2026-09-17, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Luktar vi som tar medicinen illa?

Det beror på.

1. Den som kommer i ketos får andedräkt som luktar aceton

2. De sk svavelraparna låter som att man luktar illa.

Om du vill försäkra dig om att inte lukta illa så tar du inte så hög dos att magen stannar (vilket leder till svavelraparna) och äter tillräckligt med kolhyderater för att inte hamna i ketos. Lagom viktnedgång är 0,5-1 kg per vecka. Då kan kroppen fortfarande må bra.
Citera
2026-09-19, 22:27
Medlem
Varför ska man inte ta sprutan nära naveln?
Citera
2026-09-21, 22:15
Medlem
Finns flera nätdoktorer som tar 500-1000 kr i månaden för att skriva recept men främst agera PT på mediciner. Är det värt eller ska man försöka gå via vårdcentralen eller någon annanstans?

Tänker att det kan vara svårt att höfta fram annars när man ska gå upp i nivå osv.?

Eller kör ni något eget schema med ai ttp 2.5 mg i 1 månad och sedan 5mg tills man inte ser någon effekt mer?
Citera
Igår, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Finns flera nätdoktorer som tar 500-1000 kr i månaden för att skriva recept men främst agera PT på mediciner. Är det värt eller ska man försöka gå via vårdcentralen eller någon annanstans?

Tänker att det kan vara svårt att höfta fram annars när man ska gå upp i nivå osv.?

Eller kör ni något eget schema med ai ttp 2.5 mg i 1 månad och sedan 5mg tills man inte ser någon effekt mer?

Varje läkare verkar ha en egen åsikt om dosering och om du får klicka eller inte. När jag fick mitt genom nätdoktor så fyllde jag i ett väldigt enkelt formulär varje månad och sen tog läkaren ett beslut. Nu köper jag mitt från utlandet och har ingen kontakt med läkare, så jag avgör själv om jag ska öka eller inte.

Går du genom vårdcentral så kan de också kräva att du ska tala med en dietist och följa strikt schema innan du får börja med medicinen. Så det är väldigt individuellt.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impre6
Varje läkare verkar ha en egen åsikt om dosering och om du får klicka eller inte. När jag fick mitt genom nätdoktor så fyllde jag i ett väldigt enkelt formulär varje månad och sen tog läkaren ett beslut. Nu köper jag mitt från utlandet och har ingen kontakt med läkare, så jag avgör själv om jag ska öka eller inte.

Går du genom vårdcentral så kan de också kräva att du ska tala med en dietist och följa strikt schema innan du får börja med medicinen. Så det är väldigt individuellt.

Vart köper du utomlands någonstans?
Citera
Idag, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB

Jag går via vårdcentralen.
När jag fick min medicin utskriven så fick jag ett uttag på vardera 2,5, 5,0 och 7,5 samt 4 uttag på 10 mg. Ombads höra av mig för uppföljning efter tre månader. Jag började med 2,5-pennan men redan på 5,0-pennan började jag ta halva doser (30 klick) och gick sedan rakt på 10 mg pennan och fortsatte ta lägre doser. Efter tre månader fick jag komma in på vägning och provtagning och fick sedan utan vidare kontakt med läkaren recept på ytterligare 6 st 10-pennor. Jag tycker 10-pennor är tillräckligt bra för mig, orkar inte hålla på med nätläkare som vill ha betalt för onödiga uppföljningar för att få en 15-penna.
När det hade gått ett år så fick kontaktade jag igen för att få fler recept (trots att jag inte behöver fler förrän när det har gått nästan 2 år) och fick då en annan läkare som jag kände förtroende för och berättade precis hur jag använder medicinen. Hon biföll och skrev på min önskan ut 4 st 10 mg som jag räknar med räcker ännu ett år. Jag är på underhållsdos och typ viktstabil sedan nyår.

Jag skulle aldrig i livet köpa medicin någon annan stans ifrån än ett sedvanligt apotek och med recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in