Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Hundar är vanedjur som alla levande djur. Man brukar ju säga att det inte går att lära gamla hundar att sitta, så möjligheten att lära om den här hunden beror väl på åldern.
Enklast är väl annars att inte ha hunden i sängen utan att den får sova på golvet eller utanför rummet om ni vill ha dörren öppen (sätt upp stängsel som håller den ute), om du tycker att din nattsömn är viktigare än hundens sovande i sängen.
Vi har inte hund idag men tidigare så sov inte hunden i sängen utan alltid på golvet nedanför sängen (faktiskt på vänster sida av sängen).
Just så.
Tidigare i mitt hundliv har jag alltid haft nollpolicy för hund i sängen. Sedan kom den näst senaste in i mitt liv och det var en envis j-vel. Hon vann. Visst, jag kunde köra ner henne men det blev bara en kamp med störd sömn så jag gav upp vilket resulterade i att varje kväll somnade två hundar i sina bäddar och varje soluppgång (Vintern var en trevlig period) hade vi två hundar i sängen. Fördelen var att deras vana blev att de var försiktiga så de inte störde.
Min nuvarande har samma härstamning och jag valde honom för att jag hoppades få lite av sängvinnaren. Det fick jag faktiskt. Jag ser mycket av henne i honom. Men inte i sängrutinerna.
Han fick redan från början fritt tillträde till sängen samtidigt som vi ”bråkade” om han störde.
Detta har skapat att han lägger sig i sin bädda på kvällen. När sambon går upp ligger han i soffan och jag har märkt att han byter sovplats runt 2 på natten.
Jag själv är långtidssjuk så jag sover vidare och när sambon åker till jobbet kompissover vi i sängen.
Samma procedur varje natt.
Samma sak när han ska göra ifrån sig. Detta märkte jag även på de förra hundarna.
De har sina speciella toaletter. Oavsett vilken runda man går så finns toaletterna där.
En sak till som inte är kul men som visar på vana och lydnad.
Sista resan med den som har samma härstamning.
Hon gick på nolltid från symptomfri till akut sjuk och panikavlivades. Resan till veterinär gick i en hastighet som nog hade fängelse på straffskalan där hunden fick ligga i baksättet med matte och lik förbannat skulle hon till bagaget. Hon blev så stressad av baksätet att vi flyttade på henne så matte fick ha handen bakåt.
Jag håller med dig fullt ut med hunden som vanedjur och om man börjar studera sina egna hundar lär man se massor av saker man inte tänker på som de gör av ren vana.
Det är lite detta vi drar nytta av när vi tränar våra hundar. Först lär vi dem saker med godis och beröm och efter ett tag gör de det på ren vana.
För att knyta ihop tråden med TS.
Hur gammal är hunden? För mig låter det som en riktigt ung hund eller en riktigt vanvårdad hund baserat på klorna.
Kan man inte få sova pga hunden så är det dax att lära den en ny vana och blir det krig kan man alltid sätta kompostgaller runt hela sängen.