2024-01-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Antar att du har rötter i andra länder än Sverige, exempelvis Finland? För du uttrycker dig inte som svensk direkt. Nej, jag tycker inte att Sverige ska invadera sina grannländer. Det är helt OT och inget jag påstått heller. Ämnet är Åland och varför det inte tillhör Sverige då det gjort detta i flera hundra år och de pratar svenska därmed större koppling hit.
Och Sverige var inte det enda landet som var maktgalet. Du kanske har glömt att Norge, Danmark etc haft stora delar av Sverige tidigare också. Som sagt, du verkar ha något agg mot Sverige och tror att Sverige var det enda land som var krigslustet.
De tillhörde Sverige för att Sveriges maktgalna beslutsfattare hade invaderat dem. Och de pratar finlandssvenska, och har därmed större koppling till Finland. Om det verkar som jag hade något agg mot Sverige, så beror det bara på att en del svenskar tror sig stå högt över andra människor och länder, som du tex. I vanliga fall kommer jag bra överens med mina svenska kompisar och bekanta, och är dessutom på Sveriges sida på många olika saker - tex det där att försvara Sverige om det skulle bli krig. Det är en sak som många av er svenskar säger direkt "nej!" till. Men nu orkar jag inte längre bemöta ditt svammel. Ät nu ordentligt och lägg dig i tid ikväll.
Citera
2024-01-31, 16:08
Avslutad
Citat:
Åland har ju under historien velat bli svenskt igen men känns som att Sverige också nästintill stoppat detta då man inte vill ha konflikt. Sedan undrar man ju lite om västra delarna av Finland vill bli del av Sverige eller om det inte finns en sådan opinion längre. Som du säger, de kanske flyttade till Sverige istället.

Nej, vi vill inte och har aldrig velat bli en del av Sverige. Varken här i söder eller i väst.

Vi är ett helt annat folk.
Citera
2024-01-31, 19:34
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
De har försökt bli en del av Sverige flera gånger. De pratar svenska, har mer kulturella förbindelser med Sverige. Varför insisterar Finland med att behålla Åland? Och varför trycker inte Sverige på mer? Känns som Sverige aldrig vågat säga något om detta då man ”känner” att det tillhör Finland sedan man behövde överlämna det till Ryssland för länge sen. Förstår verkligen inte varför man inte vill ta tillbaka det nu.

Vem fan vill styras av svenska politiker om man kan slippa?

Bra exempel på hur nationalism kan bli dåligt. Finns en pragmatisk lösning nu som funkar för alla parter och har historisk förankring.
Citera
2024-01-31, 21:08
Avstängd
Citat:
Vad var fel i det jag sa?

Allt, allt det du skrev var fel.
Citera
2024-01-31, 21:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Nej, vi vill inte och har aldrig velat bli en del av Sverige. Varken här i söder eller i väst.

Vi är ett helt annat folk.

Skitsnack din pajas.
Citera
2024-01-31, 21:26
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Dom vill inte ha 200 tusen svartskallar på Ön och vårat skattetryck med våra sjuka alkohollagar, dom klarar sig bra utan oss som övriga Skandinavien

Åland har alkoholmonopol, precis som Sverige och resten av Norden förutom Danmark.
Citera
2024-01-31, 21:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
De tillhörde Sverige för att Sveriges maktgalna beslutsfattare hade invaderat dem.

Invandera? Menar du att hela Finland var invanderat? Hela Finland tillhörde Sverige.
Citera
2024-01-31, 21:28
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Antar att du har rötter i andra länder än Sverige, exempelvis Finland? För du uttrycker dig inte som svensk direkt. Nej, jag tycker inte att Sverige ska invadera sina grannländer. Det är helt OT och inget jag påstått heller. Ämnet är Åland och varför det inte tillhör Sverige då det gjort detta i flera hundra år och de pratar svenska därmed större koppling hit.
Och Sverige var inte det enda landet som var maktgalet. Du kanske har glömt att Norge, Danmark etc haft stora delar av Sverige tidigare också. Som sagt, du verkar ha något agg mot Sverige och tror att Sverige var det enda land som var krigslustet.

Hela Finland tillhörde Sverige i flera hundra år, och svenska talas även på finska fastlandet. Så varför inte ta tillbaka hela Finland på samma gång enligt din logik?
Citera
2024-01-31, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Åland har alkoholmonopol, precis som Sverige och resten av Norden förutom Danmark.

Du kan väl köpa bärs och sprit på vanlig butik där? Länge sen jag var där, kanske låg i anslutning till en vanlig butik
Citera
2024-01-31, 21:30
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Norrmännen erövrade inte Bohuslän eller Jämtland/Härjedalen från Sverige. De var norska från början.
Citera
2024-01-31, 21:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Du kan väl köpa bärs och sprit på vanlig butik där? Länge sen jag var där, kanske låg i anslutning till en vanlig butik

Herregud, hört talas om ALKO? Finland har samma system som oss.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alko
Citera
2024-01-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Invandera? Menar du att hela Finland var invanderat? Hela Finland tillhörde Sverige.
Nu är jag inte någon historiker, men hittade detta på nätet.

"Enligt traditionen skall ett svenskt korståg riktat mot Finland ägt rum år 1157, under kung Erik och biskop Henrik. Året efter skulle korståget vara över, med resultatet att kristendomen börjat införas i Finland och att finnarna i Åbotrakten döpts. Detta korståg saknar dock samtida belägg.[30]

Erikskrönikan berättar om två senare krigståg mot Finland, med oklar tidsangivelse.[31] Under det första av dessa (1249), lett av Birger jarl och biskop Thomas, skall en del av Finland i linje från Tavastehus fram till Kymmene älv lagts under svenskt styre. Det andra, som leddes av Torgils Knutsson, erövrade Karelen och började anlägga fästningen Viborg inne i Viborgska viken. Den blev Sveriges främsta utpost i öster fram till 1700-talet. När korståget avslutades nästan två år senare hade Sverige förlorat Kexholms fästning till ryssarna. Dessa båda är mer sannolika än det första, men omtalas inte i Erikskrönikan som korståg
.[31] " https://sv.wikipedia.org/wiki/Korst%C3%A5g

Det var alltså den tidens kolonialism, men benämndes som spridning av kristendom. Det var dock inte frivilligt för "offren", utan de tvingades att "omvända" sig till kristendomen och samtidigt bli undersåtar till den främmande makten, som utropade landsområden som sina egna.
Men man kan ju alltid försköna verkligheten och säga att finnarna själva ville tillhöra Sverige.

Om det var hela Finland eller inte spelar kanske inte så mycket roll. Jag skulle tro att på den tiden var det lätt för makthavarna att bara säga att "Detta område är vårt", speciellt om områden med få invånare, som Lappland. Och samerna fortsatte bara att leva sina liv, utan att bekymra sig om vilka som påstod sig äga deras land och Finland överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in