2024-02-06, 01:46
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lattjo69
Fast rottweiler tillhör inte mördarrasen. Brukshund såsom schäfer och boxer tex. Vill inte "försvara" men som ägare till en Rottweiler, min 7e så vill jag lägga mer fokus på ägarskap. Införa mer koll. Många köpt hund under corona, som köper balla fina farliga tuffa hundar utan en uns av kunskap. Min rullar runt med barnbarnen. Men !!!! Vid fara ....De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill. Vet ej om det stämmer, men hörde att det ska vara 2 syskon hanar på ca 16 månader. Mkt testosteron.....

Hur som helst, hårdare krav på ägarskap och ALL LYCKA och tanke till kvinnan 💔

Rottweiler är dock de som är nummer 2 på listan över hundar som dödar och lemlästar människor i USA.

Jag själv har inga positiva erfarenheter av rottisar. Bara negativa, tyvärr.

Du låter dina barnbarn rulla runt med din rottis?

Och så skriver du: "De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill."

Men det är okej för dina barnbarn att rulla runt med en rottweiler?
Senast redigerad av tramsebyxan 2024-02-06 kl. 01:49.
Citera
2024-02-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Rottweiler är dock de som är nummer 2 på listan över hundar som dödar och lemlästar människor i USA.

Jag själv har inga positiva erfarenheter av rottisar. Bara negativa, tyvärr.

Du låter dina barnbarn rulla runt med din rottis?

Och så skriver du: "De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill."

Men det är okej för dina barnbarn att rulla runt med en rottweiler?

jag har Bully och Amstaff sedn många pr och har aldrig träffat en Rottweiler som INTE är lömsk/aggresiv. Särskilt mot människor.
Citera
2024-02-11, 19:57
Medlem
Är det någon som har tagit del av FUPen på ärendet? Kvinnan ligger kvar på sjukan men borde kunna hörts av polisen tänker jag.
Citera
2024-02-11, 20:12
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra75
Är det någon som har tagit del av FUPen på ärendet? Kvinnan ligger kvar på sjukan men borde kunna hörts av polisen tänker jag.
FUP blir tillgänglig när/om det går till åtal.
Citera
2024-02-11, 21:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
För att det ska mkt till innan länsstyrelsen får avliva hundar mot ägarens vilja. Förmodligen väljer ägaren själv att hunden ska avlivas. Eftersom att det är en ansvarsfull ägaren som inte vill riskera något likande igen.

Jag har en schäfer, skulle min hund bita eller bete sig aggressivt utan anledning (alla anledningar UTOM om jag blivit utsatt för brott , typ rån, våldtäktsförsök jag osv.)
Så skulle jag avliva min hund omgången!!
För en massa år sedan läste jag om en idiot som försökte våldta en kvinna om rastade sin rottweiler.
Han lyckades komma undan, men oskadd var han inte, polisen verkade rätt nöjd.
Men det krävs ingen kamphund för att förvara i ett sådant fall, även en Golden skulle visat tänderna, det är jag övertygad om
Citera
2024-02-13, 14:56
Medlem
Är det helt fastställt att det var en rottweiler? Någon borde veta vid det här laget.

Intressant att veta då motionen mot kamphundar och andra särskilt farliga hundar tas upp i riksdagen nu på torsdag,

Skulle det vara en rottis som är erkänd ras av SKK som gjort det så börjar nog politikerna se över alla raser. Som jag förstår det är det raserna av samma typ som xl-bullyn m.fl. då de inte är godkända av SKK (klassas då som blandras då de ej har SKK's stamtavla) och blandraser av bullytyper de riktat in sig på nu.

Btw. Jag är helt EMOT att förbjuda hundar. Utbildning av hundägare är nog den rätta vägen, typ körkort för hund och då för alla hundägare även de med blandraser.

Olyckor sker och kommer alltid att ske.
Citera
2024-02-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
En amstaff väger mer än 20kg. Du kanske blandar ihop amstaff (american staffordshire terrier) med en vanlig staffe (staffordshire bullterrier). Vet inte hur relevant det är då det känns som att lejonparten av alla hundattacker görs av någon typ av blandras.

Vet inte om det skedde i en allmän hundrastgård eller i en privat. Dock blir jag alltid lika förskräckt när jag ser folk släppa lös sin hund bland massa andra lösa vilt främmande hundar i en rastgård. Förvånad över att vi inte läser om fler hundattacker efter att varenda idiot skulle skaffa hund under covid.
Den räknas dock som medelstorlek pga av att den är så låg.

Håller med om covid, svårt att se att någon skaffar en kaukasisk orvtjaka som covid-jycke dock då de är gigantiska.

Rottweiler som nåfon annan nämnde är faktiskt kamphundsklassad i många länder och även helt förbjuden i vissa. Har själv aldrig träffat en agressiv rottis (eller amerikansk pitbull för den delen). Shiba inu, Amerikansk Akita, Samojed och Dvärgschnauzer. De ska man vara försiktig med.
Citera
2024-02-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser99
Är det helt fastställt att det var en rottweiler? Någon borde veta vid det här laget.

Intressant att veta då motionen mot kamphundar och andra särskilt farliga hundar tas upp i riksdagen nu på torsdag,

Skulle det vara en rottis som är erkänd ras av SKK som gjort det så börjar nog politikerna se över alla raser. Som jag förstår det är det raserna av samma typ som xl-bullyn m.fl. då de inte är godkända av SKK (klassas då som blandras då de ej har SKK's stamtavla) och blandraser av bullytyper de riktat in sig på nu.

Btw. Jag är helt EMOT att förbjuda hundar. Utbildning av hundägare är nog den rätta vägen, typ körkort för hund och då för alla hundägare även de med blandraser.

Kavkazskaja ovtjarka är godkänd och en sån är betydligt farligare i orätta händer än en glad liten pitbull som bara vill leka och vara till lags. IMHO. Självständiga hundar som kräver träning och massor av motion och utrymme för att inte bli 85 kg neurotiskt nervvrak. https://www.youtube.com/watch?v=GRtLAjlNhz0
Kangal har väl knappast någon i Sverige men det är inte en ras att ha i lägenhet i orten direkt. https://youtu.be/yVbOphOzy2U?t=71
Citera
2024-02-14, 08:35
Medlem
Attacken skedde I en "privat" rastgård (ej öppen för allmänheten) och det fanns inga andra hundar i gården än dom inblandade.
Citera
2024-02-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser99

Det VAR 2 stycken Rottweiler. Båda avlivades omgående. Ägaren är en mycket erfaren hundägare och uppfödare, alltså ingen som behöver "lära sig" någonting om hundar. Hundarna var i sin rastgård, kanske började dom gruffa med varandra? Kvinnan gick in och då blev det hon som blev måltavla för deras frustration. Jag spekulerar givetvis, dock har jag fått avliva en EBT en gång för liknande händelse. Jag gick emellan två hundar som gick från lek till allvar och från ingenstans högg min EBT mig i ansiktet. Den andra sprang in i sovrummet och "gömde: sig i sin bur. Han var en fantastisk hund med ett hjärta av guld! Till dess att någon djupt inneliggande instinkt slog till. Han fick somna in samma dag.
Citera
2024-02-20, 19:56
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Det VAR 2 stycken Rottweiler. Båda avlivades omgående. Ägaren är en mycket erfaren hundägare och uppfödare, alltså ingen som behöver "lära sig" någonting om hundar. Hundarna var i sin rastgård, kanske började dom gruffa med varandra? Kvinnan gick in och då blev det hon som blev måltavla för deras frustration. Jag spekulerar givetvis, dock har jag fått avliva en EBT en gång för liknande händelse. Jag gick emellan två hundar som gick från lek till allvar och från ingenstans högg min EBT mig i ansiktet. Den andra sprang in i sovrummet och "gömde: sig i sin bur. Han var en fantastisk hund med ett hjärta av guld! Till dess att någon djupt inneliggande instinkt slog till. Han fick somna in samma dag.
Mycket vettiga och ansvarsfulla hundägare som avlivar sina hundar när dom går till anfall.
Det borde vara lag på det. Inget tjafs om munkorg,koppeltvång och utbildning. Är hunden instabil är det en spruta samma dag.
Ta bort den där jävla idioten Fredrik Steen från TV4 också. Är så trött på hans sk ”expertutlåtande” om olika raser. Hade det varit stake i honom så hade han visat på ett filmklipp hur man hanterar en aggressiv kamphund. Det enda han klarar av att visa upp är en Amstaff valp. Han gör inte annat än förstör.
Alla raser är inte för alla!
Citera
2024-02-27, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
För en massa år sedan läste jag om en idiot som försökte våldta en kvinna om rastade sin rottweiler.
Han lyckades komma undan, men oskadd var han inte, polisen verkade rätt nöjd.
Men det krävs ingen kamphund för att förvara i ett sådant fall, även en Golden skulle visat tänderna, det är jag övertygad om

Jag kan tycka att ägaren EJ ska hållas ansvarig för en sån attack! Man får ju försvara sig med massa saker men hur ofta hinner man det ?! Jag förstår att polisen var road!!
Min schäfer behöver nog inte ens bitas, det har varit skapt en gång tidigare med en hotfull person med vasst föremål. Hon fattade direkt och hade ett sånt otäckt skall att tom jag blev lite rädd! Det löste sig dock bra, killen backade och sprang iväg. Jag tror oxå att dom flesta hundar skyddar sin ägaren med det dom kan, stor som liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in