• 1
  • 2
2024-02-02, 00:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I en artikel från QX (länk) beskriver Jon Voss hur staden Berlin bygger ett särskilt hus enbart för flator.
Citat:
Huset som projekteras av Rut ev, har som vision att skapa ett boende i trygghet och fritt från diskriminering. Det bygga på Berolinastraße [sic!] i stadsdelen Mitte och kommer ha 70 lägenheter med inflyttning 2026.
Staden Berlin (alltså kommunen) skriver följande på sin officiella hemsida (länk).
Citat:
"A pioneering project in Europe"
"Here, lesbians and queer women will be able to live a good life and enjoy their old age in a discrimination-free and neighborly environment," the joint statement of the cooperating partners said. "As a pioneering project in Europe, the planned lesbian housing project and queer cultural center stands for lesbian and queer visibility and gender justice," RuT managing director Jutta Brambach added.

Apartments at affordable rents
Each apartment will reportedly be offered at affordable rents, half of them at subsidized entry-level rents starting at 6.90 euros per square meter. Five wheelchair-accessible apartments are also planned, as well as a shared apartment with eight places for women with care needs.
Flathuset ligger vid Alexanderplatz, vilket får ses som en mycket central placering i Berlin.

Thomas Brook i Remix (länk) kan avslöja att de hyror som flatorna får betala är en tredjedel (!) av motsvarande hyror för heteropersoner i ett liknande område och liknande bostäder.
Citat:
Subsidized rents will start from just €6.90 per square meter, considerably less than the average rent in the central area of Berlin of €20 per square meter...
Denis Balgaranov från The Mayor (länk), skriver att ett stort byggbolag är ansvarigt för dessa som anses vara social housing. Fritt översätt till svenska (från en amerikansk kontext) torde vara sociallägenheter som man får förmoda ingår i allmännyttan.
Citat:
Today, Wohnungsbaugesellschaft Berlin-Mitte (WBM) announced a project for the construction of a social housing and retirement home for lesbian and queer tenants. The project was co-created with "Rad und Tat gGmbH" and will be located near Alexanderplatz.
[...]
Another interesting point is that according to a press statement, the new building was designed through collaboration with future tenants and will also house a queer cultural centre.

Jutta Brambach, Managing Director of Rad und Tat gGmbH was quoted explaining that selecting such a central location would also help to normalise the existence of queer people and increase their visibility.
Förutom bostäder ska huset innehålla ett queerkulturcenter (vad nu det är). Syftet sägs vara att normalisera queerkvinnor.

I en artikel som handlar om äldre homofilers boende lyfter The Guardian (länk) upp att en del äldre bögar i Tyskland hellre vill bo med unga HBT-personer än på ett äldreboende med (får man gissa) heterofiler.
Citat:
"Several even experienced persecution under the Nazis, and all of them have been affected by Germany's 'paragraph 175'," he says, referring to the law that forbade sex between men and was not abolished until 1994.

HBT-tidskriften Queer Vibes Mag (länk) skriver om projektet att det behövs för att flator har särskilda behov som gör att de ska få öronmärkta lägenheter.
Citat:
Lesbian and queer women often face unique challenges in traditional housing setups. From discrimination to lack of understanding, these challenges can make it difficult for them to find a comfortable living environment. This project in Berlin aims to address these issues by creating a safe and inclusive space.
Några konkreta exempel på hur denna diskriminering tar sig uttryck ges över huvud taget inte. Tyskland år 2024 trodde jag var ett land där det är lätt att vara homo i.

En artikel från Deutsche Welle av Elizabeth Schumacher (länk) anger att homofobin är sällsynt och minskar i Tyskland över tid. Det baserar hon på attitydundersökningar som gjorts under många år.
Citat:
For example, in 1949, 53 percent of married men in Germany said that they saw homosexuality as an illness. By 1976, that number had dropped to 25 percent.

Another survey found that in western Germany in 1991, 36 percent of respondents said they would not want homosexuals as neighbors. 17 years later, the number was just 13 percent. The results for eastern Germany were about the same.

Frågor:
Är det inte lite paradoxalt att man bygger särskilda hus enbart för flator och sen kallar det för ett boende utan diskriminering?
Diskriminering är väl när alla har samma rätt att bo i ett hus?

Blir flator och queerkvinnor mer normaliserade om man föser ihop dem och isolerar dem i ett eget hus jämfört med om de bor grannar med de som är hetero? Bör inte det här leda till ökad segregering baserat på sexuell läggning?

Finns det fog för att flator behöver ha egna bostäder som är öronmärkta för dem?

Är det rimligt att flator ska få rabatt på hyran när inte heterofolk får det?

Är det här ett resultat av en välorganiserad homolobby som gynnar sig själva på andras bekostnad, och utnyttjar/missbrukar någon slags status som förföljd minoritet på ett orimligt sätt?
Citera
2024-02-02, 00:13
Bannlyst
Kommer dom även få pengar för att HBTQ-certifiera rostbiffskivehuset också?

Men ja, när jag tänker efter, flatorna är väl dom som bankar på varandra allra mest statistiskt, är man en späd flata med en sådan där butchlebb med helikopterplatta till frilla som jobbar som meck så kanske det är nödvändigt?

Känns som att det kan gå vilt till och bli ett bra raggningsplats, kul för flatorna!
Citera
2024-02-02, 00:34
Medlem
Soulflowers avatar
Låt dem ha ett hus, det kommer väl vara frid och fröjd tills en kvinna med kuk flyttar in.
Citera
2024-02-02, 01:02
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Kommer dom även få pengar för att HBTQ-certifiera rostbiffskivehuset också?
Vilka är "de"? Berlins kommun? Bostadsbolaget?
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Men ja, när jag tänker efter, flatorna är väl dom som bankar på varandra allra mest statistiskt, är man en späd flata med en sådan där butchlebb med helikopterplatta till frilla som jobbar som meck så kanske det är nödvändigt?
Vadå? Att flickvännen är mekaniker?
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Låt dem ha ett hus, det kommer väl vara frid och fröjd tills en kvinna med kuk flyttar in.
Ja, frågan är om de kommer att exkludera transkvinnor. Dessa borde ju lätt klassas som queer.
Citera
2024-02-02, 02:31
Moderator
Nospheratus avatar
Jag själv skulle väl inte direkt vara emot det, men det skulle kännas underligt att flytta in i ett hus för enbart heterosexuella. Jag vet inte, på något vis skulle det ju kännas som någon sorts egendomlig dejtingplattform eller något.

Jag ställer mig lite frågande till syftet med det hela dock. Har lesbiska kvinnor synnerligen svårt att hitta bostad i Berlin? Eller är det vanligt att lesbiska kvinnor utsätts för diskriminering eller trakasserier i vanliga bostadsområden? Spontant känns det som att Berlin är lite av Europas San Francisco och att svaret antagligen är nej på bägge frågor. Det faktum att man lockar med låga avgifter talar väl lite för att de behöver locka dit lesbiska kvinnor som annars inte hade varit så intresserade.
Citera
2024-02-02, 05:53
De kanske behöver lite Lebbensraum.

Citera
2024-02-02, 06:15
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
De kanske behöver lite Lebbensraum.

Det var väldigt roligt!
Citera
2024-02-02, 06:43
Medlem
Europes avatar
Med tanke på påståendet i Guardian-artikeln: märkligt med att många av bögarna ska ha varit med om förföljelse för sin läggning under nazisterna. Man får ju förmoda att de var i så fall vuxna (eller åtminstone i övre tonåren) och därmed vore nästan 100 år gamla eller äldre idag. Jag har svårt att tro att det är en stor grupp.
Senast redigerad av Europe 2024-02-02 kl. 06:47.
Citera
2024-02-02, 07:10
Medlem
Ostepopss avatar
Berlin är lite som malmö en misärens stad som lever på resten av landet.

Dom är världsmästare på lögner och fuffens precis som malmöborna och kör alltid "spännande" projekt för att mjölka statskassan. Skulle inte förvåna mig om detta lilla läsbo projekt kostat tiotals miljoner euro i konsult kostnader samt avgifter och annat.
Citera
2024-02-02, 10:36
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag själv skulle väl inte direkt vara emot det, men det skulle kännas underligt att flytta in i ett hus för enbart heterosexuella. Jag vet inte, på något vis skulle det ju kännas som någon sorts egendomlig dejtingplattform eller något.

Jag ställer mig lite frågande till syftet med det hela dock. Har lesbiska kvinnor synnerligen svårt att hitta bostad i Berlin? Eller är det vanligt att lesbiska kvinnor utsätts för diskriminering eller trakasserier i vanliga bostadsområden? Spontant känns det som att Berlin är lite av Europas San Francisco och att svaret antagligen är nej på bägge frågor. Det faktum att man lockar med låga avgifter talar väl lite för att de behöver locka dit lesbiska kvinnor som annars inte hade varit så intresserade.

Det lär inte bli något "hetrohus" då det strider mot diskrimineringslagen.
Citera
2024-02-02, 11:50
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det lär inte bli något "hetrohus" då det strider mot diskrimineringslagen.
Där ser man. Jag kände inte till att det är lagligt i Tyskland att bygga hus för homosexuella men olagligt att bygga hus för heterosexuella. Vilket är ganska irrelevant. Det var bara för att exemplifiera. Jag själv som heterosexuell skulle tycka att det skulle kännas konstigt att flytta till ett hus för enbart heterosexuella. Därför kan jag tänka mig att det kan kännas lika konstigt för lesbiska att flytta till ett hus för lesbiska också. Förstår du nu?
Citera
2024-02-02, 13:55
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag själv som heterosexuell skulle tycka att det skulle kännas konstigt att flytta till ett hus för enbart heterosexuella.
Jag håller med. Det är väl en extremt liten minoritet av alla hetero som har problem med att grannar är homo? Skulle dessa ge sig till känna så får de väl i så fall antingen svälja ilskan eller (om de trakasserar grannarna) dra åt helvete.

De allra flesta som är hetero borde rimligen inte ha problem med flator alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in