Jag anser att det faktiskt går hand i hand. En rutinerad allert vaken kunnig engagerad ägare märker lååååångt innan ens hund tänkt tanken (OM) hunden går upp i stabsläge(??)
Alla artiklar i pressen med hundattacker är förskräckliga och oerhört traumatiskt och hemskt för offren. Jag skyller till 97% på ägaren och 3% på tillfället.
Osäker på att jag ens citerade dig ? Ser inte i denna tråd, kanske gjorde jag fel ? Skulle svara med min åsikt.
En mentaltestad hund får ju ett "kvitto" på dens mentalitet.
Om ÄGARNA / KÖPARNA / UPPFÖDARNA tar sitt ansvar och gör sin plikt så skulle många attacker kunna försvinna. Men när det blir garageuppfödning med div helt olika hundar och priset lockas då många köper från blocket och väljer "billigast" först ..... Ja då kommer många sviter. Allt från hälsoproblem till okontrollbara.
"Min personliga fördom" yngre män med kraftpaket som en ball livvakt. Min första tik i rasen jag har nu, fick jag på en reservplats. Mannen som tingat henne, ringde sönder uppfödaren och ville veta vikten och aktivitetsnivå. Till slut tröttnar uppfödaren och frågar, varför är detta så viktigt för dig nu och valpen är fyra veckor (vet ej om du vet men de ska vara 8v vid leverans) då säger *pip* att han tänkt använda henne som en "bodyguard" till sin 12 åriga son....... Uppfödaren meddelade att tingavgiften brinner inne och han är inte välkommen att köpa hund av henne.
SÅ min poäng är att om folk tar reda på vad de har i kopplet, engagerade uppfödare (stamtavla är en bra grej pga kan spåra bakåt) så kan många olyckor förhindras
Citat:
Ursprungligen postat av
Greatis
Vad har hundträning med attacker att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lattjo69
Hade inte tänkt svara dig. Om du ska citera mig, citera då rätt "Men !!!! Vid fara ....De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill. "
Ja jag låter mina barnbarn rulla runt med min HUND litar 100 ggr mer på henne än de små "gaphalsarna" som inte ägarna ids träna lydnad med. Min tränas flera ggr i veckan är mentaltestad och en underbar hund. Vad du än tycker om rasen. Vad amerikanarna gör ? Inte ett skit typ, de flesta går ju inte ens ut m sina hundar, hur tror du då det blir ?