2024-02-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Mycket vettiga och ansvarsfulla hundägare som avlivar sina hundar när dom går till anfall.
Det borde vara lag på det. Inget tjafs om munkorg,koppeltvång och utbildning. Är hunden instabil är det en spruta samma dag.
Ta bort den där jävla idioten Fredrik Steen från TV4 också. Är så trött på hans sk ”expertutlåtande” om olika raser. Hade det varit stake i honom så hade han visat på ett filmklipp hur man hanterar en aggressiv kamphund. Det enda han klarar av att visa upp är en Amstaff valp. Han gör inte annat än förstör.
Alla raser är inte för alla!

Kan inte annat än instämma! Jag tycker att hundar ska tåla lite, tex om råkar trampa dom på tass/svans, att man måste flytta ett tuggben. Inte att barn kör in fingrar i nosen eller har dom som leksak, men vanliga ”olyckor” och att hunden rynkar på nosen, morrar, backar undan istället för att bita direkt.

Min schäfertik är väldigt tålig! Hon var med på café och satt väntade när jag beställde. Då råkar en barnvagn kör över hennes svans!! Hon rynkade nosen och vände sig om, då såg hon bäbisen. Hon vände sig mot mig igen och lät den köra. Hon är galen i bäbisar!!
Citera
2024-02-27, 09:21
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Kan inte annat än instämma! Jag tycker att hundar ska tåla lite, tex om råkar trampa dom på tass/svans, att man måste flytta ett tuggben. Inte att barn kör in fingrar i nosen eller har dom som leksak, men vanliga ”olyckor” och att hunden rynkar på nosen, morrar, backar undan istället för att bita direkt.

Min schäfertik är väldigt tålig! Hon var med på café och satt väntade när jag beställde. Då råkar en barnvagn kör över hennes svans!! Hon rynkade nosen och vände sig om, då såg hon bäbisen. Hon vände sig mot mig igen och lät den köra. Hon är galen i bäbisar!!
Håller med dig och din hund är väldigt sund.❤️ Min älskar också att gå och fika. Små barn är hon inte så van med men hon älskar att stå och glo vid dagis😂
Nu har jag sett Kalla Fakta och kan bara säga att det går INTE att ha en massa farliga kamphundar som far omkring och hugger folk. Självklart så skulle idioten Fredrik Steen vara med och uttala sig. Så fort han öppnade käften lät det bara dumt. Han såg het svettig ut och var tvungen att ta paus innan han skulle svara på frågor 😂
Nu håller vi tummarna på att det var spiken i kistan för hans tv karriär. Det är farliga hundar som absolut inte ska ägas av vem som helst och definitivt inte bo i bostadsområden.
Citera
2024-02-27, 10:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Här kommer länken till Kalla Fakta.
Dold kamera visar – så säljs kamphundarna: ”Dödsmaskiner”
https://www.tv4.se/artikel/Z6WDipY1D...-doedsmaskiner
Citera
2024-02-27, 11:05
Medlem
Citat:
Så länge det rör sig om rena reflexbett där hunden snabbt biter till och sen släpper och backar får man kanske acceptera det. Det är inte önskvärt, men de är trots allt hundar och inte människor. Märker man att hunden har sådana tendenser får man dock se till att hålla den borta från barn.
Citera
2024-02-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Håller med dig och din hund är väldigt sund.❤️ Min älskar också att gå och fika. Små barn är hon inte så van med men hon älskar att stå och glo vid dagis😂
Nu har jag sett Kalla Fakta och kan bara säga att det går INTE att ha en massa farliga kamphundar som far omkring och hugger folk. Självklart så skulle idioten Fredrik Steen vara med och uttala sig. Så fort han öppnade käften lät det bara dumt. Han såg het svettig ut och var tvungen att ta paus innan han skulle svara på frågor 😂
Nu håller vi tummarna på att det var spiken i kistan för hans tv karriär. Det är farliga hundar som absolut inte ska ägas av vem som helst och definitivt inte bo i bostadsområden.

Hahaha! Men sluta! Är din oxå besatt av dagis 😂🥰 min schäfertik skulle vilja jobba på dagis! Tyvärr räckte inte hennes cv… så hon är oxå en dagistittare! Barnen älskar henne och kommer springandes och skriker som barn gör. Hon tycker att det är underbart och vill helst gå in.

Ja, Fredrik Steen kan hålla tyst nu!! Det är inte okej att det sker flera hundattacker i veckan i Sverige! Och de flesta hör till samma kamphundstyp.
Citera
2024-02-29, 21:32
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Hahaha! Men sluta! Är din oxå besatt av dagis 😂🥰 min schäfertik skulle vilja jobba på dagis! Tyvärr räckte inte hennes cv… så hon är oxå en dagistittare! Barnen älskar henne och kommer springandes och skriker som barn gör. Hon tycker att det är underbart och vill helst gå in.

Ja, Fredrik Steen kan hålla tyst nu!! Det är inte okej att det sker flera hundattacker i veckan i Sverige! Och de flesta hör till samma kamphundstyp.
Hahaha Jaaa, hon älskar att bara stå där och titta på dom ❤️❤️ Igår fick hon träffa en bebis på 4månader. Har aldrig sett henne lukta så försiktigt🥰
Har du sett snubben på insta americanstandardk9
Där kan man snacka om raka rör och inget trams när det kommer till farliga hundar.
Blir så trött när det ska gullas med ilskna kamphundar hela tiden. Det finns en anledning att schäfern är tjänstehund och inte kamphunden. Schäfrar är stabila och trevliga. ❤️
Citera
2024-03-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Kavkazskaja ovtjarka är godkänd och en sån är betydligt farligare i orätta händer än en glad liten pitbull som bara vill leka och vara till lags. IMHO. Självständiga hundar som kräver träning och massor av motion och utrymme för att inte bli 85 kg neurotiskt nervvrak. https://www.youtube.com/watch?v=GRtLAjlNhz0
Kangal har väl knappast någon i Sverige men det är inte en ras att ha i lägenhet i orten direkt. https://youtu.be/yVbOphOzy2U?t=71

Kan ju informera om att det finns rätt många Kangaler och en del Tosor redan i Sverige. Det är många olika raser som skulle behöva särskild utbildning för att få äga, alla registreras inte utan finns här ändå. Hårdare koll på införsel med uppföljning att hundarna blir registrerade i Sverige oavsett det är hos kennelklubben el. Hundägarregistret.

Problemet blir att nu finns relativt stor kontroll på vilka hundar som finns men vid förbud ges grönt ljus att blanda vilt och det vore katastrofalt.

Utbilda ALLA hundägare och låt de med "svårare" raser genomgå en extra för att kunna få äga en hund av mer krävande typ.

Dom där cavapoos och labradoodles som är blandraser ser gulliga ut men med fel-okunniga hundägare kan de bli opålitliga som alla hundar i fel händer.

Förbud inte - agera - utbilda! Det ska gälla alla hundägare och blivande valpköpare.
Citera
2024-03-08, 07:43
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser99
Kan ju informera om att det finns rätt många Kangaler och en del Tosor redan i Sverige. Det är många olika raser som skulle behöva särskild utbildning för att få äga, alla registreras inte utan finns här ändå. Hårdare koll på införsel med uppföljning att hundarna blir registrerade i Sverige oavsett det är hos kennelklubben el. Hundägarregistret.

Problemet blir att nu finns relativt stor kontroll på vilka hundar som finns men vid förbud ges grönt ljus att blanda vilt och det vore katastrofalt.

Utbilda ALLA hundägare och låt de med "svårare" raser genomgå en extra för att kunna få äga en hund av mer krävande typ.

Dom där cavapoos och labradoodles som är blandraser ser gulliga ut men med fel-okunniga hundägare kan de bli opålitliga som alla hundar i fel händer.

Förbud inte - agera - utbilda! Det ska gälla alla hundägare och blivande valpköpare.
Hur ska du få folk att vilja bli utbildade eller att inte blanda raser?
Har svårt att se missbrukare och kriminella anmäla sig till en hundkurs.
Citera
2024-03-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddi74
jag har Bully och Amstaff sedn många pr och har aldrig träffat en Rottweiler som INTE är lömsk/aggresiv. Särskilt mot människor.
Jösses. Min 7e rottis och ingen har ätit barn eller människor. 2st har varit tikaggressiva då de tyckt sig vara bättre än de. Tycker det säger mer om ägarna än hundarna
Citera
2024-03-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Rottweiler är dock de som är nummer 2 på listan över hundar som dödar och lemlästar människor i USA.

Jag själv har inga positiva erfarenheter av rottisar. Bara negativa, tyvärr.

Du låter dina barnbarn rulla runt med din rottis?

Och så skriver du: "De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill."

Men det är okej för dina barnbarn att rulla runt med en rottweiler?
Japp det gör jag, men naturligtvis är ngn vuxen med. Men de är uppvuxna med våra hundar. Rottweilers är barnkär, men SJÄLVKLART är jag medveten om deras attacker oxå men jag tycker oxå att ägarna ska hängas ut. I de flesta fall av attacker är det lösa eller hundar som sliter sig. I USA har 90% av hundarna en koja på tomten en kedja. Du kan inte jämföra m dem, helt olika ägarförhållanden. Jag importerade min och granskade stamtavlan 6 led bak. Varför inte svensk ? Corona tid, öånga köer och 1000 "renrasiga utan stamtavla på blocket" Även medveten som jag skrev i första att de är hundar/djur med invant medfött etc. De är tex väldigt lojala och mörkar länge smärta. Säg att ett barn klättrar på ryggen när hunden ligger ned, det gör ont, vad tror du hunden gör ? Nu har inte min hund ont, men vid saker hon inte gillar, försöker hon först komma undan, morrar lite. MEN hon VET att jag ser och kommer agera, jag är hennes flockledare.

Fann dettaÄgarens ansvar, skyll inte på hunden
Pitbull terrier.
Tosa inu.
Amerikansk staffordshire terrier (amstaff)
Fila brasileiro.
Dogo argentino.
Amerikansk bulldog.
Boerboel.
Kangal.
Fler objekt ...•1 apr. 2022
https://www.hemhyra.se › nyheter

Sedan finna sidor där rottweiler toppar farliga sidor. Klart de kan bli ett potentialt vapen. Men VEMS FEL är det ? JO ÄGARENS.

Mer koll och insyn påtvingade kurser etc innan köp skulle sitta fint.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rottweiler

Vi får enas om att vi är oense. Jag är mamma mormor och investerar mina pengar i bland annat friska sunda mentalt friska hundar. Lägger ner tid och pengar på höftröntgen mentaltest kurser.

Du kan ju inte mena allvar att jag skulle riskera mina barnbarn.
Citera
2024-03-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Jämförelsen mellan Labrador/Golden retriever är så skrattretande att man måste vara mentalt efterbliven för att ens komma med det argumentet. Har sysslat med hundar i hela mitt liv och alltid haft hund själv.
Skillnaden mellan farlighet och bettskador mellan dessa raser är som ett luftgevär vs avkapat hagelgevär på nära håll.
Låt oss kolla på statistik från USA.

Har fostrat ett flertal Labrador/Golden retriever samt Rottweilers. Går ju inte ens att jämföra dessa raser. En idiot kan fostra lab och golden. Rottweiler kräver en jäkla disciplin då du har att göra med en mycket kraftfull hundras som är rena mordvapnet i fel händer. En dåligt uppfostrad lab/golden blir sällan farlig.

Det är knappast så enkelt, många personer som vill äga en "kamphund"/rottis är inte intresserade av att ha en väluppfostrad hund utan är intresserade av att äga en skräckinjagande hund. Således beror det oftast inte på hunden och dess ras utan att ägaren i fråga är olämplig att äga en hund.
Citera
2024-03-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.expressen.se/nyheter/sve...-till-sjukhus/

Vid 11-tiden på onsdagen fick polisen larm om att en kvinna blivit biten av en större hund i Östra Spång i Örkelljunga östra utkant

Enligt patrullen som var på plats hade hon blivit biten i både armar och ben. De bedömde att kvinnan blödde kraftigt och satte en tourniquet på henne för att stoppa blodflödet, säger polisens presstalesperson

tourniquet = avsnörande förband

Måste varit ett jäkla bett! Stor hund?
Östra Spång är ju den gamla uppfostringsanstalten
dit man skickade rötägg som skulle lära sig veta hut.
Kan hunden vara en ättling de vaktjyckar man höll i
akt och mening att förhindra rymningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in