp på locket vilket gör att man inte behöver bränna sig på det. Jag har även beställt ett galler från utlandet så att jag kan ångkoka i matdosan.
__________________
Senast redigerad av Hovmastaren 2024-02-03 kl. 16:14.
Citera
2024-02-03, 16:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Den matdosan har jag men jag har modifierat den. Jag har nämligen satt en knopp på locket vilket gör att man inte behöver bränna sig på det.
Smart! Även om jag mestadels tillagar maten utan att ha locket på.
Citera
2024-02-03, 16:16
  #7
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Smart! Även om jag mestadels tillagar maten utan att ha locket på.

Det är dock väldigt praktiskt om man vill koka ris i dosan men som du säger fungerar det även att laga mat i den utan att ha på locket.
Citera
2024-02-04, 13:28
  #8
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaunejohan
Har letat men hittar ingen tråd om just bra grejor till vettigt pris vid friluftsturer

M/40 "snuskburk" suveränt fältkök som jag bara älskar (personligen större favorit än jägarköket)

Bundeswehr fältbestick, finns många kopior till camping, tunga i rostfritt men helt underbara

M/39 fältflaska perfekt att dricka ur utan att ta av ryggsäcken, ligger otroligt skönt mot benet

Kampfstiefel 2000 tyskarna gamla militärkänga, riktigt bekväma (den nyare 2005/2007 ska vara bättre)

Bundeswehr parka tyska armens parka/jacka (älskar denna helt enormt)

Mer till bilen egentligen
Fältspade klas (med snöblad vid snö) bästa fällbara spaden i min mening

Andra saker som jag ännu ej testat
Fältbyxa m/59 enligt vissa den bästa fältbyxan
Leo köhler moleskin byxor, tyska armens gamla fältbyxor (kanske liknar m59 fältbyxa?)
Har hört att mössan "olles brorsa" ska vara riktigt varm/skön
Pälsmössa m/59 ska också vara trevlig

Personligen tycker jag det mesta militärs överskott är ganska kasst. Billigt är det då inte längre. De var det kanske för 20-30 år sedan när man pumpade ut överskott ur mobbförråden, för den eviga freden skulle. Det är snarare så att man betalar premié för sådana saker på grund av dess kulturhistoriska värde. De sakerna som faktiskt var bra är borta sedan länge, typ underställen av Ullfrotté/Woolpower.

T.ex
Bundeswehr fältbestick kostar över hundralappen pch du får en kniv, sked och gaffel i stål. Både tungt och dyrt. Fungerar lika bra med att ta ur besticklådan hemma för någon krona st.

M/39 fältflaska är rätt kass, tung, fippligt fäste och helt saknar funktion att stå upp. Inte är den billig heller. Alminium bildar ju dessutom lätt alumniumoxid det är inget att föredra om man frågar mig. Dessutom så tycker jag gängorna är dåliga, dels är de för små så man får bara skruva och skriva dels då är packnignen iprincip alltid utslitna på de numera, vilket gör att de läcker så fort de ligger ner, vilket nästan altid gör pga sin runda botten inte kan stå upp... Den är väl möjligtvis snygg. Använder mig främst av vanliga petflaskor.

Olles brorsa är nog det värsta ylleplagget jag haft, det är väldigt grov upp och kliar och stickar som fan. Finns så många bra och billiga yllemössor att köpa idag som inte gjorda av ull från igelkottar.

Pälsmössa m/59 är dock riktigt bra tycker jag, den är ful men den är varm och skön.

Militärtöverskott verkar mest vara för gubbar och pojkar som vill lajva kalla kriget, minnas sig tillbaka till värnplikten eller tycker om att greja med kulturhistoriska föremål.
Citera
2024-02-06, 12:17
  #9
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Personligen tycker jag det mesta militärs överskott är ganska kasst. Billigt är det då inte längre. De var det kanske för 20-30 år sedan när man pumpade ut överskott ur mobbförråden, för den eviga freden skulle. Det är snarare så att man betalar premié för sådana saker på grund av dess kulturhistoriska värde. De sakerna som faktiskt var bra är borta sedan länge, typ underställen av Ullfrotté/Woolpower.

T.ex
Bundeswehr fältbestick kostar över hundralappen pch du får en kniv, sked och gaffel i stål. Både tungt och dyrt. Fungerar lika bra med att ta ur besticklådan hemma för någon krona st.

M/39 fältflaska är rätt kass, tung, fippligt fäste och helt saknar funktion att stå upp. Inte är den billig heller. Alminium bildar ju dessutom lätt alumniumoxid det är inget att föredra om man frågar mig. Dessutom så tycker jag gängorna är dåliga, dels är de för små så man får bara skruva och skriva dels då är packnignen iprincip alltid utslitna på de numera, vilket gör att de läcker så fort de ligger ner, vilket nästan altid gör pga sin runda botten inte kan stå upp... Den är väl möjligtvis snygg. Använder mig främst av vanliga petflaskor.

Olles brorsa är nog det värsta ylleplagget jag haft, det är väldigt grov upp och kliar och stickar som fan. Finns så många bra och billiga yllemössor att köpa idag som inte gjorda av ull från igelkottar.

Pälsmössa m/59 är dock riktigt bra tycker jag, den är ful men den är varm och skön.

Militärtöverskott verkar mest vara för gubbar och pojkar som vill lajva kalla kriget, minnas sig tillbaka till värnplikten eller tycker om att greja med kulturhistoriska föremål.

Stämmer specen 209 gram för Bundeswehr fältbestick? 150 SEK?
Man måste ju vara MÖP för att välja dessa utöver DEecathlons https://www.decathlon.se/p/171676-98...lcolor-8386030

21 gram och 25 SEK
Citera
2024-02-06, 15:20
  #10
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Stämmer specen 209 gram för Bundeswehr fältbestick? 150 SEK?
Man måste ju vara MÖP för att välja dessa utöver DEecathlons https://www.decathlon.se/p/171676-98...lcolor-8386030

21 gram och 25 SEK

Ingen aning men det stämmer säkert. Väger då alltså lika mycket som 1/4 ultralätt ryggsäck eller tält......

Personligen tycker jag att all sortsplastbestik är bedrövligt dåligt. Det är liksom två extremer, billig plast och tungt militärt överskott. Plast är lätt och billigt, men det går sönder. Det finns möjligtvis saker i lite tjockare och hårdare plast men, plastbestick är värdelöst. De vanliga plastsporkarna som inte kostar mycket men det går sönder om man använder de till något tjockare än filmjölk. Primus har ju något bestickkit i stål som är relativt lätt och sitter enkelt och fint i en gummustrumpa. Att bestick sitter ihop är klart värd något för att ha lösa skapar oreda. Tycker man att vanliga bestick i lådan hemma inte duger så skulle jag isf att rekomendera att köpa en titan spork allternativt en sked eller skedgaffel i aluminium ellet titan med långt skaft. Ett bra användingsområde är att använda de som bestick när man äter olika sorters skräpmat utan för friluftslivet då, engångsbestick i plast och numera trä/papper är oerhört dåliga.
Citera
2024-02-06, 15:31
  #11
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ingen aning men det stämmer säkert. Väger då alltså lika mycket som 1/4 ultralätt ryggsäck eller tält......

Personligen tycker jag att all sortsplastbestik är bedrövligt dåligt. Det är liksom två extremer, billig plast och tungt militärt överskott. Plast är lätt och billigt, men det går sönder. Det finns möjligtvis saker i lite tjockare och hårdare plast men, plastbestick är värdelöst. De vanliga plastsporkarna som inte kostar mycket men det går sönder om man använder de till något tjockare än filmjölk. Primus har ju något bestickkit i stål som är relativt lätt och sitter enkelt och fint i en gummustrumpa. Att bestick sitter ihop är klart värd något för att ha lösa skapar oreda. Tycker man att vanliga bestick i lådan hemma inte duger så skulle jag isf att rekomendera att köpa en titan spork allternativt en sked eller skedgaffel i aluminium ellet titan med långt skaft. Ett bra användingsområde är att använda de som bestick när man äter olika sorters skräpmat utan för friluftslivet då, engångsbestick i plast och numera trä/papper är oerhört dåliga.
Jag har de besticken som jag länkad, de håller förvånansvärt bra, lite över 50 nätter ute så fins ingen anledning att buta ut dem. De komplimeteras med en Opinel 8. den har använts till allt från att öppna vinare till korv och ost.

TS ville ju ha tips på billiga och bra saker, Slänger med https://alpkit.com/collections/tents Deras tält är riktigt trevliga till ett ännu bättre pris
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback