2024-03-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Östra Spång är ju den gamla uppfostringsanstalten
dit man skickade rötägg som skulle lära sig veta hut.
Kan hunden vara en ättling de vaktjyckar man höll i
akt och mening att förhindra rymningar?
Testa läs tråden... Det är två renrasiga rottweilers, uppfödda på platsen där olyckan skedde.
Citera
2024-03-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Testa läs tråden... Det är två renrasiga rottweilers, uppfödda på platsen där olyckan skedde.
Just det, rottweilers var just de hundar som användes
på uppfostringsanstalten Östra Spång!
Citera
2024-03-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Just det, rottweilers var just de hundar som användes
på uppfostringsanstalten Östra Spång!
Dessa hundar har utländska hundar bakom sig i stamtavlan, i princip bara senaste 3-4 leden som är svenska hundar. Så nej dom härstammar inte därifrån.
Citera
2024-03-23, 22:16
Medlem
Citat:
Dessa hundar har utländska hundar bakom sig i stamtavlan, i princip bara senaste 3-4 leden som är svenska hundar. Så nej dom härstammar inte därifrån.
Okej, tack för upplysningen, det är ju också några år sedan anstalten för vanartiga och osedliga gossar avvecklades.
Citera
2024-04-14, 15:50
Medlem
Citat:

Har verksamheten lagt ner eller är det business as usually?
Citera
2024-04-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Har verksamheten lagt ner eller är det business as usually?
Den verkar vara igång. Men tror inte det går så bra med den dagliga verksamheten (kurser, butik mm) om man kollar på Facebook. Men kan vara jag som har fel.
Citera
2024-04-15, 14:04
Medlem
Kvinnan som blev biten är, vad jag vet, fortfarande kvar på sjukhus.
Citera
2024-04-17, 21:33
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Kvinnan som blev biten är, vad jag vet, fortfarande kvar på sjukhus.

Ja, och har genomgått 14 operationer på 9 veckor!
Hundarna är avlivade
Citera
2024-04-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Rottweiler är dock de som är nummer 2 på listan över hundar som dödar och lemlästar människor i USA.

Jag själv har inga positiva erfarenheter av rottisar. Bara negativa, tyvärr.

Du låter dina barnbarn rulla runt med din rottis?

Och så skriver du: "De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill."

Men det är okej för dina barnbarn att rulla runt med en rottweiler?

Hade inte tänkt svara dig. Om du ska citera mig, citera då rätt "Men !!!! Vid fara ....De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill. "

Ja jag låter mina barnbarn rulla runt med min HUND litar 100 ggr mer på henne än de små "gaphalsarna" som inte ägarna ids träna lydnad med. Min tränas flera ggr i veckan är mentaltestad och en underbar hund. Vad du än tycker om rasen. Vad amerikanarna gör ? Inte ett skit typ, de flesta går ju inte ens ut m sina hundar, hur tror du då det blir ?
Citera
2025-03-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lattjo69
Hade inte tänkt svara dig. Om du ska citera mig, citera då rätt "Men !!!! Vid fara ....De är djur, man kan INTE lita på en hund till 100% Hur gärna man än vill. "

Ja jag låter mina barnbarn rulla runt med min HUND litar 100 ggr mer på henne än de små "gaphalsarna" som inte ägarna ids träna lydnad med. Min tränas flera ggr i veckan är mentaltestad och en underbar hund. Vad du än tycker om rasen. Vad amerikanarna gör ? Inte ett skit typ, de flesta går ju inte ens ut m sina hundar, hur tror du då det blir ?
Vad har hundträning med attacker att göra?
Citera
2025-03-29, 10:56
Medlem
Någon som kan läsa och återge vad det står?
Maria Lundin var ensam med två rottweilers på sitt arbete när de utan förvarning gick till anfall. Hon överlevde attacken, men har svårt att acceptera hur det kunde gå så illa.
– Varför det hände, det snurrar i huvudet fortfarande, säger hon.
https://www.hd.se/2025-03-29/hon-ove...e-fortfarande/
Citera
2025-03-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
Någon som kan läsa och återge vad det står?
Maria Lundin var ensam med två rottweilers på sitt arbete när de utan förvarning gick till anfall. Hon överlevde attacken, men har svårt att acceptera hur det kunde gå så illa.
– Varför det hände, det snurrar i huvudet fortfarande, säger hon.
https://www.hd.se/2025-03-29/hon-ove...e-fortfarande/

Citat:
Polisutredningen som startade efter olyckan lades nyligen ned. Enligt åklagaren som lett förundersökningen går det inte att bevisa någon brottslig vårdslöshet bakom händelsen. Maria Lundin hade bara otur.

Det fanns en försäkring i verksamheten som föll ut och som gett henne viss ersättning. Men just nu är hon arbetslös.

Hon hade inte jobbat så länge i verksamheten, och först gången hon var ensam med dessa hundar hände detta. Hon skulle släppa ut.dem i en rastgård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in