2024-02-03, 10:03
Medlem
Det här är en helt seriös tråd och något jag funderat över i åratal. Den handlar om toalettbesök och toaletter.

Toaletterna på min arbetsplats är lite jobbiga. Efter varje toalettbesök när man skitit så får de stora bajsränder i sig. Det kan vara en s.k. ghost wipe, med andra ord inget behov av att ens torka sig. Samtidigt så blir det alltid bajsränder i toaletten. Då måste man städa upp efter sig för att inte chocka kollegorna. Om man är lite risig i magen så är det total katastrof, hela toastolen ser ut som ett bombnedslag och det kan krävas flera omgångar med skrubbning och spolning för att få bort allt.

Min toalett hemma är den absoluta motsatsen. Där blir det i stort sett aldrig några bruna ränder även med en riktigt risig mage. Att skrubba med toaborsten är något som krävs ytterst sällan.

Jag laddar självklart alltid med plumspapper, dels för att inte få skvätt men också för att undvika att avföringen nuddar porslinet i toaletten.

Men vad beror skillnaden på? Toalett som toalett tänker jag, bör väl inte spela någon större roll. Märket på jobbtoaletten och hemmatoaletten är dessutom samma. Är det något med beläggningen, är toaletterna på jobbet mer slitna och tar därmed emot fläckar lättare? Tacksam för hjälp med att lösa den här frågan jag grubblat på i åratal.
Citera
2024-02-03, 10:07
Kan vara att emaljen på porslinet har mattats av, så att spillningen fastnar lättare. Den processen går snabbare om toaletten används av flera.
Citera
2024-02-03, 10:10
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Kan vara att emaljen på porslinet har mattats av, så att spillningen fastnar lättare. Den processen går snabbare om toaletten används av flera.
Detta. Städfirmor använder ofta aggressiva rengöringsmedel dessutom vilket påskyndar processen.
Citera
2024-02-03, 10:12
Medlem
Det lär väl vara fler som besöker toaletten på jobbet, än den du har hemma. Alltså slits emaljen på porslinet snabbare. Kan tänka mig att ni dessutom har storstädning någon eller några dagar i veckan av ett externt företag, då används inte så sällan en stålborste, eftersom besökarna inte gjort rent efter sig riktigt ordentligt.

Du skriver ju själv "skrubbning och spolning". Man rengör och ska inte behöva skrubba, inte end vid lös mage, då rinner det ju av sig själv, vid spolning
Citera
2024-02-03, 10:16
Folk spolar också ner knark på jobbtoaletter (kan vara en säkerhetsåtgärd rentav om nu man skulle få stopp där hemma). Detta fräter nog också på toan.
Citera
2024-02-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Det här är en helt seriös tråd och något jag funderat över i åratal. Den handlar om toalettbesök och toaletter.

Toaletterna på min arbetsplats är lite jobbiga. Efter varje toalettbesök när man skitit så får de stora bajsränder i sig. Det kan vara en s.k. ghost wipe, med andra ord inget behov av att ens torka sig. Samtidigt så blir det alltid bajsränder i toaletten. Då måste man städa upp efter sig för att inte chocka kollegorna. Om man är lite risig i magen så är det total katastrof, hela toastolen ser ut som ett bombnedslag och det kan krävas flera omgångar med skrubbning och spolning för att få bort allt.

Min toalett hemma är den absoluta motsatsen. Där blir det i stort sett aldrig några bruna ränder även med en riktigt risig mage. Att skrubba med toaborsten är något som krävs ytterst sällan.

Jag laddar självklart alltid med plumspapper, dels för att inte få skvätt men också för att undvika att avföringen nuddar porslinet i toaletten.

Men vad beror skillnaden på? Toalett som toalett tänker jag, bör väl inte spela någon större roll. Märket på jobbtoaletten och hemmatoaletten är dessutom samma. Är det något med beläggningen, är toaletterna på jobbet mer slitna och tar därmed emot fläckar lättare? Tacksam för hjälp med att lösa den här frågan jag grubblat på i åratal.
Kom att tänka på detta filmklipp R.I:P Svullo då det jag att kolla på SVT .https://www.youtube.com/watch?app=de...nnel=Virtual49
Citera
2024-02-03, 10:51
Medlem
eldrattans avatar
Dom där bruna fläckarna är bajs. Skapandet av dom beror även mycket på kosten. Är korven oljig och har högt fettinnehåll. Så fastnar den ofta på vägen ner till vattnet. Är det däremot en idisslare som skitit. Där kosten består av sallad och två morötter. Så kommer korven glida mer friktionsfritt.
Citera
2024-02-03, 11:31
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det lär väl vara fler som besöker toaletten på jobbet, än den du har hemma. Alltså slits emaljen på porslinet snabbare. Kan tänka mig att ni dessutom har storstädning någon eller några dagar i veckan av ett externt företag, då används inte så sällan en stålborste, eftersom besökarna inte gjort rent efter sig riktigt ordentligt.

Du skriver ju själv "skrubbning och spolning". Man rengör och ska inte behöva skrubba, inte end vid lös mage, då rinner det ju av sig själv, vid spolning

Min toastol från Gustavsberg är närmre 20 år gammal nu, den är svår att hålla ren. Så det är nog som nån skrev emaljen på porslinet som blir sliten med tiden och då fastnar allsköns missfärgande ämnen där.
Citera
2024-02-03, 14:36
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Folk spolar också ner knark på jobbtoaletter (kan vara en säkerhetsåtgärd rentav om nu man skulle få stopp där hemma). Detta fräter nog också på toan.
Skärp dig. Det finns ingen som spolar ner knark i toaletten utom på bio.
Citera
2024-02-03, 15:41
Medlem
Pansarhanes avatar
Jag har ibland spekulerat över att det kanske beror på hur "långt in" på sitsen man sitter.
Det vill säga, om man sitter långt ut så blir bajset mindre på insidan av toaletten men då nuddar ju kuken toaletten istället. Så egentligen det mest optimala vore att lägga kuken vilandes på låret och sitta så långt ut på sitsen som möjligt.
Citera
2024-02-03, 23:05
Medlem
Jag tror att mysteriet är löst tack vare några inlägg. Dels så används jobbtoaletten av ca 10 olika personer under dagen och så har vi även städning inte en utan två gånger per dag av toaletten. Städarna använder nog inte eko-medel gjort på tallbarr för att städa rent toaletten utan någon frätande skit. Det gör nog att skiten man själv lägger också fastnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in