• 1
  • 2
2006-08-08, 23:52
Medlem
maddalos avatar
Jag tänkte fråga, vilket säkert frågats tidigare (sökfunktionen är ju som den är ) efter vilka bevis FÖR förintelsen som ni, om uttrycket tillåts, gaskammartroende, sätter störst vikt vid. Inga generaliseringar, tack. Allt från vetenskapliga bevis till vittnesmål tillåts, naturligtvis.

Bästa,
Citera
2006-08-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jag tänkte fråga, vilket säkert frågats tidigare (sökfunktionen är ju som den är ) efter vilka bevis FÖR förintelsen som ni, om uttrycket tillåts, gaskammartroende, sätter störst vikt vid. Inga generaliseringar, tack. Allt från vetenskapliga bevis till vittnesmål tillåts, naturligtvis.

Bästa,

Jag kan svara, fast jag inte är gaskammartroende, att den i särklass viktigaste "beviset" är lägerkommendanten Höss "bekännelser". En man som blev så skamlöst torterad och ihälld sprit att han själv inte hade en aning om vad han erkände, något som han själv också skrev och berättade om i efterhand. Och det märks inte minst på hans tidsuppgifter.

Redan vår gamle kung Karl XII ansåg att det som framkom under "pinliga förhör" saknade all beviskraft.

Höss "vittnesmål" har spelat en avgörande roll vid rättegångarna, inklusive de i Nürnberg.
Citera
2006-08-09, 06:16
Medlem
Överliggarens avatar
Bara att Höss vittnesmål är så avvikande jämfört med nuvarande version av det skedda borde få källkritiksklockorna att ringa hos vilken historiker som helst, men eftersom detta är förintelsen, världens stora undantag från ett vetenskapligt förhållningssätt, så sker det inte.

Nu tror jag i och för sig att de förintelsetroende inte bara, eller främst, förlitar sig på uppgifterna från Höss, eller förhåller det sig möjligen så här på forumet?
Citera
2006-08-17, 13:53
Medlem
maddalos avatar
Hmm, det verkar som att Höss är hörnstenen i Holocaustbygget - och samma människor som förfärar sig över att folk kunde vara ignoranta nog att tro på framtorterade blåkullasagor (med vidhängande avrättningar) utbrister indignerat "varför skulle han ljuga" när man ställer sig frågande till Höss (?) vittnesmål. Märkligt, milt sagt. Men det måste ju finnas bättre bevis! Kom igen nu. Vilket bevis, eller vilka, finner ni som tror på holocausten mest övertygande?
Citera
2006-08-17, 14:26
Medlem
Herr Lindholms avatar
Vad sägs om de underjordiska tidningarna i Polen, över hela det politiska spektrumet, som från 1942 och framåt rapporterade att judar blev deporterade och dödade? Visserligen så stod judar inte speciellt högt i kurs i Polen. Men om en invaderande makt börjar att deportera landets största minoritet så börjar nog folk att fråga sig vad som pågår och om de står på tur.

Sedan så slutar alla spår vid de olika lägrena. Folk kommer in, men de kommer inte ut. Om vi antar att, säg, ett par miljoner judar hade emigrerat till Sovjet så skulle det förr eller senare ha kommit ut.

Glöm inte heller bort att det hade varit mycket lätt för Sovjet att skämma ut ela västblocket under det kalla kriget genom att avslöja den eventuella bluffen. (Men så avslöjade de inte Apolloprogrammet heller...)

Och så är det märkligt att Mengele aldrig skrev någon memoar eller ställde upp för en tidningsintervju där han talade om vad som egentligen hände. Jag har svårt att tro att han tyckte att det var speciellt ball att vara på flykten under olika alias i Sydamerika.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-17, 14:39
Medlem
maddalos avatar
Hej och tack för svar! Jag hade hoppats på något mer konkret, men nåväl.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vad sägs om de underjordiska tidningarna i Polen, över hela det politiska spektrumet, som från 1942 och framåt rapporterade att judar blev deporterade och dödade?

Tja ... tidningsartiklar kan väl knappast sägas vara bevis? I sådant fall kan man ju "bevisa" de vid det här laget ökända korsfästa kanadensarna? Eller?

Citat:

Sedan så slutar alla spår vid de olika lägrena. Folk kommer in, men de kommer inte ut.

Det är väl inte riktigt sant, eller hur? Eller varifrån kommer "överlevarna" en masse?

Citat:

Om vi antar att, säg, ett par miljoner judar hade emigrerat till Sovjet så skulle det förr eller senare ha kommit ut.

Sovjetunionen var inte tokig i judar heller, och då som hamnat på fel sida stängslet knep nog käft om att de var judar. Dessutom "utplånas" människor i fruktansvärda mängder under krig, oavsett om de är judar eller inte. Folkräkningsfrågan är notoriskt svår att besvara, det tror jag du håller med om?

Citat:

Sedan så är det märkligt att Mengele aldrig skrev någon memoar eller ställde upp för en tidningsintervju där han talade om vad som egentligen hände. Jag har svårt att tro att han tyckte att det var speciellt ball att vara på flykten under olika alias i Sydamerika.

Det är väl en ganska egenartad logik, inte sant? Och Mengele växte väl inte till någon skräckfigur ā la Lugosi förrän på sjuttiotalet, om jag minns rätt? Förresten nämner inte Churchill några gaskammare heller, men det är väl knappast något att dra i bevis för deras icke-existens? Jag är mer nyfiken på om det finns något som mer än något annat format din, och andras, tro på att Holocausten (alltså PLAN och GENOMFÖRANDE av industriellt massmord på JUDAR och eventuellt andra minoriteter) verkligen har ägt rum. Några polska tidningsartiklar och bristen på en bok av Mengele är inte vad jag är ute efter.

Bästa,

Edit: stavfel.
Citera
2006-08-17, 14:49
Medlem
Citat:

Tja ... tidningsartiklar kan väl knappast sägas vara bevis? I sådant fall kan man ju "bevisa" de vid det här laget ökända korsfästa kanadensarna? Eller?

Det är väl inte riktigt sant, eller hur? Eller varifrån kommer "överlevarna" en masse?

Sovjetunionen var inte tokig i judar heller, och då som hamnat på fel sida stängslet knep nog käft om att de var judar. Dessutom "utplånas" människor i fruktansvärda mängder under krig, oavsett om de är judar eller inte. Folkräkningsfrågan är notoriskt svår att besvara, det tror jag du håller med om?

Det är väl en ganska egenartad logik, inte sant? Och Mengele växte väl inte till någon skräckfigur ā la Lugosi förrän på sjuttiotalet, om jag minns rätt? Förresten nämner inte Churchill några gaskammare heller, men det är väl knappast något att dra i bevis för deras icke-existens? Jag är mer nyfiken på om det finns något som mer än något annat format din, och andras, tro på att Holocausten (alltså PLAN och GENOMFÖRANDE av industriellt massmord på JUDAR och eventuellt andra minoriteter) verkligen har ägt rum. Några polska tidningsartiklar och bristen på en bok av Mengele är inte vad jag är ute efter.

Bästa,

Edit: stavfel.

Du har ju ett helt forum här. Det har funnits sedan pass 2000, så är det något du undrar över så är det bara att söka. Det behövs inte ytterligare en "Vi tar det från början igen" -tråd.

/KT
Citera
2006-08-17, 14:52
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Du har ju ett helt forum här. Det har funnits sedan pass 2000, så är det något du undrar över så är det bara att söka. Det behövs inte ytterligare en "Vi tar det från början igen" -tråd.

/KT

Sökfunktionen är ur led, Tut, men jag förstår vad du är ute efter. Dock har jag följt forat ett bra tag, och vad jag fiskar efter är ett "bästa bevis" - tror inte att jag är ensam om att vilja få det i klarspråk. Nåväl, om tråden är onödig står det moderator fritt att låsa!
Citera
2006-08-17, 15:08
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ingen orsak.

Citat:
Dom känner jag inte till. Vet dock att i Polen efter 1939 så fanns det inte mycket utrymme för polackerna att ägna sig åt skitsnack och dumma skämt. Om någon tidning hade börjat hitta på konstiga historier så hade ingen velat läsa den.

Citat:
Jag väljer ut 100 000 för att dö. Endast 100 överlever på olika sätt (överlevde själva skadorna, jag hann inte, de hann fly innan jag han ta dom.) Då har jag varit 99,9% effektiv. Relativt de som valdes ut är de överlevande bara 0,1%. Relativt att alla ställer upp för en tidningsintervju så är de massa. Det är bara en fråga om synsätt.

Citat:
Även om de hade hållit tyst om vilka de var och höll en låg profil så hade det kommit ut i alla fall.

Citat:
Tja, Hitler sade ju att början på storkriget skulle bli början till slutet för Europas judar. Varför förtydligade han inte det uttalandet? Sedan så var Churchill upptagen av massa annat. Hursomhelst så hade det varit så enkelt för Mengele att tala om hur det i själva verket låg till. Inte för att han skulle ha blivit kompenserad, utan just för att få sista ordet.

MVH
/Herr Lindholm

P.S. Vad gäller sökfunktionen så använd google: "sökordet site:flashback.info".
Citera
2006-08-20, 10:45
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag kan svara, fast jag inte är gaskammartroende, att den i särklass viktigaste "beviset" är lägerkommendanten Höss "bekännelser". En man som blev så skamlöst torterad och ihälld sprit att han själv inte hade en aning om vad han erkände.
Höss skriver förvånansvärt bra för någon som är halvt medvetslös av spriten...
Citera
2006-08-26, 00:18
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Höss skriver förvånansvärt bra för någon som är halvt medvetslös av spriten...

Till skillnad från dig då, mupp, som väl när allt kommer omkring är absolutist. Du skriver ju ändå, fast du är spik nykter, som ett hjon utan dess like. Vem vet eller kan intyga under vilka omständigheter "Höss memoarer" förfärdigades?...Som du mycket väl vet påstås den texten ha tillkommit inför avrättningen, i polsk fångenskap, alltså rimligen inte under rusets inflytande.
Citera
2006-08-26, 18:20
Bannlyst
Höss = Hess ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem