2024-01-31, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Herregud, hört talas om ALKO? Finland har samma system som oss.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alko

Nej, och jag bryr mig inte helt ärligt, jag bryr mig så lite att jag inte orkar kolla länken, är inte speciellt intresserad av monopol för försäljning av alkohol, men kul med alkiii, det är ändå ingen anledning till att gifta sig med Sverige och alla svartskallar vi har samt allt som är åt helvete med vårat land, vad skulle dom vinna på det?
Citera
2024-01-31, 22:02
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Nej, och jag bryr mig inte helt ärligt, jag bryr mig så lite att jag inte orkar kolla länken, är inte speciellt intresserad av monopol för försäljning av alkohol, men kul med alkiii, det är ändå ingen anledning till att gifta sig med Sverige och alla svartskallar vi har samt allt som är åt helvete med vårat land, vad skulle dom vinna på det?

Du påstod att Finland har sämre alkohollagar än Sverige, och jag bevisade att du har FEL.
Citera
2024-01-31, 22:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Nu är jag inte någon historiker, men hittade detta på nätet.

"Enligt traditionen skall ett svenskt korståg riktat mot Finland ägt rum år 1157, under kung Erik och biskop Henrik. Året efter skulle korståget vara över, med resultatet att kristendomen börjat införas i Finland och att finnarna i Åbotrakten döpts. Detta korståg saknar dock samtida belägg.[30]

Erikskrönikan berättar om två senare krigståg mot Finland, med oklar tidsangivelse.[31] Under det första av dessa (1249), lett av Birger jarl och biskop Thomas, skall en del av Finland i linje från Tavastehus fram till Kymmene älv lagts under svenskt styre. Det andra, som leddes av Torgils Knutsson, erövrade Karelen och började anlägga fästningen Viborg inne i Viborgska viken. Den blev Sveriges främsta utpost i öster fram till 1700-talet. När korståget avslutades nästan två år senare hade Sverige förlorat Kexholms fästning till ryssarna. Dessa båda är mer sannolika än det första, men omtalas inte i Erikskrönikan som korståg
.[31] " https://sv.wikipedia.org/wiki/Korst%C3%A5g

Det var alltså den tidens kolonialism, men benämndes som spridning av kristendom. Det var dock inte frivilligt för "offren", utan de tvingades att "omvända" sig till kristendomen och samtidigt bli undersåtar till den främmande makten, som utropade landsområden som sina egna.
Men man kan ju alltid försköna verkligheten och säga att finnarna själva ville tillhöra Sverige.

Om det var hela Finland eller inte spelar kanske inte så mycket roll. Jag skulle tro att på den tiden var det lätt för makthavarna att bara säga att "Detta område är vårt", speciellt om områden med få invånare, som Lappland. Och samerna fortsatte bara att leva sina liv, utan att bekymra sig om vilka som påstod sig äga deras land och Finland överhuvudtaget.

Lär ni er inte historia i finska skolan?
Citera
2024-01-31, 22:05
Bannlyst
Citat:
Du påstod att Finland har sämre alkohollagar än Sverige, och jag bevisade att du har FEL.

Nej, gjorde jag?

Jag menade att Finland har bättre försäljning av sprit, jag minns det som sist jag kryssade knulljolle att man kunde handla fritt och öppet i butik på Åland, men det var inte igår jag var i Mariehamn och det gungade av alla möjliga anledningar efter jag klev i land, men kul, grattis, du får anteckna och sätta en guldstjärna i dagboken kring hur du läxade upp mig om Finlands Alkiii
Citera
2024-01-31, 22:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nej, gjorde jag?

Jag menade att Finland har bättre försäljning av sprit, jag minns det som sist jag kryssade knulljolle att man kunde handla fritt och öppet i butik på Åland, men det var inte igår jag var i Mariehamn och det gungade av alla möjliga anledningar efter jag klev i land, men kul, grattis, du får anteckna och sätta en guldstjärna i dagboken kring hur du läxade upp mig om Finlands Alkiii

Du har inte kunnat handla alkohol fritt i Finland sen 1932.
Citera
2024-01-31, 22:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja Åland har varit svenskt bra mycket längre än vad det har varit finskt.

Hela Finland har varit svenskt mycket längre än det varit finskt.
Citera
2024-01-31, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
De tillhörde Sverige för att Sveriges maktgalna beslutsfattare hade invaderat dem. Och de pratar finlandssvenska, och har därmed större koppling till Finland. Om det verkar som jag hade något agg mot Sverige, så beror det bara på att en del svenskar tror sig stå högt över andra människor och länder, som du tex. I vanliga fall kommer jag bra överens med mina svenska kompisar och bekanta, och är dessutom på Sveriges sida på många olika saker - tex det där att försvara Sverige om det skulle bli krig. Det är en sak som många av er svenskar säger direkt "nej!" till. Men nu orkar jag inte längre bemöta ditt svammel. Ät nu ordentligt och lägg dig i tid ikväll.

Får jag fråga vart du kommer ifrån?
Menar du att Sverige bara varit maktgalna? Läs på om Danmarks, Norges historia osv. Du verkar ju helt sakna historiekunskaper. Och så snackar du om att jag svamlar.

Folk som pratar finlandssvenska har mer koppling till Sverige än Finland, inte tvärtom!
Citera
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Finska ministern hyllar Sverige: "Har sett sanningen i ögonen"
https://www.youtube.com/watch?v=yGOtivxyzKk
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Nej, vi vill inte och har aldrig velat bli en del av Sverige. Varken här i söder eller i väst.

Vi är ett helt annat folk.

Talar du för alla ålänningar?
Citera
2024-01-31, 22:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Får jag fråga vart du kommer ifrån?
Menar du att Sverige bara varit maktgalna? Läs på om Danmarks, Norges historia osv. Du verkar ju helt sakna historiekunskaper. Och så snackar du om att jag svamlar.

Folk som pratar finlandssvenska har mer koppling till Sverige än Finland, inte tvärtom!

1) Hela Finland tillhörde Sverige.

2) Norge har väl inte invaderat något land förutom Island, som då var obebott?

3) Finlandssvenska talas i stort sett i hela Finland.
Citera
2024-01-31, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Vem fan vill styras av svenska politiker om man kan slippa?

Bra exempel på hur nationalism kan bli dåligt. Finns en pragmatisk lösning nu som funkar för alla parter och har historisk förankring.

Bra historisk förankring? Hur!? Åland har tillhört Sverige flera hundra år…
Citera
2024-01-31, 22:29
Bannlyst
Citat:
Finska ministern hyllar Sverige: "Har sett sanningen i ögonen"
https://www.youtube.com/watch?v=yGOtivxyzKk

Du kan lugna ner dig, jag tror dig, jag orkar inte trycka på länkar, jag bara minns det som att det var en spritbutik typ i livsmedelsbutiken där i Mariehamn, men jag minns fel och du har rätt, jag väljer att tro dig blint!

Men jag har jävligt svårt att se vad som är bra med Sverige och varför man skulle vilja bli en del av oss, vi är på dekis inom i princip alla fält
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in