2024-01-31, 13:57
Medlem
Hejsan! Har försökt både ringa och maila försäkringskassan utan svar så jag provar och fråga er flashbackare istället om nån har en aning.

Jo så jag har varit sjukskriven sedan augusti 2023. Under denna perioden så har det varit förhandling med lönerna och de blev inte klara föränn i november förra året.

Nu till den stora frågan - idag fick jag besked om min nya SGI som är högre och att den ska gälla från november. Dvs att jag antagligen fått för lite i sjukpenning under november, december och januari.

Vet ni om man kan få retroaktivt för det man har gått miste om de föregående månaderna? Jag skickade in min nya inkomst så fort jag fick veta min nya lön och det har tagit ca 2 månader för dom att registrera detta på mina sidor. Tänker att man borde ju ha rätt att få det som fattades föregående månader då? Nån som vet?

Tack MVH

Edit: såg att nya lönerna började gälla i OKTOBER inte november, om det har någon betydelse.
Senast redigerad av Diablon 2024-01-31 kl. 14:02.
Citera
2024-01-31, 14:03
Medlem
Du skriver att du fått ett besked om din nya SGI, och att den ska gälla från november (oktober skriver du nu ). Beskedet har du fått från FK? Då är det också det som gäller, och du kommer få eventuell skillnad rättad och i så fall utbetald. Det brukar ta några månader. Annars hör du av dig till FK

Är du dock redan sjukskriven under en höjning av din lön, så är det inte säkert att du får en reglering av din SGI. Det brukar vara lönen INNAN sjukskrivning som tillgodoräknas, så möjligtvis gäller din nya SGI först vid nästa tillfälle du eventuellt blir sjuk
Senast redigerad av PatricHbg 2024-01-31 kl. 14:09.
Citera
2024-01-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du skriver att du fått ett besked om din nya SGI, och att den ska gälla från november (oktober skriver du nu ). Beskedet har du fått från FK? Då är det också det som gäller, och du kommer få eventuell skillnad rättad och i så fall utbetald. Det brukar ta några månader. Annars hör du av dig till FK

Ja beskedet kom på Kivra. Det står ”beslut om sjukpenning grundande inkomst” från och med 2023-10-11, sedan beloppet min sgi hamnar på samt generell info om SGI.

Okej så jag har rätt till det jag gått miste om sedan oktober då? Jag ska prova ringa imorgon igen och se men tack för ditt svar!
Citera
2024-01-31, 14:26
Medlem
Ja då kommer du få mellanskillnaden utbetald. Ingen att slösa tid på för att ringa. Men som sagt regleringen burkar ta någon eller några månader
Citera
2024-02-01, 13:36
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablon
Hejsan! Har försökt både ringa och maila försäkringskassan utan svar så jag provar och fråga er flashbackare istället om nån har en aning.

Jo så jag har varit sjukskriven sedan augusti 2023. Under denna perioden så har det varit förhandling med lönerna och de blev inte klara föränn i november förra året.

Nu till den stora frågan - idag fick jag besked om min nya SGI som är högre och att den ska gälla från november. Dvs att jag antagligen fått för lite i sjukpenning under november, december och januari.

Vet ni om man kan få retroaktivt för det man har gått miste om de föregående månaderna? Jag skickade in min nya inkomst så fort jag fick veta min nya lön och det har tagit ca 2 månader för dom att registrera detta på mina sidor. Tänker att man borde ju ha rätt att få det som fattades föregående månader då? Nån som vet?

Tack MVH

Edit: såg att nya lönerna började gälla i OKTOBER inte november, om det har någon betydelse.

Har du inte fått någon personlig handläggare som du har kontaktuppgifter till?
Citera
2024-02-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har du inte fått någon personlig handläggare som du har kontaktuppgifter till?

Inte vad jag vet eller minns. Men fick svar från fkassan idag, o det verkar som att jag kommer få utbetalt från min nya lön började gälla men som ovan sa här så kan det ta ett par månader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in